خانهاخبار
کشمکش اپراتورها با دولت برای افزایش هزینه اینترنت

کشمکش اپراتورها با دولت برای افزایش هزینه اینترنت

اپراتورها با گلایه از عدم افزایش تعرفه اینترنت طی 5 سال گذشته، خواهان تغییر تعرفه‌ها شدند. آن‌ها با بیان اینکه نسبت تعرفه اینترنت به قدرت خرید در کشورهای پیرامون در مقایسه با ایران چندین برابر است، به‌طور رسمی از رئیس‌جمهور خواستند تا تعرفه بسته‌های دیتا همراه بالاتر از دو گیگابایت، صددرصد افزایش یابد.

۴ دی ۱۴۰۲

قیمت اینترنت در ایران یکی از پر بحث‎‌ترین مسائل برای کاربران و شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت است. شرکت‎‌های ارائه‌‎کننده اینترنت همواره از قیمت پایین و کاربران برعکس از قیمت بالا و کیفیت پایین اینترنت در ایران گلایه دارند. این گلایه‌‎ها در حالی است که نه کیفیت مطلوب برای کاربران ایجاد شده و نه اپراتورهای ارائه‌‎دهنده اینترنت به خواسته قلبی‌‎شان رسیده‌‎اند. البته در هفته‎‌‌های اخیر باز هم موضوع افزایش قیمت اینترنت به طور جدی مطرح شده و آنطور که به نظر می‎‌‌رسد پیگیری‎‌‌ها برای افزایش قیمت اینترنت نسبت به قبل بیشتر شده است.

چندی پیش مهر نامه‌ای را منتشر کرد که اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت افزایش قیمت اینترنت را از ابراهیم رئیسی درخواست کرده‌اند. در متن این نامه آمده است:

به رغم افزایش شدید هزینه‌های ناظر به ارائه خدمات ارتباطی، ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و تورم بسیار بالا و با عنایت به اینکه عمده هزینه‌های اپراتورها ارزی است، تثبیت تعرفه خدمات اپراتورها طی ۵ سال در گذشته منجر به کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها و مانع توسعه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی اعم از ثابت و موبایل شده است.

اپراتورها در درخواست خود مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت اشاره کرده‌اند که خواستار افزایش دو برابری تعرفه‌ها برای بسته‌های دارای حجم بیشتر از دو گیگابایت هستند:

نیمی از مردم، شامل اقشار کم برخوردار، مصرف کمتر از دو گیگابایت در ماه برای خدمات دیتای همراه دارند که در حال حاضر پیشنهادی برای افزایش تعرفه برای این قشر متصور نیست. از طرفی عمده درآمد اپراتور از مشترکان پرمصرف است که هیچ‌گونه حساسیتی در خصوص افزایش تعرفه آن هم به میزان حتی دو برابری ندارند و پرداخت یارانه به این بخش از محل درآمدهای اپراتور یا دولت هیچ ضرورتی ندارد.

پس از درخواست شرکت‎‌‌های ارائه‌‎دهنده اینترنت مبنی بر افزایش نرخ اینترنت وزیر ارتباطات امروز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با ایلنا درباره درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت گفت: «در این مورد هنوز تصمیمی گرفته نشده، اما خط قرمز ما کیفیت است؛ هرچیزی که سبب کاهش کیفیت شود، ما حتماً برایش تدبیر می‌کنیم.»

به گفته وی، استدلال اپراتورها این است که با تعرفه فعلی نمی‌توانند خدمات خود را توسعه دهند: «ما درحال‌حاضر درحال بررسی این موضوع هستیم.»

نزدیک به یک سال است که مسئولان این حوزه در پاسخ به این سوال که چه زمانی نرخ اینترنت تغییر می‌‎کند می‎‌‌گویند که تصمیمات در حال بررسی است. حال باید منتظر ماند دید که آیا اپراتورها به خواسته‌‎شان می‎‌‌رسند یا اینکه برای افزایش قیمت اینترنت باز هم باید منتظر تصمیم‎گیری‌‎های مسئولان بمانند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید