خانهاخبار
فیلتر، هدیه به ایرانیان و سیم‌کارت بدون فیلتر سهم مهمان خارجی

فیلتر، هدیه به ایرانیان و سیم‌کارت بدون فیلتر سهم مهمان خارجی

با گذشت چند ماه از درخواست ارائه سیم‌کارت بدون فیلتر به گردشگران خارجی یک مقام مسئول به تازگی اعلام کرده این طرح در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است.
۴ مهر ۱۴۰۲

فیلترینگ این مهمان ناخوانده که بیش از یک سال است چالش‌های بیشماری را برای کابران ایرانی به وجود آورده دیگر به یک عضو جداناپذیر از زندگی تبدیل شده است. البته با وجود رخنه کردن این معضل در زندگی‌مان، هنوز کاربران به حضور این مهمان ناخوانده عادت نکرده‌اند و هر روز در شبکه‌های اجتماعی شاهد گلایه‌شان نسبت به قطعی‌های پی‌درپی اینترنت و تشدید فیلترینگ‌ها هستیم. در این میان گهگاهی صحبت از رفع محدودیت‌ها به میان آمده و بارها وزیر ارتباطات نسبت به این مسئله واکنش نشان داده است.

زارع‌پور چندین بار اعلام کرد که موافق رفع فیلتر برخی سرویس‌ها است اما تصمیم در این موارد با این وزارتخانه نیست و اخیرا هم عضو کارگروه فیلترینگ گفته که در مورد درخواست وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر برخی سرویس‌ها، هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است. کشمکش برای رفع فیلترینگ در ایران در حالی است که مسئولان به دنبال مهیا کردن شرایطی در کشور برای دسترسی آسان گردشگران به اینترنت هستند. این تبعیض‌ها کاربران‌ را یاد ضرب‌المثل قدیمی یک بام و دو هوا می‌اندازند.

سیم‌کارت‌های بدون فیلتر برای مهمانان خارجی

طرح سیم‌کارت‌های بدون فیلتر برای گردشگران به منظور دسترسی آسان آنها به برخی از پلتفرم‌ها از اواخر سال گذشته با جدیت مطرح و پیگیری شد. این مسئله در ابتدا با اما و اگرهای مواجه شد و نظر موافقان و مخالفان بسیاری را به دنبال داشت اما در نهایت برخی مسئولان تأکید کردند که گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند که یکی از مهم‌ترین نیازهای آنها اینترنت و سکوهای بین‌المللی و خارجی است. بیان این مسئله فقط سبب ایجاد تصویر تبعیض میان کاربران ایرانی و مهمان خارجی می‌شد اما با این حال به نظر می‌رسد که طرح ارائه سیم‌کارت بدون محدودیت به گردشگران به تصویب رسیده است. بر اساس گزارشی از ایسنا، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره آخرین وضعیت ارائه سیم کارت خارجی گفته است:

 طرح «سیم کارت گردشگری» در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب شده است. جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ارتباطات و دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای آن با توجه به اولویت‌های مورد درخواست ما برگزار شد. ما درخواست کرده بودیم فعالان گردشگری در اولویت این طرح قرار بگیرند، در نتیجه قرار شد فهرست دفاتر خدمات مسافرتی را ارائه کنیم تا این امکان برای آن‌ها فراهم شود. آژانس‌های مورد تایید که پروانه بهره‌برداری از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند، به منظور بهره‌برداری از این طرح معرفی شده‌اند. در مرحله دیگری از این مصوبه، ‌امکان بهره‌برداری گردشگران خارجی از این سیم‌کارت‌ها وجود دارد و با آن موافقت شده است.

image

برخی سیاست‌ها مردم را تحقیر می‌کند

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، فیلترینگ در ابعاد گسترده چالش‌های بیشماری برای کابران ایرانی به وجود آورده است و سبب زیان بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی شده است بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده بحث سیمکارت‌هایی با اینترنت آزاد به اقشار خاصی از جامعه می‌تواند تبعات روانی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

در این راستا سعید مدنی، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین و در واکنش به تصویب طرح سیمکارت آزاد، گفته است:

 فیلترینگ در ایران راه به جایی نبرده‌است و حتی پلتفرم‌هایی که فیلتر شده‌اند، کماکان مخاطبان خود را در ایران دارند و پلتفرم‌های داخلی کماکان نتوانسته‌اند توجه مردم را به خود جلب کنند، در نتیجه هدف سیاست‌گذاران که روی برگرداندن مردم از پلتفرم‌های خارجی بود، محقق نشده‌است. زمانی که رفتار دولتمردان تبعیض‌آمیز است و به گروهی از افراد جامعه سیمکارت‌هایی با اینترنت آزاد تخصیص می‌دهد، منجر به آشفتگی اجتماعی و بی‌نظمی اجتماعی می‌شود و ما یک جامعه طبیعی در راستای این سیاست‌ها نخواهیم داشت و هرکجا که رفتارهای تبعیض‌آمیز بروز پیدا کند، احساس تحقیر نیز در کنار آن، به وجود خواهد آمد و به صورت ناخودآگاه منجر به شکل‌گیری اعتراض‌هایی در جامعه خواهد شد و منجر به ایجاد احساس حقارت در میان دیگر اقشار جامعه خواهد شد

با توجه به حساسیت این مسئله به نظر می‌رسد که مسئولان در این حوزه باید به جای تصویب طرح سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران و ایجاد تبعیض در جامعه به دنبال رفع محدودیت‌های ایجاد شده باشند تا اعتماد از دست رفته کاربران را ترمیم کنند. چراکه امروزه زندگی و شغل بسیاری از کاربران به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گره خورده است،  بنابراین نباید با برخی تصمیمات از یک سو معیشت و مشاغل مردم را با تهدید روبه‌رو کرد و از سوی دیگر احساس ایجاد تبعیض در جامعه را به وجود آورد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید

نظرات (2 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

جمشید

۱۴۰۲/۷/۲۲
"///"_#_#|#-#:ایزوتوب

علی

۱۴۰۲/۷/۴
مقاله زیبایی بود‌... باید یه جایزه ارسال کنیم خدمتتون...

پیشنهاد سردبیر