خانهاخبار
آی‌مک M1 در مقابل آی‌مک M3؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

آی‌مک M1 در مقابل آی‌مک M3؛ چه تغییراتی رخ داده است؟

بخش پایانی کنفرانس Scary Fast اپل به معرفی مدل جدید آی‌مک با پردازنده M3 اختصاص داشت. این کامپیوتر رومیزی در مقایسه با نسل قبلی خود چه پیشرفت‌هایی دارد؟
۱۰ آبان ۱۴۰۲

در کنار رونمایی از مک بوک پرو جدید، اپل از آی‌مک ۲۴ اینچی نیز در رویداد Scary Fast پرده‌برداری کرد. اگرچه اگر نخواهیم تراشه M3 را لحاظ کنیم، تغییر به خصوصی روی این دستگاه اعمال نشده و زبان طراحی آن با نسل پیشین هیچ تفاوتی ندارد. در ادامه مطلب قصد داریم تغییرات نسخه M1 و M3 آی‌مک را با هم مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

اپل آخرین بار، در سال ۲۰۲۱ این دستگاه را با تراشه M1 آپگرید کرده بود. پردازنده اپل سیلیکون باعث شد تا طراحان کوپرتینویی بتوانند ضخامت دستگاه را تا حد ممکن کاهش دهند. در آن زمان، اپل همچنین چندین رنگ مختلف را به این محصول اضافه کرد و از سوی دیگر با اضافه شدن این رنگ‌ها، حاشیه اطراف نمایشگر از رنگ سیاه به رنگ سفید تبدیل شد.

اما آی‌مک ۲۰۲۳ چه تغییراتی را با خود به همراه دارد؟ به عنوان مهم‌ترین تفاوت، باید به تراشه M3 اشاره کنیم. سیستم این پردازنده بر پایه تراشه A17 Pro طراحی شده است که روی آیفون ۱۵ پرو و نسخه پرو مکس شاهد آن بودیم. این پردازنده با لیتوگرافی ۳ نانومتری توسعه یافته که مصرف انرژی به مراتب کمتری دارد. مطمئنا پردازنده M3 در مقایسه با نسل‌های پیشین از سرعت بیشتری برخوردار بوده که برای کاربران حرفه‌ای یک گزینه مهم به حساب می‌آید.

بر اساس اعلام اپل، تراشه M3 نسبت به M1 دو برابر سریع‌تر است و بنا بر دلایل نامشخص، این دستگاه هیچ گاه با تراشه M2 عرضه نشد. نسخه اولیه پردازنده M3 از ۸ هسته برخوردار بوده و پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای ب ا۸ گیگابایت رم نیز مکمل آن خواهد بود. کاربران می‌توانند در صورت تمایل، مدل دیگر با پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای را سفارش دهند. پردازنده M1 تنها در دو نسخه ۷ و ۸ هسته‌ای عرضه می‌شد.

به عنوان تغییر مثبت دیگر، باید به قابلیت Ray Tracing به صورت سخت‌افزاری اشاره کنیم که برای علاقمندان به دنیای گیمینگ اتفاق فوق‌العاده بزرگ و جذابی به حساب می‌آید. پردازنده جدید تا ۲۴ گیگابایت رم قابل ارتقاء خواهد بود که در مقایسه با تراشه M1 با حداکثر امکان آپگرید تا ۱۶ گیگابایت، یک ارتقاء کاملا جذاب محسوب می‌شود.

image

ارتباطات بهتر

ارتباطات روی آی‌مک جدید بهبود پیدا کرده است. اپل سیستم اتصال وای‌فای را از Wi-Fi 6 به Wi-Fi 6E ارتقاء داده است و به این ترتیب سرعت و دقت امواج و سیگنال‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

نسخه بلوتوث هم از 5.0 به 5.3 آپگرید شده است که امنیت بالاتر به همراه بهبود پایداری سیگنال را با خود به همراه خواهد داشت. پشتیبانی از Bluetooth LE Audio هم به این تراشه اضافه شده است که هنگام اتصال سیستم‌های صوتی، شدیدا به شما کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی

متأسفانه برای افرادی که انتظار تغییرات بیشتری داشته‌اند، تمام چیزهای دیگر به همان صورت قبلی باقی مانده‌اند. خبری از زبان طراحی جدید نیست، نمایشگر دقیقا به همان شکل به قوت خود باقی مانده و حتی خبری از رنگ جدید برای این دستگاه نیست. به این ترتیب تمامی تغییرات به شرح زیر است:

  • تراشه M3
  • پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای با قابلیت Ray Tracing
  • امکان ارتقاء تا حداکثر ۲۴ گیگابایت رم
  • امکان ارتقاء حافظه تا ۲ ترابایت SSD
  • مجهز شدن به Wi-Fi 6E و بلوتوث نسخه ۵.۳

مواردی که تغییر پیدا نکرده است:

  • زبان طراحی
  • رنگ‌ها
  • نمایشگر ۲۴ اینچ LCD با رزولوشن 4.5K و روشنایی ۵۰۰ نیت
  • وب کم با رزولوشن 1080p
  • اسپیکر شش گانه
  • ۳ میکروفون
  • دو درگاه تاندربولت ۴ (به همراه دو درگاه USB-C روی مدل‌های گران قیمت‌تر)
  • مدل پایه با ۸ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت SSD
  • مجیک ماوس و مجیک کیبورد با درگاه لایتنینگ
image

آی‌مک ۲۴ اینچ با تراشه M3 با قیمت پایه ۱۲۹۹ دلاری همراه است که در مقام مقایسه، قیمت آن با نسل پیشین یکسان است. شما می‌توانید هم اکنون این دستگاه را از وب سایت اپل پیش خرید کنید از هفتم نوامبر، منتظر دریافت آن باشید.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید