خانهاخبار
تراشه‌ 5G هواوی: راز سر به مهر دنیای گوشی‌های هوشمند!

تراشه‌ 5G هواوی: راز سر به مهر دنیای گوشی‌های هوشمند!

علی‌رغم تحریم‌های شدید ایالات متحده، هواوی موفق شده که تراشه 5G تولید کند که در سری هواوی میت ۶۰ به کار رفته است.
۱۳ شهریور ۱۴۰۲

هفته گذشته، هواوی با معرفی هواوی میت ۶۰ و میت ۶۰ پرو نشان داد که همچنان در زمینه تولید و توسعه گوشی‌های پرچمدار حرف‌هایی برای گفتن دارد. در سال ۲۰۱۹ میلادی، هواوی با اختلافی اندک در مقایسه با سامسونگ موفق شد که به دومین برند پرفروش بازار گوشی‌های هوشمند بدل شود. با این وجود، در همین سال ورق برگشت و ایالات متحده تحریم‌های شدیدی را علیه هواوی اعمال کرد. در واقع، آمریکای شمالی این برند چینی را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد کرد.

image

با قرارگیری هواوی در لیست تحریم‌های ایالات متحده، دسترسی این برند به فناوری‌ها و زنجیره تامین این کشور به طور کامل قطع شد. در این راستا، همکاری گوگل با هواوی نیز متوقف شد و دیگر غول فناوری چینی نمی‌توانست از سرویس موبایل گوگل بهره ببرد. در نتیجه، هواوی تصمیم گرفت که سیستم عامل اختصاصی خود به نام HarmonyOS را توسعه دهد و آن را جایگزین اندروید بکند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، هواوی از دریافت تراشه‌های پیشرفته که از فناوری‌های ایالات متحده برخوردار هستند منع شد. این موضوع باعث شد که هواوی تنها بتواند از نسخه‌ 4G تراشه‌های کوالکام برای گوشی‌های پرچمدار هواوی میت ۵۰ و P60 پرو استفاده کند. اما اوایل سال جاری، افشاگری ادعا کرد که هواوی در نیمه دوم سال جاری میلادی از گوشی جدیدی رونمایی خواهد کرد که به تراشه اختصاصی هواوی یعنی Kirin مجهز خواهد بود.

image

علی‌رغم تحریم‌های گسترده ایالات متحده، برخی از گزارش‌ها تایید کرده‌اند که هواوی با یک غافلگیری بزرگ از تراشه کایرین برای سری هواوی میت ۶۰ استفاده کرده است که از شبکه 5G پشتیبانی می‌کند. در بنچمارک آنتوتو، نام این تراشه جدید و ناشناس که توسط HiSilicon تولید شده به عنوان کایرین 9000s ثبت شده است.

طبق اطلاعات قرار گرفته در آنتوتو، پردازنده مرکزی تراشه کایرین 9000s از ۱۲ هسته بهره می‌برد که شامل چهار هسته کم مصرف کورتکس A34، شش هسته اختصاصی کورتکس A78AE و چهار هسته کورتکس A510 می‌شود. تراشه جدید هواوی قادر است به فرکانس حداکثری ۲٫۶۲ گیگاهرتزی دست پیدا کند. به علاوه، کایرین 9000s از پردازنده گرافیکی Maleoon-910 بهره می‌برد که هنوز جزئیات دقیقی از آن در دسترس نیست.

در تست‌های فنی آنتوتو، هواوی میت ۶۰ پرو موفق شده به امتیاز کلی ۶۹۹٬۷۸۳ دست پیدا کند که در مقایسه با گلکسی اس ۲۳ اولترا (امتیاز ۱٬۵۵۶٬۳۵۱) عملکرد چندان خوبی نداشته است. با این وجود، هواوی پرچمدار خود را قوی‌ترین مدل تاریخ میت نامیده است.

image

راز بزرگ تراشه جدید هواوی به تولیدکننده و لیتوگرافی آن مربوط می‌شود. در حال حاضر، تنها تولیدکننده تراشه در چین که بتواند استانداردهای هواوی را رعایت کند برند SMIC است که البته در زمینه توسعه تراشه‌های پیشرفته محدودیت‌های فنی زیادی دارد. به طور دقیق‌تر، برند SMIC از واردات ماشین لیتوگرافی فرابنفش (EUV) که در ساخت و توسعه تراشه‌های قدرتمند کاربرد دارد منع شده است.

افشاگری شناخته‌شده به نام Tech-Reve سه روز از قبل رونمایی رسمی هواوی میت ۶۰ پرو اعلام کرد که هواوی قصد دارد یک تراشه 5G جدید از سری کایرین را عرضه کند. این افشاگر کانفیگ‌های این تراشه موردنظر را در اختیار کاربران قرار داد ولی هیچکدام از آن‌ها با اطلاعات موجود در آنتوتو همخوانی نداشت.

افشاگر Tech-Reve ادعا کرده که تراشه جدید هواوی احتمالا برپایه فرآیند ۷ نانومتری N+2 برند SMIC تولید شده است. شایان ذکر است که تولید لیتوگرافی ۷ نانومتری بدون ماشین لیتوگرافی فرابنفش امکان‌پذیر است ولی فرآیند پیچیده‌تری را به همراه خواهد داشت. در این رابطه، شایعه شده که هواوی در حال آزمایش روش‌هایی است که به کمک آن‌ها می‌توان به جای بهره‌گیری از ماشین لیتوگرافی از ویفرهای اپتوالکترونیک استفاده کرد. چندی پیش نیز غول فناوری چینی پتنت‌های مختلفی را برای ماشین لیتوگرافی فرابنفش و برخی قطعات آن ثبت کرد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید