خانهاخبار
جزئیات فنی نسخه اختصاصی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه فاش شد

جزئیات فنی نسخه اختصاصی تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه فاش شد

تراشه Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy که در سری گلکسی اس ۲۴ به کار می‌رود قادر است به فرکانس ۳٫۴ گیگاهرتزی دست پیدا کند.
۱۲ آبان ۱۴۰۲

کوالکام هرساله دو تراشه پرچمدار را  برای گوشی‌های اندروید معرفی و عرضه می‌کند. یکی از این تراشه نسخه استاندارد آن محسوب می‌شود در حالی که دیگر با پسوند پلاس همراه می‌شود و از تغییرات فنی جزئی بهره می‌برد. اکثر گوشی‌های پرچمدار اندرویدی از مدل استاندارد تراشه کوالکام استفاده می‌کنند و تنها گوشی‌های خاصی از نسخه پلاس آن برخوردار می‌شوند.

image

سامسونگ امسال سری گلکسی اس ۲۳ را با نسخه پلاس تراشه اسنپدراگون ۸ نسل دو که تحت عنوان for Galaxy شناخته می‌شود روانه بازار کرد. حالا اما به نظر می‌رسد نسل جدید سری پرچمدار برند کره‌ای موسوم به سری گلکسی اس ۲۴ نیز با نسخه ویژه اسنپدراگون ۸ نسل سه یعنی Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy عرضه می‌شود.

افشاگری شناخته‌شده به نام Yogesh Brar به تازگی بخشی از مشخصات فنی تراشه Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy‌ را فاش کرده است. در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس، این افشاگر مشخصات فنی نسخه پلاس و استاندارد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه را با یکدیگر مقایسه کرده است.

طبق این گزارش، نسخه for Galaxy اسنپدراگون ۸ نسل سه از همان چینش هسته ۲+۵+۱ بهره خواهد برد و تنها تغییراتی در سرعت کلاک هسته‌های آن اعمال می‌شود. در این راستا، هسته اصلی تراشه سری گلکسی اس ۲۴ حالا اورکلاک شده است و می‌تواند به فرکانس ۳٫۴ گیگاهرتزی دست پیدا کند در حالی که نسخه استاندارد اسنپدراگون ۸ نسل سه از سرعت ۳٫۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

image

نکته عجیب گزارش Yogesh Brar به هسته‌های پردازشی و کم مصرف آن برمی‌گردد چرا که سرعت این هسته‌ها به طور جزئی کاهش پیدا کرده است. این یک تصیم بی‌سابقه از سوی کوالکام محسوب می‌شود که هنوز دلیل آن مشخص نشده است. تراشه Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy تنها از هسته‌ اصلی اورکلاک‌شده بهره می‌برد و هیچکدام از هسته‌های آن ضعیف نشده بود.

جدا از پردازنده مرکزی، دیروز گزارشی ادعا کرد که پردازنده گرافیکی Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy با بهبودی چشمگیر از سرعت ۱ گیگاهرتزی پشتیبانی خواهد کرد. در این رابطه، Yogesh Brar نیز ضمن تایید این ادعا اعلام کرده که پردازنده گرافیکی این تراشه برای قابلیت‌های هوش مصنوعی بهبود خواهد داشت.

در نهایت باید اشاره کرد که Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy تنها از هسته اصلی بهبودیافته و پردازنده گرافیکی اورکلاک‌شده استفاده کرده است. در زمان معرفی سری گلکسی اس ۲۳، کوالکام برای مدتی حق استفاده انحصاری از این تراشه را در اختیار سامسونگ گذاشت و سپس نسخه پلاس اسنپدراگون ۸ نسل دو را در دسترس دیگر تولیدکننده‌ها قرار داد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید