خانهاخبار
ضعف بزرگ پرچمدار کوالکام؛ اسنپدراگون ۸ نسل سه انرژی زیادی مصرف می‌کند

ضعف بزرگ پرچمدار کوالکام؛ اسنپدراگون ۸ نسل سه انرژی زیادی مصرف می‌کند

ظاهرا تراشه قدرتمند کوالکام عملکرد مناسبی در زمینه مصرف انرژی ندارد و نسبت به نسل قبلی ۲۸ درصد انرژی بیشتری استفاده می‌کند.
۳ آذر ۱۴۰۲

در چند وقت اخیر، گزارش‌هایی پیرامون بهره‌وری دور از انتظار تراشه پرچمدار کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل سه منتشر شده است. حالا اما بررسی‌های فنی تحلیلگر چینی موسوم به Golden Reviewer ضمن تایید این گزارش‌ها ضعف‌های بیشتری از تراشه کوالکام در زمینه مصرف انرژی را مشخص کرده است.

کوالکام در زمان معرفی اسنپدراگون ۸ نسل سه اعلام کرد که عملکرد پردازشی این تراشه در مقایسه با نسل قبلی تا ۳۰ درصد قوی‌تر شده است. با این وجود، گزارش Golden Reviewer تنها نشان می‌دهد که اسنپدراگون ۸ نسل سه تنها ۱۴ درصد قدرتمندتر از اسنپدراگون ۸ نسل دو است در حالی که تا ۲۸ درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کند. ظاهرا مقصر اصلی این مشکل هسته قدرتمند کورتکس X4  است چرا که این هسته انرژی بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت، استفاده می‌کند.

image

این تحلیلگر چینی آزمایش‌های مختلفی روی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه به کار رفته در شیائومی ۱۴ پرو اجرا کرده است. همانطور که می‌دانیم، تراشه کوالکام از یک هسته کورتکس X4‌ فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتزی، پنج هسته کورتکس A720 با فرکانس ۳ و ۳٫۲ گیگاهرتزی و دو هسته کورتکس A520‌ با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

به لطف بهبودهای قابل توجه سخت‌افزاری، این تراشه از قدرت پردازشی بالاتری بهره می‌برد که البته منجر به افزایش مصرف انرژی آن نیز شده است. در یک آزمون فنی، اسنپدراگون ۸ نسل سه در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل دو پلاس و اسنپدراگون ۸ نسل دو به ترتیب تا ۱۴ درصد و ۲۲ درصد قوی‌تر شده است. این تراشه همچنین به نسبت تراشه‌های دیگر رقبا مانند دایمنسیتی ۹۲۰۰ و تنسور G3 نیز تا ۴۳ درصد و ۵۹ درصد سریع‌تر شده است.

image

علی‌رغم افزایش توان پردازشی سخت‌افزار کوالکام، مصرف انرژی این تراشه به طرز نگران‌کننده‌ای زیاد است. برای مقایسه، اسنپدراگون ۸ نسل سه به نسبت اسنپدراگون ۸ پلاس نسل دو پلاس تا ۲۸ درصد انرژی بیشتری مصرف می‌کند در حالی که این مقدار برای اسنپدراگون ۸ نسل دو به ۷۵ درصد می‌رسد.

بهره‌وری کلی اسنپدراگون ۸ نسل سه برابر با ۱۱ وات (محاسبه براساس میزان مصرف برق) گزارش شده است که رقم دور از انتظاری برای این تراشه به شمار می‌رود. بهره‌وری دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو پلاس و ۸ نسل دو نیز به ترتیب برابر با ۱۲ وات و ۱۵ وات بوده است.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید