خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو در گیک‌بنچ: کدام یک پیروز است؟

اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو در گیک‌بنچ: کدام یک پیروز است؟

به تازگی نتایج بنچمارک دو تراشه پرچمدار کوالکام و اپل فاش شده که عملکرد پردازشی این دو سخت‌افزار را مقایسه می‌کند.
۲ آبان ۱۴۰۲

کوالکام امروز و در طی رویداد Snapdragon Summit از تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸ نسل سه رونمایی خواهد کرد که قرار است به قلب تپنده گوشی‌های پرچمدار سال ۲۰۲۳ و سال ۲۰۲۴ مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا بدل شود. از سوی دیگر، حدودا یک ماه پیش نیز تراشه A17 پرو همراه با گوشی‌های آيفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد تا کاربران با اولین تراشه ۳ نانومتری بازار آشنا شوند.

image

در طی چندین سال گذشته، تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل به رقبای جدی یک‌دیگر تبدیل شده‌اند. در این رابطه، کاربران و تحلیلگران در بنچمارک‌های مختلفی عملکرد پردازشی سخت‌افزار‌های این دو برند را با هم مقایسه کرده‌اند. حالا به تازگی نیز نتایج بنچمارک گیک‌بنچ دو تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه و A17 پرو اپل مشخص شده که مقایسه‌ این دو سخت‌افزار با یک‌دیگر دید خوبی از عملکرد پردازشی آن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در آزمون چند هسته‌ای گیک‌بنچ، اسنپدراگون ۸ نسل سه با امتیاز ۷۴۹۴ عملکرد بهتری از تراشه A17 پرو با امتیاز ۷۲۸۸ داشته است. البته تراشه پرچمدار اپل در بخش تک هسته‌ای قدرت خود را به رخ کشید و موفق شد که امتیاز چشمگیر ۲۸۴۶ را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر، نماینده کوالکام امتیاز ۲۲۰۷ را در آزمون تک هسته‌ای کسب کرده است.

image

عملکرد بهتر اسنپدراگون ۸ نسل سه در بخش چند هسته‌ای احتمالا مربوط به کانفیگ ۲+۲+۳+۱ آن است. در این راستا، گزارش شده پردازنده مرکزی تراشه پرچمدار کوالکام از یک هسته اصلی با فرکانس ۳٫۳۰ گیگاهرتزی، سه هسته اصلی با فرکانس ۳٫۱۵ گیگاهرتزی، دو هسته با فرکانس ۲٫۹۵ گیگاهرتزی و دو هسته کم مصرف با فرکانس ۲٫۲۷ گیگاهرتزی بهره خواهد برد. از سوی دیگر، A17 پرو به شش هسته مجهز شده که شامل دو هسته پردازشی با فرکانس ۳٫۷۸ گیگاهرتزی و شش هسته کم مصرف با فرکانس ۲٫۱۱ گیگاهرتزی می‌شود.

قدرت پردازشی بالاتر اسنپدراگون ۸ نسل سه غافلگیری بزرگی به شمار می‌رود چرا که تراشه A17 پرو برپایه فرآیند پیشرفته‌تر و جدیدتر ۳ نانومتری TSMC ساخته شده در حالی که تراشه کوالکام با نسل دوم فرآيند ۴ نانومتری همراه خواهد شد. با توجه به تعداد بیشتر ترانزیستورهای تراشه A17 پرو، انتظار می‌رود این سخت‌افزار عملکرد قدرتمندتر و در عین حال مصرف انرژی بهینه‌ای داشته باشد.

شایان ذکر است که برای تست فنی اسنپدراگون ۸ نسل سه از گوشی شیائومی ۱۴ با حافظه رم ۱۶ گیگابایتی استفاده شده است. آیفون ۱۵ پرو مکس نیز برای تست A17 پرو در گیک‌بنج حضور داشته است.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید