خانهاخبار
پردازنده‌های سری نسل ۱۴ اینتل معرفی شدند: فرکانس ۶ گیگاهرتزی!

پردازنده‌های سری نسل ۱۴ اینتل معرفی شدند: فرکانس ۶ گیگاهرتزی!

اینتل دیروز از نسل جدید پردازنده‌های خود رونمایی کرد که براساس معماری رپتور لیک رفرش توسعه داده شده‌اند.
۲۵ مهر ۱۴۰۲

برند اینتل دیروز به طور رسمی از نسل ۱۴ پردازنده‌های دسکتاپ سری Core خود رونمایی کرد که برپایه معماری رپتور لیک (Raptor Lake) رفرش توسعه داده‌ شده‌اند. پردازنده‌های جدید تیم آبی شامل Core i9-14900K/KF، Core i7 14700K/KF و Core i5 14600K/KF می‌شوند. باید خاطر نشان کرد که با عرضه پردازنده‌های سری Meteor Lake، حرف «i» به طور کلی از سیستم نام‌گذاری سخت‌افزارهای اینتل حذف می‌شود و تنها عدد در نام آن‌ها ذکر خواهد شد.

به طور کلی، پردازنده‌های رپتور لیک رفرش را می‌توان به عنوان نسخه اورکلاک‌شده نسل قبلی به شمار می‌آورد که با برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید و ویژگی‌های اتصالی کاربردی همراه شده‌اند. البته در کانفیگ‌ هسته‌های مدل i7 تغییراتی اعمال شده ولی دو پردازنده دیگر با همان چینش نسل قبلی عرضه خواهند شد.

image

مدل بالارده سری رپتور لیک یعنی 14900K (و نسخه KF‌ آن) با بهبودهای جزئی در زمینه سرعت کلاک همراه شده ولی اینتل ادعا می‌کند که این پردازنده قادر است به سرعت خیره‌کننده ۶ گیگاهرتزی دست پیدا کند. البته قبلا این برند اعلام کرده بود که پردازنده 13900KS نیز از فرکانس ۶ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند ولی متاسفانه این سخت‌افزار به طور محدود عرضه شد و همه کاربران موفق نشدند که از آن بهره ببرند. حالا اما 14900K اولین پردازنده با پشتیبانی از سرعت ۶ گیگاهرتزی است که در تعداد زیاد به فروش می‌رسد.

پردازنده 14900K به مانند قبل از ۸ هسته پردازشی و ۱۶ هسته کم مصرف بهره می‌برد که در مجموع تعداد هسته‌های آن را به ۲۴ عدد می‌رساند. از سوی دیگر، اینتل در مدل 14700K از ۴ هسته کم مصرف بیشتر استفاده کرده تا شاهد کانفیگ ۸ هسته پردازشی و ۱۲ هسته کم مصرف برای این پردازنده باشیم. برای مقایسه، مدل 13700K از ۸ هسته پردازشی و ۸ هسته کم مصرف برخوردار است. پردازنده استاندارد 14600K بدون هیچ تغییری با کانفیگ ۶ هسته پردازشی و ۸ هسته کم مصرف همراه شده و تنها فرکانس هسته‌های آن افزایش یافته است.

image

به مانند نسل ۱۳ پردازنده‌های اینتل، سری رپتور لیک رفرش نیز به پردازنده گرافیکی یکپارچه UHD Graphics 770 مجهز شده است. به لطف ویژگی Application Optimization اینتل، سیستم عامل حالا می‌تواند از معماری هیبریدی این پردازنده‌ها بهتر استفاده کند. این ویژگی همچنین قادر است عملکرد پردازنده در اجرای برخی از بازی‌های مشخص‌شده را نیز بهبود دهد.

غول فناوری آمریکایی همچنین از نرم‌افزار جدید XTU رونمایی کرده که با کمک هوش مصنوعی سرعت کلاک پردازنده‌ها افزایش می‌دهد. به علاوه، اینتل اذعان داشته که کنترلگر مموری نیز بهبود داشته و حالا از کیت‌های XMP با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند.

در بخش اتصالات، پردازنده‌های رپتور لیک رفرش از وای‌فای ۶ / 6E و بلوتوث نسخه ۵٫۳ پشتیبانی می‌کنند. البته این سخت‌افزارها با وای‌فای ۷ و بلوتوث نسخه ۵٫۴ سازگار است. فناوری موردانتظار Thunderblot 5 که پهنای باند Thunderbolt را به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهد نیز با سری رپتور لیک سازگار است.

در نهایت باید اشاره کرد که پردازنده‌های سری رپتور لیک از مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ که از سوکت LGA 1700 بهره می‌برند پشتیبانی می‌کنند. در این راستا، می‌توان از مادربردهای سازگار با نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل نیز برای پردازنده‌های نسل ۱۴ نیز استفاده کرد. سخت‌افزارهای جدید اینتل با قیمت مشابه نسل قبلی و از امروز عرضه می‌شوند.



جدیدترین‌ اخبار

مزایا و معایب سرفیس مایکروسافت

خرید سرفیس تصمیمی چالش برانگیز برای تمامی افراد می باشد و به دلیل قیمت بالای این محصولات، باید بهترین تصمیم را در هنگام خرید اتخاذ نمایید.

بیشتر بخوانید
افتتاح ۱۰۱۵ اُمین سایت 5G ایرانسل توسط وزیر ارتباطات

هزار و پانزدهمین سایت 5G ایرانسل در کشور (دوهزار و چهارمین سایت 5G ایران)،در کرمانشاه توسط وزیر ارتباطات به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید
nothing-phone-2a-gsm-ir
مشخصات فنی ناتینگ فون 2a پلاس فاش شد

دوربین سلفی ۵۰ مگاپیکسلی، تراشه قوی‌تر و شارژ سریع‌تر از بهبودهای مهم نسخه پلاس ناتینگ فون 2a به شمار می‌روند. 

بیشتر بخوانید