خانهاخبار
نسخه نهایی macOS Sonoma با ویجت‌های تعاملی، Game Mode و ویژگی‌های جدید دیگر عرضه شد

نسخه نهایی macOS Sonoma با ویجت‌های تعاملی، Game Mode و ویژگی‌های جدید دیگر عرضه شد

اپل امروز بر طبق وعده‌ای که داده بود macOS Sonoma را برای همگان منتشر کرد که در ادامه به ویژگی‌های برجسته این سیستم عامل می‌پردازیم.
۵ مهر ۱۴۰۲

اپل ساعاتی قبل نسخه ۱۴ از سیستم عامل مک‌های خود، یعنی macOS Sonoma را منتشر کرد. این سیستم عامل چندین ماه است که در مرحله آزمایش بتا قرار دارد و با آیمک ۲۰۱۹ به بعد، آیمک پرو، مک مینی ۲۰۱۸ و جدیدتر، مک بوک پرو ۲۰۱۸ و بعد از آن، مک پرو ۲۰۱۹ و مک پرو جدید امسال و مک استودیو سازگار است.

بروزرسانی macOS Sonoma را می‌توانید با استفاده از بخش «Software Update» در تنظیمات سیستم به صورت رایگان در همه دستگاه‌های مک واجد شرایط دانلود کنید.

image

جدیدترین سیستم عامل رایانه‌های اپل، ویجت‌های تعاملی را به دسکتاپ اضافه می‌کند و آنها را از نمای Today خارج کرده و برجسته‌تر و مفیدتر می‌کند. از طرف دیگر با ویژگی «Continuity» حالا می‌توانید ویجت‌های آیفون خود را در مک خود ببینید و با آنها تعامل داشته باشید.

اپل در macOS Sonoma  به مانند اپل تی وی، طیف وسیعی از اسکرین سیورهای جدید را قرار داده که ویدیوهایی با حرکت آهسته از مناظر سراسر جهان در آن گنجانده شده و با تصاویر پس زمینه دسکتاپ منطبق هستند. این شرکت همچنین Game Mode جدیدی را برای مک‌های اپل سیلیکون اضافه کرده که بازی‌ها را برای پردازنده و گرافیک در اولویت قرار می‌دهد تا عملکرد روان تری داشته باشند.

ویدیو کنفرانس هم با افکت «Presenter Overlay» برای اشتراک‌گذاری محتوا تقویت می‌شود؛ به علاوه حالتی با عملکرد بالا برای اشتراکگذاری صفحه وجود دارد که نرخ فریم بالاتر و صدای کم تاخیر را ارایه می‌دهد تا حرفه‌ای‌ها بتوانند از هر جایی به جریان‌های کاری ایجاد محتوای خود دسترسی داشته باشند.

حالت «Private Browsing» در سافاری هم اکنون می‌توان توسط تاچ آیدی قفل کرد و از پروفایل‌ها می‌توان برای جداکردن مرورهای سافاری مربوط به کار و شخصی استفاده کرد. اپل در سیستم عامل مک جدید خود حفاظت‌های ردیابی جدید و اثر انگشت بهبود یافته‌ای را تعبیه کرده است. از طرف دیگر می‌توانید وب سایت‌های مورد علاقه خود را به عنوان برنامه‌های وب روی دسکتاپ یا داک ذخیره کنید و آنها به مانند برنامه‌های عادی با یک نوار ابزار ساده شده کار خواهند کرد.

بسیاری از ویژگی‌هایی که در iOS 17 وجود دارد، در macOS Sonoma نیز وجود دارد. اپلیکیشن Messages از تجربه جدید استیکرها پشتیبانی می‌کند که همگی اموجی‌ها را به استیکر تبدیل می‌کند؛ به علاوه آلبوم «People» می‌تواند حیوانات خانگی را تشخیص دهد و Visual Lookup اکنون با ویدیوها نیز کار می‌کند و می‌تواند مواردی مانند غذاها را تشخیص دهد و نمادها را روی روی تصاویر و علایم شناسایی کند.

ایرتگ‌ها را می‌توان با استفاده از Find My با افراد دیگر به اشتراک گذاشت، رمزهای عبور iCloud Keychain را می‌توان با دوستان و اعضای خانواده به اشتراک گذاشت؛ برنامه Notes از فایل‌های پی دی اف درون خطی پشتیبانی می‌کند و سیری اکنون فقط با گفتن یک کلمه «سیری» و بدون نیاز به گفتن هی سیری فعال می‌شود.

البته در این مطلب ما به طور خلاصه فقط موارد جدید مهم macOS Sonoma را ذکر کردیم، اما اگر علاقه‌مند هستید که ویژگی‌های جدید این سیستم عامل را به طور کامل بدانید، باید به صفحه مربوط به یادداشت‌های اپل در وب سایت رسمی این شرکت رجوع کنید.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید