خانهاخبار
منتظر بهبود فنی خارق‌العاده در پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل نباشید!

منتظر بهبود فنی خارق‌العاده در پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل نباشید!

ویدئوی فاش شده از سوی MSI تایید می‌کند که پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل به طور میانگین تنها ۳ درصد قوی‌تر از پردازنده‌های نسل ۱۳ این برند هستند.
۳ شهریور ۱۴۰۲

انتظار می‌رود اینتل تا یک ماه دیگر از نسل جدید پردازنده‌های کلاس دسکتاپ موسوم به رپتور لیک رفرش (پردازنده‌های نسل ۱۴) رونمایی کند. حالا در حالی که هنوز اطلاعات رسمی درباره پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل وجود ندارد، ویدئویی از سوی MSI فاش شده که مشخصات فنی مدل‌های مختلف خانواده رپتور لیک رفرش را در اختیار کاربران قرار داده است.

image

برند برجسته MSI ظاهرا به طور تصادفی ویدئویی را در کانال یوتوبی رسمی خود به اشتراک گذاشت که حاوی جزئیات فنی پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل بوده است. البته این ویدئو اندکی پس از قرارگیری در یوتوب حذف شد ولی کاربران تیزبین موفق شدند که تصاویری را از ویدئو MSI ثبت و اطلاعات ذکر شده در آن را استخراج کنند.

در این ویدئو، مشخصات فنی سه تراشه نسل فعلی اینتل شامل Core i7-13700K، Core i5-13600K و Core i9-13900K با نسخه نسل جدید آن‌ها یعنی Core i7-14700K، Core i5-14600K و Core i9- 14900K مقایسه شده است. در حالی که هیچ تغییری در چینش و تعداد هسته‌های دو مدل i3 و i9 به وجود نیامده است، مدل i7 خانواده رپتور لیک رفرش به چهار هسته کم مصرف دیگر مجهز شده است.

image

به طور دقیق‌تر، پردازنده Core i5-14600K از ۶ هسته پردازشی و ۸ هسته کم مصرف بهره می‌برد. پردازنده Core i7-14700K نیز به  ۸ هسته پردازشی و ۱۲ هسته کم مصرف مجهز شده است. نسخه قدرتمند Core i9-14900K نیز از ۸ هسته پردازشی و ۱۶ هسته کم مصرف برخوردار خواهد شد.

با اضافه شدن این چهار هسته، قدرت پردازشی پردازنده Core i7-14700K در بخش چند رشته‌ای تا ۱۷ درصد بهتر از نسل قبلی آن خواهد بود. با این وجود، شرایط برای دیگر مدل‌ها تغییر چندانی نخواهد داشت چرا که MSI ادعا می‌کند که به طور میانگین پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل تنها ۳ درصد سریع‌تر از پردازنده نسل ۱۳ هستند. این بهبود ۳ درصدی نیز تنها به لطف افزایش جزئی سرعت کلاک هسته‌ها حاصل شده است. قبلا نیز بنچمارک خانواده رپتور لیک رفرش خبر از نتیجه مشابه‌ای داده بود.

image

ویدئو MIS به روشنی تایید می‌کند که پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل از نظر معماری هیچ تفاوتی با نسل قبلی خود نخواهند داشت. در این راستا، خانواده رپتور لیک رفرش همچنان بر پایه فرآیند ۱۰ نانومتری توسعه داده خواهند شد. به علاوه، پردازنده‌های جدید اینتل با مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ سازگار خواهد بود و همچنین از حافظه رم سریع DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. کش L3 پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل نیز بهبود خواهد داشت.

شایان ذکر است که پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل احتمالا با سیستم نام‌گذاری جدید این برند عرضه خواهند شد. در این رابطه، انتظار می‌رود که این سه پردازنده با نام‌های Core 7، Core 5 و Core 9 روانه بازار شوند و دیگر خبری از حرف i در نام‌ها آن‌ها نخواهد بود. در نهایت باید اشاره کرد که خانواده رپتور لیک رفرش اینتل احتمالا در ماه سپتامبر و در طی رویداد Innovation 2023 معرفی خواهند شد.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید