خانهاخبار
کاربران بزرگترین متضرر فیلترینگ اینترنت در ایران هستند

کاربران بزرگترین متضرر فیلترینگ اینترنت در ایران هستند

فیلترشکنی که کاربران نصب می‌کنند، باعث می‌شود مصرف دیتای کاربر دو برابر بیشتر شود و دیتا را نیز دولت می‌فروشد.
۱ آذر ۱۴۰۲

فیلترینگ دیگر مسئله عجیبوغریبی در ایران نیست اما در یکی دوسال اخیر فیلترینگ و اختلالاتی اینترنتی از جمله دغدغههای حیاتی مردم بوده و چالشهای بیشماری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای کسبوکارها به وجود آورده است. این در حالی است که هنوز پرونده فیلترینگ باز بوده و مشخص نیست که چه زمانی اینترنت به وضعیت نرمال سابق باز میگردد.

واکنشها به فیلترینگ

سنگینی سایه فیلترینگ بر روابط روزمره کاربران، بازار گرم  فیلترشکن‌ها و سود ناشی از فروش VPN که به جیب عدهای خاص میرود از جمله مسائلی است که در چند وقت اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و واکنشهایی را به دنبال داشته است.

مثلا همین چند روز پیش بود که یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد که نویسندگان برنامه فیلترینگ همان‌هایی هستند که برنامه وی‌پی‌ان‌ها را می‌نویسند. او همچنین اعلام کرد که گردش مالی وی‌پی‌ان‌‌ها دست کسانی است که فیلتر می‌کنند.

همین اظهار نظر واکنش وزیر ارتباطات را به دنبال داشت. وزیر ارتباطات در یکی از شبکههای اجتماعی داخلی در این خصوص گفته بود هرکسی که چنین ادعایی را مطرح می‌کند باید مستندات خود را در محکمه ارائه کند.

وی همچنین در حاشیه بازدید از استان مرکزی اظهار کرد که از قوه‌قضائیه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهد این ادعای نماینده مجلس در خصوص فیلترشکن‌ها را بررسی کنند تا معلوم شود چه کسانی پشت مافیای فیلترشکن‌ فروشی پنهان می‌شوند.

البته واکنشها فقط به همینجا ختم نمیشود و حالا یکی از نمایندگان مجلس به انتقاد از فیلترینگ در کشور پرداخته است.

بر اساس گزارشی از فرهیختگان رشیدیکوچی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار کرد: این‌که گفته می‌شود همان کسانی که فیلتر می‌کنند، خودشان فیلترشکن می‌فروشند را نمی‌توانم به‌صورت مستند تایید کنم؛ اما فیلترشکنی که کاربران نصب می‌کنند، باعث می‌شود مصرف دیتای کاربر دو برابر بیشتر شود و دیتا را نیز دولت می‌فروشد. در واقع وقتی شما برای دانلود یک فایل، دو برابر بیشتر برای اینترنت هزینه کنید، پول بیشتری به مخابرات و وزارت ارتباطات پرداخت می‌کنید.

رشیدی کوچی در ادامه افزود: فیلترشکن‌ها گردش مالی سنگینی را در کشور به‌وجود آورده‌اند. بعضی از افرادی که نمی‌خواهند قبول کنند به ما حمله کردند که این گردش مالی که شما از آن صحبت می‌کنید دقیق نیست. اما همین چند روز پیش یک فروشنده فیلترشکن را در قم رصد کرده بودند که از این راه توانسته بود حدود ۴۶ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

image

بحث فیلترینگ شکستخورده است

در گذشته گفته میشد که فیلترینگ میتواند راهی برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به محتوای نامناسب در فضای مجازی باشد اما همانطور که بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان در این حوزه معتقدند، تداوم فیلترینگ میتواند تبعات بیشماری را در بخشهای مختلف کشور به دنبال داشته باشد. بنابراین بسیاری بر این باورند که تداوم فیلترینگ بی اثر بوده و مردم با استفاده از فیلترشکن راه خود را ادامه میدهند پس نباید با ایجاد محدودیت باعث ایجاد زیان در بخشهای مختلف کشور بود. حال این پرسش مطرح میشود که آیا فیلترینگ در یک سال اخیر توانسته به هدف خود برسد یا خیر؟ در این خصوص رشیدیکوچی گفته است: برخی از عزیزان می‌گویند قبل از فیلترینگ، پنجاه درصد از ترافیک کشور به اینستاگرام اختصاص داشته که الان دیگر نیست. اما الان هم هست و چون کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند و آی‌پی آن فیک است، این‌طور به‌نظر می‌رسد. حتی می‌توانم بگویم از قبل هم بیشتر شده است. با گذشت بیش از یک سال از موج جدید فیلترینگ، هنوز هم مردم از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند و به همین دلیل اعمال فیلترینگ، بی‌نتیجه بوده است. ما فقط مردم را مجبور کرده‌ایم که فیلترشکن بخرند و این موضوع تبعات زیادی برای کشور در حوزه‌های اقتصاد، امنیت روانی جامعه، امنیت اجتماعی، سیاسی و آسیبی که به اعتماد عمومی مردم وارد می‌شود، دارد.

وی تاکید کرده است: فیلترینگ به‌طور کلی سیاست غلطی نیست، اما باید در مواقع خاصی از آن استفاده کرد. این داستان فیلتر کردن نباید یک روش دائمی باشد؛ در واقع در برخی شرایط مثل اتفاقات سال گذشته، لازم می‌شود که در یک برهه خاص فیلتر کنیم، اما تداوم فیلترینگ، نادرست است.

هشدار، عواقب بدی در انتظار است

همانطور که میدانیم فیلترینگ نتوانست حضور کاربران ایرانی را در شبکههای اجتماعی کمرنگ کند و این کار فقط باعث شده که بازاری برای فروش فیلترشکنها شکل بگیرد و سودهای هنگفتی را نصیب سودجویان کند. این درحالی که تداوم فیلترینگ میتواند تبعات جدی برای بخشهای مختلف اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، پس رفع محدودیتها یکی از واجباتی است که مسئولان در این حوزه باید به آن توجه داشته باشند. هرچند که گهگاهی برخی از مسئولان وعدههایی برای جمع شدن بساط فیلترینگ دادهاند اما تا کنون هیچکدام از این وعدهها حتی نزدیک به مرحله اجرایی شدن، نشده است و باید منتظر بمانیم و ببینیم که بالاخره در آینده چه تصمیمی برای سرنوشت اینترنت کشور گرفته میشود.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید