خانهاخبار
ریست فکتوری در گوشی‌های شیائومی

ریست فکتوری در گوشی‌های شیائومی

ریست فکتوری که بسیاری از ما آن را با عنوان تنظیمات کارخانه نیز می‌شناسیم فرآیندی است که تنظیمات گوشی به حالت اولیه برمی‌گردد.
۱۳ شهریور ۱۴۰۲

ریست فکتوری که بسیاری از ما آن را با عنوان تنظیمات کارخانه نیز می‌شناسیم فرآیندی است که تنظیمات گوشی به حالت اولیه برمی‌گردد. یعنی تمام داده‌ها یا برنامه‌های موجود در تلفن همراه پاک می‌شود و گوشی به حالتی که بعد از خروج از کارخانه داشت یا همان حالت اولیه برمی‌گردد. به عبارتی گوشی عملا از نظر داده و اطلاعات صفر می‌شود و حالتی فابریک پیدا می‌کند.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

 

image

 

از ریست فکتوری به عنوان راه‌حل برخی از مشکلات گوشی‌ها استفاده می‌شود. ریست فکتوری کار سختی نیست؛ اما در همه گوشی‌ها با یک روش مشابه انجام نمی‌شود. بلکه روش آن در هر گوشی متفاوت است. بر این اساس ما در اینجا به روش‌های ریست فکتوری گوشی شیائومی پرداخته‌ایم. از آنجا که شیائومی طی دو سه سال اخیر بازار خوبی را در ایران به دست آورده است از این رو روش ریست فکتوری این گوشی برای بسیاری از کاربران شیائومی به موضوعی مهم تبدیل شده است.

چرا ریست فکتوری می‌کنیم؟

ریست فکتوری به فرآیند حذف برنامه‌ها و داده‌ها به طور کامل اطلاق می‌شود. با این حال برخی نیز معتقدند حذف یک برنامه یا برخی از داده‌های خاص نیز می‌تواند نوعی ریست فکتوری باشد. با این حال فارغ از تعریف ریست فکتوری، در بسیاری از موارد از این روش به عنوان آخرین راه‌حل برطرف کردن برخی از مشکلات گوشی‌ها استفاده می‌شود. درصورتی که مشکلات گوشی شما با ریست فکتوری رفع نشود پیشنهاد ما خرید گوشی جدید به صورت خرید قسطی است. اما به طور کلی دلایل ریست فکتوری را می‌توان شامل دلایل زیر دانست:

مشکلات نرم افزاری

وجود مشکلات نرم افزاری رایج‌ترین دلیل برای ریست فکتوری است. در برخی از مواقع برنامه‌هایی بر روی گوشی نصب می‌شوند که باعث اختلال در عملکرد گوشی می‌شوند. طوری که هیج راه‌حلی برای برطرف کردن مشکل جواب نمی‌دهد. بدافزارها نیز می‌توانند چنین نقشی داشته باشند. یعنی آنکه سیستم و عملکرد گوشی را مختل کنند یا آن را از کار بیندازند. در این حالت معمولا اصطلاحا گوشی به طور کامل هنگ می‌کند. در چنین مواردی ریست فکتوری می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

فروش گوشی

ریست فکتوری در هنگام فروش گوشی نیز بسیار رایج است. بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم که هنگام فروش گوشی خود هیچ اطلاعات یا داده‌ای را در گوشی به جا نگذاریم. اگر چه با حذف داده‌ها و برنامه‌ها نیز می‌توان گوشی را به حالت اولیه (بدون اطلاعات) درآورد اما باز هم در مواردی ممکن است در پاک کردن برخی از داده‌ها دچار فراموشی شویم. در حالی که با ریست فکتوری تمام داده‌ها به طور کامل پاک می‌شوند.

بهبود عملکرد گوشی

اکثر گوشی‌ها با گذشت زمان و بعد از استفاده تقریبا طولانی از نظر عملکرد با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در این مواقع نیز آپدیت کردن سیستم عامل و یا ریست فکتوری می‌تواند به عملکرد بهتر و سریع‌تر گوشی کمک زیادی کند.

برطرف کردن مشکل قفل شدن گوشی

در برخی از مواقع ممکن است قفل گوشی به هر دلیلی مانند فراموش کردن رمز گوشی باز نشود. در این شرایط نیز ریست فکتوری می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

روش ریست فکتوری گوشی شیائومی

حالا که با مزایا و دلایل ریست فکتوری گوشی آشنا شدید بد نیست برویم به سراغ روش ریست فکتوری در گوشی شیائومی.

برای ریست فکتوری شیائومی 4 روش پیشنهاد شده است:

  • تنظیم مجدد یا ریست کردن گوشی
  • بازنشانی به تنظیمات کارخانه هنگامی که تلفن قفل است
  • ریست فکتوری از طریق منوی تنظیمات
  • تنظیمات کارخانه با استفاده از ابزارهای ADB

تنظیم مجددد یا ریست کردن گوشی

در این روش، تنظیمات کارخانه تقریبا از طریق ری‌استارت کردن گوشی انجام می‌شود. البته در روش ری‌استارت، هیچ برنامه‌ای پاک نمی‌شود و تنها گوشی با خاموش و روشن شدن مجدد، راه‌اندازی می‌شود. برای ری‌استارت کردن باید دکمه پاور را فشار دهید تا منوی پاور گوشی نمایش داده شود. در منوی پاور، یکی از گزینه‌ها مربوط به ری‌استارت (Restart) است.

با انتخاب این گزینه، گوشی شما خود به خود خاموش و سپس راه‌اندازی می‌شود. این روش برای حل مشکلات مربوط به اتصال گوشی و برخی از اختلالات جزئی مناسب است. استفاده از روش ری‌استارت کردن بسیار آسان است و احتمالا بسیاری از ما از آن استفاده کرده‌ایم.

تنظیمات کارخانه هنگامی که تلفن قفل است

این روش زمانی کاربرد دارد که گوشی شما به هر دلیلی (مانند فراموش شدن رمز گوشی) قفل شده است و قادر به باز کردن آن نیستید. در این روش می‌توانید ریست فکتوری را با اجرای مراحل زیر پیش ببرید:

1.دکمه پاور گوشی را فشار دهید

2.در منوی پاور، گزینه پاور آف (Power off) را انتخاب کنید

3.بعد از خاموش شدن گوشی، دکمه پاور و دکمه افزایش صدا را به طور همزمان فشار دهید

4.وقتی گوشی به حالت لرزش افتاد و یا لوگوی شیائومی را مشاهده کردید، دکمه پاور را رها کنید؛ اما دکمه افزایش صدا را همچنان نگه دارید

5.در این حالت صفحه Recovery Mode ظاهر می‌شود.

6.در صفحه Recovery Mode به قسمت پایین صفحه بروید یا اسکرول کنید و گزینه Wipe Data را پیدا کنید.

7.بعد از اجرای مراحل فوق، دکمه پاور را مجددا فشار دهید تا گزینه Wipe All Data انتخاب شود.

8.مرحله آخر مرحله پذیرش است. وقتی گزینه Wipe All Data را انتخاب کنید گزینه Confirm برای شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب آن ریست فکتوری با موفقیت به پایان می‌رسد.

ریست فکتوری از طریق منوی تنظیمات

روش ریست فکتوری از طریق منوی تنظیمات زمانی کاربردی است که گوشی شما مشکل قفل شدن ندارد. یعنی تفاوت این روش با روش قبلی در همین ویژگی است. بنابراین در این روش می‌توان به آسانی و از طریق منوی تنظیمات، ریست فکتوری را به راحتی انجام داد. مراحل ریست فکتوری با منوی تنظیمات شامل مراحل زیر است:

9.وارد منوی تنظیمات شوید.

10.گزینه About Phone یا Additional Settings را انتخاب کنید و سپس وارد گزینه ریست فکتوری Erase all data (Factory Reset) شوید. 

11.در این مرحله ممکن است از شما رمز یا پین گوشی خواسته شود که باید وارد کنید.

12.بعد از وارد کردن رمز، گزینه پشتیبان‌گیری یا بک‌آپ برای شما نمایش داده می‌شود. اگر بخواهید قبل از ریست فکتوری از گوشی شما نسخه پشتیبان تهیه شود می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید.

13.بعد از تائید یا عدم تائید انجام نسخه پشتیبان، باید گزینه بعدی یا NEXT را انتاخب کنید و روی گزینه OK کلیک کنید. این مراحل ممکن است با تاخیر یا انتظار حداقل 10 ثانیه‌ای انجام شود.

14.بعد از اتمام این مراحل ساده، گوشی شما ریست فکتوری می‌شود.

تنظیمات کارخانه با استفاده از ابزارهای ADB

این روش برای مواقعی کاربرد دارد که گوشی شما قفل است و به صفحه گوشی خود دسترسی ندارید. در این روش شما برخلاف سه روش قبلی به رایانه PC یا رومیزی نیز نیاز دارید. برای ریست فکتوری با این روش باید مراحل زیر را دنبال کنید:

15.گوشی را خاموش کنید

16.دکمه پاور و دکمه کم کردن صدا را همزمان باهم فشار دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که گزینه فست بوت (Fastboot) نمایش داده شود.

17.در این حالت باید گوشی خود را از طریق کابل به رایانه متصل کنید.

18.برنامه ADB Fastboot Tools را باز کنید. اگر این برنامه را از قبل نصب کرده‌اید آن را دانلود و نصب کنید.

19.برای باز کردن Command Window کلیک راست کنید.

20.در این مرحلهFastboot_W را در پنجره فرمان تایپ کنید و گزینه enter را بزنید.

21.بعد از انتخاب گزینه اینتر باید چند ثانیه صبر کنید و سپس Fastboot Reboot را تایپ کنید و اینتر را بزنید. در نهایت با اجرای این مرحله نیز کار ریست فکتوری گوشی انجام می‌شود.

همان‌طور که دیدید راه‌حل‌های مختلفی برای ریست فکتوری گوشی شیائومی وجود دارد. با این حال اگر تمام مراحل فوق را اجرا کردید و به نتیجه نرسیدید احتمالا گوشی شما با یک مشکل جدی مواجه شده است. برای برطرف کردن این مشکل، بهترین راه‌حل، مراجعه به متخصصین یا تعمیرکاران گوشی است.

البته اگر هزینه تعمیر گوشی زیاد باشد و یا مشکل آن به طور کامل حل نشود راه‌حل بهتر تعویض گوشی و خرید یک گوشی جدید است. این روش به خصوص از طریق خرید گوشی اقساطی بسیار معقول‌تر از تعمیر گوشی به قیمت خراب شدن مجدد آن است. بنابراین اگر گوشی شما با مشکل جدی مواجه است، قبل از هر چیزی روش برطرف کردن مشکل و هزینه آن را برآورد کنید.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید

نظرات (2 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

arshqadria6@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۲
لطفاً می‌خوام گوشیم رجیستر بشه

arshqadria6@gmail.com

۱۴۰۲/۱۱/۲
لطفاً می‌خوام گوشیم رجیستر بشه

پیشنهاد سردبیر