رشد ۴۰ درصدی تماسهای صوتی و تصویری پیامرسانهای داخلی
محدودیت و فیلتر شدن پیامرسانهای خارجی به خصوص از شهریور سال گذشته انتقاد کاربران را به دنبال داشته است. یکی از اصلیترین گلایه افراد، عدم برقراری یک تماس تصویری باکیفیت با کسانی بود که به علت بُعد مسافت امکان دیدار حضوری نداشتند و در صورت فیلتر شدن پیامرسانهای دیگر نمیتوانستند با عزیزان خود در ارتباط باشند. در این میان پیامرسانهای داخلی برای جلب رضایت کاربران خود در تلاش بودند تا قابلیتهای خود را افزایش دهند. در همین راستا پاییز سال گذشته خبری به نقل از وزیر ارتباطات مبنی بر فراهم شدن امکان تماس صوتی و تصویری از سه پیامرسان ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه منتشر شد. فراهم شدن امکان تماس صوتی و تصویری تا حدودی توانست ابزار تشویق کاربران برای استفاده از پیامرسانهای داخلی باشد.
بر اساس گزارشی از ایسنا، به تازگی امین تجملیان، قائم مقام مدیرعامل یک پیامرسان داخلی با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد:
تعداد تماس صوتی و تصویری پیامرسان بله در هفته اخیر با حدود ۴۰ درصد رشد به ۷۰۰ هزار تماس روزانه رسیده است. این پیامرسان ایرانی از کاربران نظرسنجی میکند. نظرسنجی پس از هر تماس به ما در افزایش کیفیت تماس کمک میکند.
بیاعتمادی، دلیل بیرغبتی به پیامرسانهای داخلی
آمارها حاکی از رشد استفاده از قابلیتهای پیامرسانهای داخلی است اما نمیتوان عدم تمایل بسیاری از کاربران نسبت به استفاده از پیامرسانهای داخلی را نادیده گرفت. وقتی علت عدم تمایل را میپرسیم، بیش از هر دلیل دیگری کاربران از بیاعتمادیشان نسبت به فضای مجازی ایرانی میگویند و بر این باورند هیچ تضمینی وجود ندارد که اطلاعاتشان در این فضا امن بماند. حالا با وجود این طرز تفکر در جامعه به نظر میرسد که مسئولان در این حوزه باید به فکر راهی برای جلب اعتماد کاربران و افزایش قابلیتهای پیامرسانهای داخلی باشند تا بتوانند روزبهروز آمار استفاده از پیامرسانهای داخلی را افزایش دهند.