خانهاخبار
رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵؛ خیال یا واقعیت؟

رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵؛ خیال یا واقعیت؟

در این گزارش، نگاهی به وضعیت عدم امکان رجیستر آخرین مدل‌های آیفون در بازار ایران خواهیم انداخت که مشکلات فراوانی را برای طرفداران این برند محبوب به همراه داشته است.
۱۴۰۲/۹/۴

اپل یکی از محبوب‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در سطح جهان است و در کشور ما نیز طرفداران بی‌شماری دارد. این شرکت با عرضه نخستین آیفون در سال ۲۰۰۷، گوشی‌های هوشمند را به طور کلی متحول کرد و معرفی آیفون‌های جدید، همواره یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سال در دنیای تکنولوژی محسوب می‌شود. متاسفانه از سال ۱۴۰۱ و پس از معرفی سری آیفون ۱۴، واردات آخرین مدل‌های آیفون به بازار ایران غیر قانونی شد و امکان رجیستری این گوشی‌ها در سامانه همتا نیز وجود ندارد.

این امر، دردسری جدی برای هواداران گوشی‌های آیفون در کشورمان به حساب آمده و در سوی دیگر، موجب افزایش قیمت باورنکردنی مدل‌‌های قدیمی‌تر مانند سری آیفون ۱۲ و ۱۳ در بازار ایران شده است. در ادامه این مطلب، نگاهی به پیامد‌های ممنوعیت ورود و رجیستری سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار ایران خواهیم انداخت؛ با ما همراه باشید.

 

تصمیمات بحث برانگیز در زمینه رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵

iphone 1.jpg

یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر بازار موبایل و مصرف‌کنندگان این حوزه را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد؛ موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو بود که بر اساس گزارش‌ها از تابستان سال ۱۳۹۹، به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود ارز مطرح شد. در سال‌ گذشته، شاهد اعمال محدودیت‌هایی برای واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بودیم که این تصمیم تا به امروز فقط سری آیفون ۱۴ و ۱۵ را تحت الشعاع قرار داده و گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار سایر برند‌ها مانند سامسونگ و شیائومی همچنان به صورت قانونی وارد بازار کشور و رجیستر می‌شوند!

مقامات برای توجیه ممنوعیت ورود و رجیستری سری آیفون ۱۴، به عواملی چون کمبود ارز برای تامین کالاهای اساسی و شرایط جنگ اقتصادی اشاره می‌کردند و نهایتا نیز با انتشار ابلاغیه‌ای از سوی سازمان توسعه تجارت به گمرک ایران، ورود سری آیفون ۱۴ و تمامی مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای مسافری یا پستی ممنوع اعلام شد.

با وجودی که نزدیک به دو ماه از عرضه سری آیفون ۱۵ به بازار می‌گذرد؛ همچنان امکان رجیستری این گوشی‌ها یا حتی نسل گذشته در سامانه همتا وجود ندارد و به نظر رسیده که شایعات در زمینه رجیستری آیفون ۱۴ پس از عرضه آیفون ۱۵ نیز حقیقت نداشته‌اند. در سوی دیگر، عرضه گوشی‌های بومی نیز موجب نگرانی عده‌ای از کاربران شده است؛ زیرا با توجه به اعمال چنین طرحی برای گوشی‌های آیفون، بعید نیست که در سال‌های آینده این گوشی‌ها تنها گزینه‌های موجود در بازار موبایل کشور باشند.

 

دردسر‌های رجیستر نشدن آیفون ۱۴ و ۱۵ برای کاربران

iphone 5.jpg

ممنوعیت ورود و عدم رجیستری گوشی‌های آیفون در ایران نیز مانع استقبال کاربران از جدیدترین مدل‌های آیفون نشده و همواره شاهد فروش چشمگیر مدل‌های سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار هستیم. رجیستر نشدن این گوشی‌ها، کاربران را در دام برخی از فروشندگان انداخته که با دریافت هزینه‌هایی بین ۳ تا ۵ میلیون تومان، راهکار‌های موقتی برای دور زدن مشکل رجیستری را به آنها می‌فروشند.

در سوی دیگر، عده‌ای از کاربران مجبور به استفاده از دو گوشی متفاوت شده‌اند و برای مکالمه و اشتراک گذاری اینترنت، از گوشی‌های رجیستر شده اندرویدی یا آیفون‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. بخشی از کاربران نیز قید استفاده از اینترنت همراه و مکالمه با آیفون ۱۴ و ۱۵ را زده‌اند و تنها درون خانه این گوشی‌ها را به کار می‌برند.

مشکلات آیفون‌های جدید، موجب افزایش بی‌رویه قیمت مدل‌هایی مانند سری آیفون ۱۲ و ۱۳ شده که موجودی چندانی نیز از آنها باقی نمانده است و اکثر گوشی‌های موجود در بازار، نمونه‌های ریپک یا ریفربیش شده هستند. عده از طرفداران آیفون که تمایلی به مواجه شدن با دردسر‌های عدم رجیستری ندارند؛ محصولی مانند آیفون ۱۳ پرو مکس را با قیمتی حدود ۷۰ میلیون تومان تهیه می‌کنند که برای یک گوشی سال ۲۰۲۱، واقعا غیر منطقی است.

وضعیت نامعلوم رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ تنها برای کاربران دردسرساز نشده است؛ زیرا به ادعای اتاق بازرگانی تهران و انجمن وارد کنندگان موبایل، دولت نیز حدود ۱٫۶۵۰ میلیارد تومان از ممنوعیت واردات آیفون‌های جدید متضرر شده است. این امر همچنین موجب گسترش پدیده قاچاق گوشی در بازار شده که پاسخی طبیعی به تقاضای بالا برای آیفون‌های جدید محسوب می‌شود.

 

اما و اگر‌های رجیستری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵

iphone 2.jpg

بیش از یک سال از آغاز ممنوعیت ورود و رجیستری آیفون ۱۴ به بازار می‌گذرد؛ اما همچنان شاهد اعلام خبری رسمی در رابطه با امکان ثبت رسمی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در سامانه همتا نیستیم. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ به نظر رسیده که شایعات در زمینه رجیستری آیفون ۱۴ پس از عرضه آیفون ۱۵ نیز حقیقت نداشته‌اند. جدیدترین نسل از آیفون‌ها در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ معرفی شدند و مدت زیادی است که به بازار ایران نیز راه یافته‌اند؛ اما همچنان خبری از امکان رجیستری آیفون ۱۵ نیست.

از سال گذشته، بسیاری از مسئولین اشاراتی به امکان رجیستری آیفون‌های جدید در آینده نزدیک داشته‌اند؛ ولی این گفته‌ها نیز برای کاربران ثمری نداشته‌اند و به نظر می‌رسد که امید چندانی به استفاده بی دردسر از آیفون ۱۴ و ۱۵ در ایران وجود ندارد.

 

پایانی غم‌انگیز برای آیفون‌ها در ایران؟

iphone 4.jpg

اینطور که به نظر می‌رسد؛ فعلا خبری از رجیستر شدن آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار کشورمان نخواهد بود و علاقه‌مندان به اپل و گوشی‌های آیفون همچنان بلاتکلیف مانده‌اند. با این وجود، عده زیادی از کاربران تصمیم به تهیه آیفون‌های جدید گرفته‌اند و با استفاده از گوشی‌های دیگر یا سایر ترفند‌ها، همچنان از این مدل‌ها استفاده می‌کنند. در هر صورت، توصیه می‌شود که حتما گوشی دیگری را در کنار سری آیفون ۱۴ یا ۱۵ داشته باشید؛ زیرا با توجه به شرایط فعلی، امکان استفاده بی‌ دردسر از این مدل‌ها به عنوان گوشی اصلی کاربر وجود ندارد.

 

درباره این مطلب و وضعیت رجیستری سری آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار ایران چه می‌اندیشید؟ در بخش نظرات با ما و سایر کاربران جی اس ام همراه باشید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

فراز

۱۴۰۲/۹/۶
من که همچنان آنتن دارم و راضیم. تصمیم مسئولینم واسم مهم نیست هرکار کنن ما باز میریم آیفون میخریم :-))))

علی

۱۴۰۲/۹/۵
با این وضع و ترس مسعولین از قابلیت ماهواره ای، پس گوشی جدید سامسونگ S24 اولترا هم رجیستر نخواهد شد، چون پردازنده گوشی مجهز به ارتباط ماهواره ای هست.تا یکی دو سال دیگه همه گوشی ها مجهز خواهند شد.واقعا چرا مسعولین کشور اینقدر عقب مونده فکر میکنند و از هر تکنولوژی جدید مثل غارنشینان ترس دارند؟

ترانه

۱۴۰۲/۷/۱۷
خوش بحالت من چیکار کنم بیا راهنماییم کن تو ایتا 09131596401

زهرا

۱۴۰۲/۷/۱۷
عقل مرد

رضا

۱۴۰۲/۷/۳
طبق اظهار نظر های مسئولین نتیجه می‌گیریم که پرچمدارهای سامسونگ که از آیفون گرونتر هم هستن با ماچ خریداری می‌شن.