خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ نسل چهار بدون هسته‌های کم مصرف خواهد بود

اسنپدراگون ۸ نسل چهار بدون هسته‌های کم مصرف خواهد بود

پس از مدیاتک، حالا به نظر می‌رسد کوالکام نیز برای تراشه نسل بعدی خود از هیچ هسته کم مصرف استفاده نخواهد کرد.
۱۷ آذر ۱۴۰۲

در طی رویداد Snapdragon Summit که در اکتبر سال جاری برگزار شد، کوالکام ضمن تایید برخی از جزئیات فنی تراشه نسل بعدی خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار اعلام کرد که این سخت‌افزار برای اولین بار با هسته‌های اختصاصی Oryon CPU همراه خواهد شد. حالا به تازگی دیگر مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار فاش شده که حاوی نکات جالبی درباره این تراشه است.

افشاگر برجسته چینی به نام Digital Chat Station در جدیدترین گزارش خود در شبکه اجتماعی چینی Weibo برخی از مشخصات فنی تراشه پرچمدار کوالکام را در اختیار کاربران قرار داده است.

image

طبق این گزارش، اسنپدراگون ۸ نسل چهار با اسم رمز Sun همراه خواهد شد و برپایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شود. به علاوه، این افشاگر ادعا کرده که این تراشه از یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای برخوردار خواهد شد که شامل دو هسته بزرگ Phoenix و شش هسته متوسط Phoenix می‌شود. با توجه این موضوع، به نظر می‌رسد اسنپدراگون ۸ نسل چهار فاقد هرگونه هسته کوچک (کم‌مصرف) خواهد بود.

همانطور که می‌دانیم، هسته‌های کوچک جزو هسته‌های کم‌مصرف هستند که پردازش‌های سبک را انجام می‌دهند و به این ترتیب، سبب بالا رفتن عمر باتری می‌شوند. حالا در صورت حذف شدن هسته‌های کوچک از اسنپدراگون ۸ نسل چهار، تغییرات بزرگی در سخت‌افزارهای کوالکام ایجاد خواهد شد.

در طی چند سال گذشته، کوالکام به طور تدریجی در حال کاهش هسته‌های کم‌مصرف تراشه‌‌های خود بوده است. این روند با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو آغاز شد که در مقایسه با چهار هسته کوچک نسل قبلی، با سه هسته کم‌مصرف همراه شد. امسال نیز اسنپدراگون ۸ نسل سه به جای سه هسته با دو هسته کوچک روانه بازار شد.

image

دلایل مختلفی برای حذف هسته‌های کوچک تراشه اسنپدراگون ۸ نسل چهار وجود دارد. برای مثال، کوالکام احتمالا به این نتیجه رسیده که هسته‌های متوسط به اندازه هسته‌های کوچک انرژی کمی مصرف می‌کنند و در عین حال قدرت پردازشی بیشتری خواهند داشت. از سوی دیگر، امکان دارد کوالکام هنوز موفق نشده که هسته‌های کم‌مصرف اختصاصی برای تراشه خود تولید کند.

در صورت حذف هسته‌های کم‌مصرف اسنپدراگون ۸ نسل چهار، بسیاری از گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۲۵ بدون هسته‌های کوچک روانه بازار خواهند شد. در حال حاضر، مدیاتک تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ را بدون هسته‌های کوچک عرضه کرده است. این تراشه از چهار هسته بزرگ و چهار هسته کم‌مصرف بهره می‌برد.

مدیاتک ادعا کرده که پردازنده مرکزی دایمنسیتی ۹۳۰۰ در اجرای پردازش‌های معمولی تا ۱۰ ال ۱۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. به علاوه، این شرکت اعلام کرده که دایمنسیتی ۹۳۰۰ در عملکرد پردازشی مشابه با تراشه دایمنسیتی ۹۲۰۰ تا ۳۳ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد.

عدم استفاده از هسته‌های کوچک و به کار بردن هسته‌های بزرگ و متوسط به این معناست که اسنپدراگون ۸ نسل چهار در زمینه پردازش‌های چند هسته‌ای عملکرد بسیار بهتری خواهد داشت. قبلا نیز تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل دو و ۸ نسل سه بهبودهای بزرگی با کاهش تعداد هسته‌های کم‌مصرف داشته‌اند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید