خانهاخبار
همه آنچه که از آیفون ۱۵ می‌دانیم

همه آنچه که از آیفون ۱۵ می‌دانیم

مقاله امروز به طور مفصل حاوی تمامی تصاویر ماکت‌ها، رندرها، گزارش‌ها و شایعاتی است که در آستانه معرفی آیفون ۱۵ به بیرون درز کرده، پس اگر علاقه دارید که ببینید تمامی آنچه از این گوشی مورد انتظار اپل می‌دانیم چیست، تا پایان همراه ما باشید.
۳ شهریور ۱۴۰۲

پس از اینکه در روزهای اخیر مقاله‌ای در خصوص تمامی شایعات و اطلاعات موجود در مورد آیفون ۱۵ پرو نوشتیم، حالا نوبت به آیفون ۱۵ رسیده که ببینیم در روزهای منتهی به رونمایی از این گوشی، چه تصاویر، گزارش‌ها و شایعاتی از آن به بیرون درز کرده است.

image

 

رنگ‌ها، مدل‌ها و سایزها

ما در سال ۲۰۲۳ منتظر چهار مدل آیفون جدید با همان طرح اولیه در سال ۲۰۲۲ هستیم؛ یعنی به مانند سری آیفون ۱۴ احتمالا یک مدل معمولی به همراه مدل پلاس وجود خواهد داشت که در کنار دو مدل پرو به فروش خواهند رسید. از طرفی نامگذاری این گوشی‌ها نیز بعید است تغییر کند، به جز یک مدل پرو مکس که شایعات ادعا می‌کنند شاید نام آن به «اولترا» تغییر یابد.

در مورد رنگ‌ها هنوز هیچ چیزی رسمی نشده، اما اولین گزارش در این مورد از طریق 9to5Mac بود که خبر از یک رنگ جدید داد. کد این رنگ «410D0D» بود و گفته شد که نام آن «Dark Sienna» است. گفته شده که این رنگ در انحصار سری پرو خواهد بود و آیفون ۱۵ معمولی در این رنگ عرضه نمی‌شود.

image

 

همین منبع اظهار کرد که مدل استاندارد و پلاس می‌توانند امسال شامل رنگ‌های صورتی و آبی شوند؛ با این حال هشدار داد که این گزینه شاید قبل از عرضه تغییر کنند. این رسانه بعدها اضافه کرد که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس نیز می‌توانند رنگ سبز نعنایی داشته باشند.

البته یک احتمال نیز وجود دارد که این رنگ‌ها با رنگ‌های سنتی‌تری مانند مشکی، سفید، نقره‌ای، طلایی و قرمز همراه شوند.

image

 

اواخر ماه می (اوایل خرداد) بود که MacRumors چند ماکت آیفون ۱۵ را بدست آورد. ظاهرا پشت این مدل‌ها دارای شیشه مات بود، ویژگی که تاکنون فقط به سری پرو اختصتص داشته است، اما این نشریه می‌گوید که شیشه مات احتمال دارد امسال به تمامی مدل‌های نسل جدید راه یابد.

تاریخ عرضه

دو نسل آخر آیفون‌ها در اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) معرفی شدند و بلافاصله برای فروش آماده بودند. به طور معمول نیز ما انتظار داریم اپل این چرخه را در سال ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد ولی منابعی از زنجیره تامین اپل، خبر از تاخیر در عرضه سری پرو می‌دهند. این منبع ادعا می‌کند که اپل احتمال دارد تا سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ برای عرضه آیفون‌هایش صبر کند، اما در عین حال او دلیل خاصی را برای این تاخیر عنوان نکرده است. اما اگر ادعای او درست باشد به این معنی است که تاریخ عرضه آیفون ۱۵ بین اکتبر و دسامبر (مهر و آذر) خواهد بود.

image

 

در مورد تاریخ عرضه، چند منبع از شرکت‌های مخابراتی بزرگ، به 9To5Mac گزارش داده‌اند که از آن‌ها خواسته شده در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) حتما سر کار حاضر باشند زیرا یک معرفی بزرگ گوشی هوشمند در پیش است. اگر این گزارش صحیح باشد، می‌توان با قطعیت گفت که سری آیفون ۱۵ قرار است در این تاریخ معرفی شوند.

برخی بر این عقیده‌اند که ممکن است اپل برای آیفون ۱۵ اولترا یک مراسم جداگانه در نظر بگیرد اما خیلی بعید است که اپل دست به چنین اقدامی بزند. بنابراین اگر مراسم ۱۳ سپتامبر باشد، به احتمال بسیار زیاد همه ۴ گوشی آیفون جدید را در این مراسم خواهیم دید.

مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، به تازگی در خبرنامه Powe On خود ادعا کرد که فروش آیفون ۱۵ ممکن است از ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) آغاز شود. او اضافه کرد که اپل می‌تواند این گوشی‌ها را در ۱۲ یا ۱۳ سپتامبر (۲۱ یا ۲۲ شهریور) معرفی کند. با این حال یک منبع دیگر به 9to5Mac گزارش داده که آیفون ۱۵ پرو مکس تاخیر خواهد داشت زیرا تامین کننده قطعات دوربین این گوشی که سونی است، نمی‌تواند سنسور دوربین زوم این گوشی را به موقع حاضر کند.

طراحی

در خصوص طراحی آیفون ۱۵ بعید است که قسمت پشت آن تغییر خاصی داشته باشد، اما تقریبا تمامی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که قسمت جلوی آیفون ۱۵ استاندارد به مانند آیفون ۱۴ پرو، به داینامیک آیلند مجهز خواهد شد که خبری خوش برای طرفداران این سری است.

image

 

پورت USB-C

اپل پذیرفته است که باید از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کند و پورت لایتنینگ اختصاصی خود را کنار گذاشته و USB-C را جایگزین کند. این قانون تا سال ۲۰۲۴ اجرای نمی‌شود، اما تحلیلگران معتقدند که منطقی‌تر است که اپل زودتر با آن کنار بیاید و این پورت را در آیفون ۱۵ ارایه کند.

پورت جدید آیفون ۱۵ احتمال دارد در سرعت انتقال داده متفاوت باشد و اپل سرعت را در سری استاندارد محدود کند. تحلیلگر دیگری با سابقه نسبی خوب گفته که سرعت این پورت برای آیفون ۱۵ به اندازه پورت لایتنینگ خواهد بود که بر بستر USB 2.0 توسعه داده شده بود. این در حالی است که گویا پورت USB-C در آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس از استاندارد Thunderbolt 3.0 پشتیبانی خواهد کرد که سرعت بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد.

image

 

برخی می‌گویند که شاید اپل آیفون‌های منطقه اروپا را به پورت USB-C مجهز کند و در مناطق دیگر دنیا از پورت سنتی لایتنینگ خود استفاده کند، اما عمده تحلیلگران بر این باورند که این کار به هیچ وجه معقول نیست و هزینه بالایی را روی دست اپل می‌گذارد؛ اما در نهایت این زمان است که مشخص می‌کند اپل سرانجام چه تصمیمی در این خصوص گرفته است.

شایعه دیگری که همین روزها منتشر شده، ادعا دارد که سری آیفون ۱۵ قرار است با کابل‌هایی پارچه‌ای و بافته شده عرضه شوند که به مانند مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو M2 رنگ این کابل‌ها با رنگ گوشی هماهنگ است که ظاهری جذاب به آنها می‌دهد؛ نکته مهم در خصوص تصاویر افشا شده این کابل‌ها این است که کابل USB-C هستند نه لایتنینگ که در زیر می‌توانید عکس آنها را ببینید:

حرکت دوباره به سمت نمایشگر انحنادار؟

اپل از زمان آیفون ۱۲، به شیشه‌های کاملا صاف در پشت و جلو باز گشته اما ممکن است امسال شاهد بازگشت شیشه‌های خمیده برای نمایشگر جلویی آیفون باشیم. منبع الهام این شیشه‌های خمیده هم درست مثل اپل واچ سری ۸ و ۷ خواهد بود که پنل نمایشگر صاف است اما شیشه رویی آن خمیده شده و از کناره‌ها حتی می‌توان لبه نمایشگر را هم به واسطه شکست نور دید.

البته ShrimpApplePro، یک منبع معروف دیگر گفته است که این سری قرار است طراحی مثل آیفون 5C داشته باشد؛ یعنی پشت آن حالتی خمیده‌تر خواهد داشت اما نمایشگر جلویی کاملا صاف و تخت خواهد بود. 

در هر صورت گویا هیچ نظر قطعی در مورد تغییرات این چنینی در آیفون وجود ندارد و باید تا زمان معرفی این سری صبر کنیم. 

image

 

جدیدترین شایعات نیز طرح‌های رندری زیر را برای این سری متصور شده‌اند:

به نظر می‌رسد که اپل به همان ماژول دوگانه دوربین در پشت آیفون ۱۵ پایبند است و دوربین سوم همچنان برای مدل‌های پرو در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، لنزهای آیفون ۱۵ پرو ضخیم‌تر از قبل دیده می‌شوند که نشان‌دهنده ارتقا به سنسورهای بزرگتر است.

در ماه می (اردیبهشت) برخی از فروشگاه‌ها موفق شدند مدل‌های ماکت آیفون ۱۵ را دریافت کنند. یکی از آنها تمامی این ماکت‌ها را که فلزی بودند برای آزمایش لوازم جانبی و کیس‌ها خریداری کرد. گفته می‌شود که این ماکت‌های فلزی نشان دهنده کل خانواده آیفون ۱۵ هستند و طوری طراحی شده‌اند که حتی دکمه‌های آنها کار می‌کند.

مورد دیگر در خصوص آیفون ۱۵ داینامیک آیلند است. اپل در آیفون‌های سری ۱۴ پرو ناچ قدیمی چندین ساله را با بریدگی کپسولی شکل جایگزین کرد، اما آیفون ۱۴ استاندارد همچنان از ناچ قدیمی استفاده می‌برد. اما در سری آیفون ۱۵ ظاهر تمامی آیفون‌ها حداقل از جلو شبیه به هم می‌شود، بدین معنی که داینامیک آیلند حالا برای آیفون ۱۵ استاندارد نیز در نظر گرفته شده است.

یک تصویر لو رفته که به طرز چشمگیری در اینترنت پخش شد، پنل‌های جلویی و محافظی بود که ادعا شده بود برای سری آیفون ۱۵ است. این تصویر که توسط افشاگر معروف Ice Universe منتشر شد، نه تنها متعلق به هر چهار مدل آیفون ۱۵ بود، بلکه به وضوح حاشیه‌های باریک آیفون ۱۵ پر وزا نیز نشان می‌داد.

image

 

از طرف دیگر مارک گورمن نیز در خبرنامه ۳۰ جولای (۸ مرداد) خود ادعاهای مرتبطی را مطرح کرد. برای اولین بار او اشاره کرد لبه‌های نمایشگر آیفون ۱۵ نسبت به مدل‌های قبلی کمتر تیز خواهند بود.

سایز صفحه نمایش و ویژگی‌های آن

با توجه به سوابق اپل، اگر آیفون ۱۵ از نظر طراحی تا حد زیادی مشابه ایفون ۱۴ باشد، اصلا جای تعجب نخواهد داشت. اما به نظر می‌رسد ممکن است تغییراتی در صفحه نمایش این محصول ایجاد شود. شایعه شده است که نسل بعدی آیفون ۱۵ استاندارد دارای نمایشگر ۶٫۲ اینچی خواهد بود که کمی بزرگتر از صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی آیفون ۱۴ فعلی است.

image

 

علاوه بر این، نمایشگر آیفون ۱۵ به احتمال قوی همان نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتزی قدیمی را حفظ می‌کند و فعلا اپل قصد دارد نرخ‌های بروزرسانی بالا برای صفحه نمایش را در انحصار سری پرو نگه دارد.

مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ از تراشه A16 بهره خواهند برد

به نظر می‌رسد که ما در آستانه تکرار استراتژی سری آیفون ۱۴ هستیم. مارک گورمن به تازگی ادعا کرد که مدل‌های آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از تراشه A16 Bionic استفاده می‌کنند، در حالی که مدل‌های پرو آیفون ۱۵ به تراشه سریع‌تر ۳ نانومتری A17 Bionic اپل مجهز خواهند شد. گفته شده که جدیدترین تراشه اپل، یعنی A17 می‌تواند دارای چند هسته اضافی گرافیکی و حداکثر سرعت کلاک 3.70 گیگاهرتز باشد که جهشی بلند محسوب می‌شود.

شایعه‌ای دیگر از MacRumors نیز ادعا می‌کند که این احتمال وجود دارد که اپل بتواند در سال ۲۰۲۴ از فرایند ساخت N3B به N3E تغییر رویه دهد که منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌هایش خواهد شد.

اگر این اتفاق بیافتد، تراشه جدید A17 Bionic به طور اساسی با تراشه‌های قبلی اپل متفاوت خواهد بود و مصرف انرژی کمتر در عین قدرت بالاتر خواهد داشت.

در مورد حافظه رم سری استاندارد آیفون ۱۵، گزارش‌ها می‌گویند که شاید اپل در این آیفون نوع رم را به LPDDR5 ارتقا دهد. این در حالی است که بسیار بعید به نظر می‌رسد اپل میزان ۶ گیگ رم در آیفون ۱۴ را برای آیفون ۱۵ تغییر دهد.

از طرف دیگر نشریه چینی IT Home با استناد به منبعی در داخل فاکسکان، اطلاعاتی را در مورد اندازه باتری هر چهار مدل آیفون ۱۵ به دست آورده است. طبق این منبع آیفون ۱۵ دارای ظرفیت باتری ۳۸۷۷ میلی‌آمپر ساعت، آیفون ۱۵ پلاس دارای باتری ۴۹۱۲ میلی‌آمپر ساعتی، آیفون ۱۵ پرو دارای باتری با ظرفیت ۳۶۵۰ میلی‌آمپر ساعت و آیفون ۱۵ پور مکس باتری ۴۸۵۲ میلی‌آمپر ساعتی خواهد داشت. اما این اعداد و ارقام را باید با دیده شک به آنها نگاه کنیم، زیرا همین رسانه مدیت بعد مقاله خود را به روز کرد و گفت که نمی‌توان روی این ظرفیت‌های باتری به طور قطع حساب باز کرد.

یکی دیگر از شایعات مرتبط با باتری، استفاده اپل از فناوری باتری انباشته است. فناوری که در حال حاضر در باتری خودروهای الکتریکی استفاده می‌شود. این فناوری موجب افزایش تراکم باتری آیفون ۱۵ و طول عمر بیشتر آن می‌شود. منابع 9to5Mac هم گفته‌اند که شاید سرعت شارژ در آیفون ۱۵ یا حداقل برخی مدل‌های آن به ۳۵ وات برسد.

در خبر غافلگیرکننده دیگری که توسط مینگ چی کو منتشر شد، این تحلیلگر ادعا کرد که اپل نسل بعدی تراشه Ultra Wideband یا همان UWB را در تمام مدل‌های آيفون ۱۵ معرفی خواهد کرد. طبق گزارش‌ها این تراشه جدید از فرایند تولید ۱۶ نانومتری به ۷ نانومتری ارتقا می‌یابد تا عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر را برای تعاملات نزدیک امکان‌پذیر کند. به نظر می‌رسد که این توسعه ممکن است با ظهور ویژن پرو برای بهبود محاسبات فضایی و اطمینان از پیوستگی اکوسیستم اپل، در ارتباط باشد.

دوربین آیفون ۱۵

اپل همیشه موفق می شود که هر سال کار جدیدی را با دوربین گوشی‌های هوشمند خود انجام دهد، حال چه با سخت افزار جدید و چه با هوشمندتر کردن نرم افزار بهبود یافته. در سال ۲۰۲۳ ما منتظر جدیدترین و بهترین حسگر تصویربرداری سونی برای بهبود عملکرد دوربین اصلی هستیم، اما این موضوع معلوم نیست که در مدل‌های استاندارد رخ دهد یا اینکه اپل آن را به سری پرو اختصاص دهد. گفته می‌شود که این حسگر، یک حسگر به روز است که می‌تواند نور بیشتری را جذب کند و سطح سیگنال اشباع را در هر پیکسل دو برابر کند.

image

 

شایعه دیگری هم دیده شده که در خصوص جنس لنزهای به کار رفته در آیفون ۱۵ است. بر اساس این شایعه آیفون ۱۵ احتمال دارد دارای لنز هیبریدی شیشه‌ای پلاستیکی با دیافراگم f/1.7 باشد. طبق گزارش‌ها این لنز ۱۵ تا ۲۰ درصد نور بیشتر و رنگ‌های بهتری می‌گیرد. همچنین اگر این امر محقق شود، آیفون ۱۵ به اولین گوشی تبدیل می‌شود که با عرضه جهانی چنین قابلیتی دارد، زیرا پیش‌تر از آن فقط برندهای چینی در بازار این کشور چنین ویژگی داشته‌اند.

لوازم جانبی آیفون ۱۵

جزییات مربوط به لوازم جانبی آیفون ۱۵ بسیار کم است، اما انتظار می‌رود هرچه به زمان معرفی این محصول نزدیکتر شویم، موارد بیشتری از آن به بیرون درز می‌کند.

image

 

استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2

شایعه‌ای از جانب ChargerLab به تازگی نشان داده که آیفون ۱۵ از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2 پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد این شارژرها می‌توانند با سرعت ۱۵ وات دستگاه را شارژ کنند. این همان سرعت شارژرهای مگ سیف اپل است. پیش از این تنها محصولات خود اپل از قابلیت برخوردار بودند، اما ظاهرا از اپل از این موضوع کوتاه آمده و به شارژرهای غیراپل هم اجازه چنین کاری را داده است.

قاب‌های رسمی آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ بدون شک مانند آیفون‌های قبل از آن، با قاب‌های رسمی ساخت اپل همراه خواهد بود. با این حال یک افشاگر به تازگی مدعی شده که اپل قاب‌های چرمی را برای آیفون ۱۵ عرضه نخواهد کرد. اما برای این شایعه باید احتمال کمی در نظر گرفت، نه خود این افشاگر دلیل خاصی را برای این موضوع مطرح کرده، نه اینکه چنین اقدامی از طرف اپل منطقی به نظر می‌رسد.

قیمت آیفون ۱۵

آنطور که از شواهد پیداست، مصرف کنندگان آمریکایی همچنان از افزایش قیمت مصون خواهند بود، اما به نظر می‌رسد کاربران غیرآمریکایی نباید منتظر خبرهای خوشی در این خصوص باشند. قیمت‌ها ممکن است در بریتانیا تا ۱۵۰ پوند و در اروپا تا ۲۰۰ یورو افزایش را تجربه کنند.

image

 

بدین ترتیب اگر اپل همان قیمت‌ها را برای آیفون ۱۵ در آمریکا حفظ کند، برای مدل‌های پایه سری آیفون ۱۵ قیمت‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • آیفون ۱۵: ۷۹۹ دلار
  • آیفون ۱۵ پلاس: ۸۹۹ دلار
  • آیفون ۱۵ پرو: ۹۹۹ دلار
  • آیفون ۱۵ پرو مکس: ۱۰۹۹ دلار

با این حال اگر طبق شایعات آیفون ۱۵ پرو مکس تبدیل به آیفون ۱۵ اولترا شود، شک نکنید که باید انتظار یک افزایش قیمت را داشته باشیم. همچنین برخی دیگر گفته‌اند که سری پرو از آیفون ۱۵ به دلیل استفاده از تیتانیوم برای فریم بدنه و همچنین ویژگی‌های پیشرفته جدیدتر، قیمت بیشتری خواهند داشت.

در مورد سایر اعضای خانواده آیفون ۱۵ هم تحلیلگران دیگری هستند که اعتقاد به افزایش قیمت دارند. تحلیلگر Wedbush به تازگی ادعا کرده که در تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ اعم از استاندارد و پرو انتظار افزایش قیمت دارد.

با همه این مواردی که گفتیم، باید بدانید که هنوز هیچ کدامشان را نمی‌توان با قطعیت تایید کرد. شاید قابل تاییدترین مورد، تاریخ معرفی این گوشی‌ها باشد که به ۱۳ سپتامبر موکول می‌شود.



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید