خانهاخبار
تراشه‌های ۳ نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ تمرکز ویژه روی قابلیت‌های گیمینگ!

تراشه‌های ۳ نانومتری M3 اپل معرفی شدند؛ تمرکز ویژه روی قابلیت‌های گیمینگ!

اپل امروز در طی رویداد خود از نسل جدید تراشه‌های خود رونمایی کرد که در نسخه‌های تازه سری مک بوک پرو و آی‌مک به کار می‌روند.
۹ آبان ۱۴۰۲

رویداد Sacry Fast اپل امروز برگزار شد و در طی آن شاهد رونمایی از تراشه‌های جدید اپل برای مک بوک و کامپیوترهای شخصی غول فناوری آمریکایی بودیم. برخلاف سال‌های گذشته که اپل تنها یک یا دو مدل از تراشه‌های سری M را معرفی می‌کرد، امسال کوپرتینونشین‌ها تصمیم گرفتند که هر سه مدل تراشه M3 را به صورت همزمان رونمایی کند. تراشه‌های M3، M3 پرو و M3 مکس قرار است در کالبد سری مک بوک پرو و آی‌مک جدید به کار روند.

به مانند همیشه، اپل در طی رویداد خود مکررا به سرعت بالاتر و قدرت بیشتر تراشه‌های جدید خود در مقایسه با نسل قبلی اشاره می‌کرد. این برند حتی چندین مقایسه بین تراشه‌های M3 و مک‌های مبتنی بر اینتل انجام داد تا نشان دهد سخت‌افزارهای جدید این برند با عملکرد بهتری همراه خواهند شد.

image

نکته هیجان‌انگیز رویداد Sacry Fast اشاره چندین‌باره اپل به قابلیت‌های گیمینگ و اجرای بازی روی تراشه‌های M3 بود. در این راستا، غول فناوری آمریکایی چند ویدئو از اجرای بازی‌هایی مانند Baluder's Gate 3 و Myst remake روی مک را پخش کرد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد اپل سرانجام قصد دارد ویژگی‌های گیمینگ سخت‌افزار خود را پیشرفت دهد تا توجه گیمرها را نیز به سوی محصولات خود جلب کند.

برای اولین بار در تاریخ پردازنده‌های کامپیوتر شخصی، تراشه‌های سری M3 برپایه فرآیند ۳ نانومتری توسعه داده شده‌اند. به لطف فناوری ۳ نانومتری، تراشه‌های جدید اپل در عین مصرف کمتر انرژی، توان پردازشی بالاتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

هر سه مدل سری M3 از پردازنده گرافیکی نسل بعدی بهره می‌برند که حالا از قابلیت‌ها و ویژگی‌های تازه‌ای پشتیبانی می‌کنند. در این راستا، تراشه‌های اپل حالا برای اولین بار از ویژگی ری تریسینگ (رهگیری پرتو) سخت‌افزاری برخوردار هستند. به علاوه، سری M3 با یک قابلیت جدید به نام Dynamic Caching همراه شده که می‌تواند حافظه را به صورت آنی در اختیار پردازنده مرکزی قرار دهد. این ویژگی باعث عملکرد سریع‌تر تراشه می‌شود.

image

سری M3 از قابلیتی به نام Mesh Shading نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند سریع‌تر و بهتر صحنه‌های گرافیکی پیچیده را در بازی‌ها پردازش کند. از دیگر ویژگی تراشه‌های اپل می‌توان بهره‌مندی از دیکود AV1 را نام برد که رندرهای ویدئوهای باکیفیت را سریع‌تر و بهینه‌تر از دیگر کدک‌های محبوب انجام می‌دهد.

جدا از این شباهت‌ها، تراشه‌های سری M3 تفاوت‌هایی در زمینه تعداد هسته‌های پردازنده گرافیکی و مرکزی دارند. نسخه استاندارد سری M3 از پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهره می‌برد. این تراشه همچنین با حافظه رم تا ۲۴ گیگابایت سازگار خواهد بود. تراشه M3 پرو نیز با پردازنده مرکزی و گرافیکی ۱۲ و ۱۸ هسته‌ای همراه می‌شود. تراشه M3 پرو همچنین در کانفیگ حافظه رم تا ۳۶ گیگابایت قابل سفارش خواهد بود.

مدل قدرتمند سری M3 یعنی M3 مکس نیز که تراشه پرچمدار اپل به شمار می‌رود از پردازنده مرکزی ۱۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته‌ای برخوردار است. برای نخستین بار، کاربران می‌توانند از حافظه رم ۱۲۸ گیگابایتی با این تراشه استفاده کنند.

در نهایت باید اشاره کرد که عرضه اولین مک‌های مبتنی بر سری M3 هفته آینده انجام خواهد شد در حالی که پیش‌فروش مدل‌های M3 و M3 پرو از همین حالا آغاز شده است. متاسفانه اولین مک‌های مجهز به M3 مکس تا ماه نوامبر روانه بازار نمی‌شوند.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید