خانهاخبار
کوالکام ظاهرا قصد دارد دو نسخه از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه را معرفی کند

کوالکام ظاهرا قصد دارد دو نسخه از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه را معرفی کند

اسناد فاش شده کوالکام نشان می‌دهد که این شرکت در فکر عرضه تراشه پرچمدار خود در دو نسخه ۳ و ۴ نانومتری است.
۳ مهر ۱۴۰۲

غول تراشه‌سازی حال حاضر بازار یعنی کوالکام تا یک ماه دیگر از نسل جدید تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸ نسل سه رونمایی خواهد کرد. حالا اما به تازگی شواهد جدیدی در اختیار کاربران قرار گرفته که نشان می‌دهد این شرکت احتمالا دو نسخه از تراشه قدرتمند خود را روانه بازار خواهد کرد که تصمیمی عجیب به نظر می‌رسد.

وبسایتی کره‌ای به نام Gamma0Burst به مکالمات بین برند کوالکام و شرکای تجاری این شرکت در کره جنوبی مانند سامسونگ دست پیدا کرده که حاوی اطلاعات هیجان‌انگیزی است. طبق اسناد فاش شده، اسنپدراگون ۸ نسل سه در دو نسخه عرضه می‌شود که به ترتیب برپایه فرآیند ۴ و ۳ نانومتری TSMC توسعه داده خواهند شد.

image

کوالکام در ایمیل‌هایی که به شرکای خود ارسال کرده اذعان داشته است که اسنپدراگون ۸ نسل سه از هسته‌های کورتکس X4، کورتکس A720 و کورتکس A520 برای پردازنده مرکزی خود استفاده خواهد کرد. گزارش‌های قبلی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند. نکته قابل توجه اسناد کوالکام عرضه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل سه (شناسه مدل SM8650) در دو نسخه متفاوت است. یک نسخه از این تراشه از فرآیند N4E TSMC (لیتوگرافی ۴ نانومتری) بهره خواهد برد در حالی که نسخه دیگر برپایه فرآیند N3E TSMC (لیتوگرافی ۳ نانومتری) ساخته می‌شود.

البته کوالکام در گذشته نیز تصمیم نسبتا مشابهی در عرضه تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک و اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک گرفته بود. این دو تراشه از پردازنده مرکزی مشابهی بهره می‌برند ولی برپایه فرآیندهای مختلفی ساخته شده‌اند. در این راستا، اسنپدراگون ۸ نسل یک بر پایه لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ توسعه داده شده که از اختلالاتی مانند تولید حرارت زیاد و مصرف زیاد انرژی رنج می‌برد.

image

از سوی دیگر، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل یک برپایه فرآیند ۴ نانومتری TSMC ساخته شده که بهبودهای زیادی را به همراه داشته است. برای مثال، مصرف انرژی این تراشه به نسبت نسخه اصلی خود تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد و مشکلات تولید گرمای آن نیز تا حد زیادی برطرف شد.

در حال حاضر، هنوز نحوه نام‌گذاری دو نسخه اسنپدراگون ۸ نسل سه مشخص نیست. در این راستا، امکان دارد این برند به مانند گذشته از پسوند پلاس برای تراشه قدرتمندتر خود استفاده کند. البته مشخصات فنی دو مدل اسنپدراگون ۸ نسل سه هنوز فاش نشده است و باید دید که این سخت‌افزار چه تفاوت‌هایی با یکدیگر خواهند داشت.

در نهایت باید اشاره کرد که اسنپدراگون ۸ نسل سه در طی رویداد Snapdragon Summit 2023 که در تاریخ ۲۴ اکتبر (۲ آبان) برگزار می‌شود، معرفی خواهد شد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید

نظرات (1 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

ذوالفقاری همدان

۱۴۰۲/۷/۳
همکاری کوالکام با TSMC منشأ برکات زیادی‌ست
فقط اگر حسادت سامسونگ بذاره!
..
سامسونگ میگه فقط من خوبم. ای کوالکام با من قرارداد امضاء کن✍?? توسعه‌ی تراشه‌هات با من!
میلیاردمیلیارد ترانزیستور میریزم توی تراشه‌ها
#اون_با_من ?

پیشنهاد سردبیر