خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ نسل چهار احتمالا بر پایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

اسنپدراگون ۸ نسل چهار احتمالا بر پایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

ظاهرا سامسونگ هنوز موفق نشده خود را به استانداردهای کوالکام برساند و غول تراشه‌سازی آمریکایی همچنان به شرکت TSMC متکی خواهد بود.
۱۱ آذر ۱۴۰۲

افشاگری شناخته‌شده امروز اطلاعات جدیدی از تراشه پرچمدار سال ۲۰۲۴ کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار را در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته که مقداری عجیب به نظر می‌رسد چرا که هنوز زمان زیادی از معرفی تراشه فعلی اسنپدراگون ۸ نسل سه نگذشته است و گوشی‌های اندکی با این تراشه روانه بازار شده‌اند. البته با توجه به سابقه قابل توجه این افشاگر در افشای جزئیات دقیق مربوط به محصولات دنیای فناوری، می‌توان به درستی اطلاعات مطرح‌شده در این گزارش اعتماد کرد.

طبق ادعای افشاگر Tech-Reve، کوالکام برای ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل چهار همچنان با شرکت TSMC همکاری خواهد کرد. در این رابطه، تراشه نسل بعدی کوالکام برپایه فرآيند ۳ نانومتری TSMC توسعه داده خواهد شد.

image

براساس این گزارش، غول تراشه‌سازی آمریکایی بار دیگر به شرکت TSMC روی خواهد آورد زیرا قصد دارد از هسته‌های اختصاصی Oryon برای تراشه خود بهره ببرد بدون آن که اختلالاتی در قدرت و مصرف انرژی بهینه این هسته‌ها به وجود آید. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد کوالکام از همکاری خود با شرکت TSMC رضایت کامل دارد. به علاوه، این شرکت ظاهرا هنوز از عملکرد مناسب و بازدهی فرآيند ساخت ۳ نانومتری سامسونگ متقاعد نشده است.

یک نشریه تایوانی اما ادعا کرده که احتمال دارد کوالکام در سال ۲۰۲۵ و برای ساخت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل پنج با هر دو شرکت TSMC و سامسونگ قرارداد منعقد کند. همچنین گزارش شده که تراشه اختصاصی Snapdragon 8 Gen 4 for Galaxy بر پایه فرآیند ساخت ۳ نانومتری 3GAP سامسونگ فاندری ساخته خواهد شد.

image

با توجه به تفاوت‌های معنادار بین عملکرد و مصرف انرژی دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک و اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک، تصمیم کوالکام برای همکاری با TSMC منطقی به نظر می‌رسد. تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک توسط سامسونگ ساخته شده و از مشکلات متعددی در زمینه افت عملکرد و مصرف زیاد انرژی رنج می‌برد. از سوی دیگر، نسخه پلاس این تراشه توسط TSMC توسعه داده شده و عملکرد به مراتب بهتری به نسبت اسنپدراگون ۸ نسل یک دارد.

در ادامه گزارش خود،‌ Tech-Reve اعلام کرده که اسنپدراگون ۸ نسل چهار ضمن مصرف بهینه انرژی با بهبود چشمگیری از نظر عملکرد پردازشی همراه خواهد شد. برای مثال، این تراشه ظاهرا در تست‌ چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ موفق شده امتیاز بالای ۱۰٬۰۰۰ را کسب کند. پردازنده گرافیکی آدرنو ۸۳۰ این تراشه نیز بدون هیچ تغییر خاصی در مصرف انرژی از بهبود قابل توجهی در زمینه عملکرد برخوردار خواهد شد.

در نهایت باید اشاره کرد که هنوز تا زمان معرفی اسنپدراگون ۸ نسل چهار زمان زیادی باقی مانده و انتظار داریم تا زمان رونمایی از این سخت‌افزار جزئیات جدیدی از آن در دسترس قرار بگیرد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید