خانهاخبار
لنوو لیجن گو معرفی شد: محصولی با ویژگی‌های منحصر به فرد استیم دک،‌ نینتندو سوییچ و ROG Ally!

لنوو لیجن گو معرفی شد: محصولی با ویژگی‌های منحصر به فرد استیم دک،‌ نینتندو سوییچ و ROG Ally!

لنوو در طی رویداد IFA 2023 از اولین کنسول دستی خود رونمایی کرد که از سخت‌افزار قدرتمند و کنترلرهای جداشونده بهره می‌برد.
۱۰ شهریور ۱۴۰۲

در سال ۲۰۱۷، نینتندو محصولی هیجان‌انگیز به نام نینتندو سوییچ را معرفی کرد که کنسولی دستی با کنترلرهای جداشونده به شمار می‌رود. چهار سال بعد، برند ولو (Valve) همه کاربران را شگفت‌زده کرد و یک کنسول دستی به نام استیم دک را روانه بازار کرد. این دستگاه به تنهایی باعث رشد چشمگیر بازار کنسول‌های دستی شد. ایسوس نیز در طی سال جاری و با معرفی کنسول ROG Ally رقابت‌ها را داغ‌تر کرد.

حالا اما لنوو نماینده جدیدی به نام لیجن گو (Legion Go) را معرفی کرده که یک کنسول دستی مبتنی بر ویندوز است. این برند چینی در طی رویداد IFA 2023 که در حال برگزاری است از اولین کنسول دستی خود رونمایی کرده است. به طور کلی، لنوو لیجن گو ضمن بهره‌گیری از قابلیت‌های خاص از ویژگی‌های منحصر به فرد رقبای خود نیز برخوردار شده است.

image

در نگاه اول، لنوو لیجن گو از ظاهر مشابه استیم دک بهره می‌برد. با این وجود، کنسول لنوو از نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر استفاده می‌کند. در این راستا، لنوو لیجن گو به پنل ۸٫۸ اینچی ال‌سی‌دی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن تصویر ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ مجهز است. برای مقایسه، ولو در استیم دک از نمایشگر ۷ اینچی ال‌سی‌دی با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی و رزولوشن تصویر ۱۲۸۰ در ۸۰۰ استفاده کرده است.

به مانند نینتندو سوییچ و کنترلرهای آن به نام جوی‌کان، لنوو لجین گو نیز از کنترلرهای جدا شونده بهره می‌برد. به کمک کیک‌استند (پایه نگه‌دارنده) قرار گرفته در پشت دستگاه، شما می‌توانید کنسول را روی میز بگذارید و از کنترلرها به صورت جداگانه (به صورت بی‌سیم) استفاده کنید.

image

برای طرفداران بازی‌های شوتر اول شخص، در قسمت پایین کنترلر سمت راست یک پد اپتیکال قرار دارد که نقش ماوس لیزری را می‌تواند ایفا کند. زمانی که کنترلر سمت راست را در پایه مغناطیسی قرار دهید، کنترلر نقش یک ماوس را به خود می‌گیرد و گردش در محیط ویندوز را آسان می‌کند. لنوو این قابلیت را FPS Mode می‌نامد که برای بازی‌های شوتر بسیار کاربردی است.

image

کنترلرهای لنوو لیجن گو از تمام دکمه‌های استاندارد یک محصول مخصوص بازی بهره می‌برند و از طریق نرم‌افزار Legion Space نیز به راحتی قابل شخصی‌سازی هستند. البته این نرم‌افزار دسترسی کامل به بازی‌ها و تنظیم نورپردازی RGB را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به کمک نرم‌افزار Legion Space حتی‌ می‌توانید تنظیمات مخصوصی برای هر بازی تعریف کنید و یا قدرت پردازشی و مصرف انرژی دستگاه را نیز کنترل کنید.

image

لنوو لیجن گو در دو نسخه پردازنده Ryzen Z1 و Ryzen Z1 Extreme شرکت AMD عرضه خواهد شد. این دو سخت‌افزار را قبلا در کنسول دستی ایسوس ROG Ally دیده بودیم. به علاوه، کنسول لنوو به نسخه کامل و دسکتاپی ویندوز ۱۱ مجهز است که آن را به یک کامپیوتر قابل حمل نیز بدل می‌سازد. لیجن گو از حافظه رم ۱۶ گیگابایتی LPDDR5x بهره می‌برد و در سه نسخه حافظه داخلی ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی از نوع SSD PCIe 4.0 به فروش خواهد رسید. البته برای افزایش حافظه داخلی، دستگاه به درگاه کارت حافظه microSD مجهز شده است.

image

منبع تغذیه لنوو لیجن گو باتری ۴۹٫۲ وات ساعتی است که در مقایسه با باتری ۴۰ وات ساعتی ROG Ally و استیم دک، حدود ۱۹ درصد ظرفیت بیشتری دارد. باتری این کنسول دستی از توان شارژ ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند که طبق ادعای لنوو، شارژ ۷۰ درصدی آن تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. هرکدام از کنترلرهای لنوو لیجن گو از باتری ۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برند.

image

برای رسیدن به حداکثر قدرت، کاربران می‌توانند حالت ۲۵ واتی کنسول را فعال کنند که از طریق نرم‌افزار  Legion Space قابل دسترسی است. حالت Quite Mode به طرز چشمگیری توان پردازنده را کاهش می‌دهد ولی در عین حال صدای فن‌ها را نیز به حداقل (۲۵ دسی‌بل) می‌رساند. در طی بررسی‌های انجام شده، در حالت ۲۵ واتی صدای فن‌ها بسیار بلند است که ممکن است باعث آزار برخی از کاربران شود.

لنوو اعلام کرده که نسخه پایه لیجن گو با قیمت ۶۹۹ دلار روانه بازار می‌شود. البته هنوز کانفیگ‌های مختلف این کنسول مشخص نشده است. در این رابطه، انتظار می‌رود نسخه Ryzen Z1 لیجن گو با قیمت ۶۹۹ دلاری عرضه شود و مدل Ryzen Z1 Extreme احتمالا از برچسب قیمتی بیشتری بهره خواهد برد. عرضه و فروش لنوو لیجن گو از ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز می‌شود.

image

در کنار معرفی از لیجن گو، لنوو از دو محصول دیگر نیز رونمایی کرده که به طور کامل با این کنسول دستی سازگار هستند. اولین محصول لنوو عینک هوشمند Legion Glasses است که به کنسول دستی متصل می‌شود. در این حالت، محتوای نمایشگر لیجن گو به عینک هوشمند منتقل می‌شود. محصول دیگر نیز هدفون باسیم Legion E510 است که صدای فراگیر ۷٫۱ را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. البته این هدفون با هر دستگاهی که از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌برد سازگار است.

در نهایت باید اشاره کرد که عینک Legion Glasses و هدفون Legion E510 به ترتیب با برچسب قیمتی ۳۲۹ دلاری و ۴۹ دلاری در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. این دو دستگاه نیز از ماه اکتبر عرضه خواهند شد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید