مساله مهم ما در فرهنگ و هنر توسعه فضای مجازی است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 16 بهمن ماه در آیین گشایش نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی CTEX در محل شبستان مصلی امام خمینی (ره) اظهار داشت که به عنوان حاکمیت نباید اجازه دهیم ابهامات ادامه یابد و تکلیف بازیگران و کنشگران حوزه فضای مجازی مشخص نباشد، زیرا دچار فاصله میشویم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت از این که نمایشگاه فناوریهای محتوای فضای مجازی CTEX با تلاش همکاران ما در مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و بنیاد بازیهای رایانهای در حال برگزاری است، خرسندیم، البته دوست داشتم زودتر از اینها نمایشگاه برگزار می شد. اسماعیلی ابراز امیدواری کرد سال آینده با دور خیز، نمایشگاه از امسال با شکوهتر برگزار شود زیرا نمایشگاه مهمی است. وی ادامه داد که مساله مهم ما در فرهنگ و هنر توسعه فضای مجازی است. امروز هیچ بخشی وجود ندارد که وارد حوزه فضای مجازی نشده باشد. امروز فضای مجازی نیست بلکه فضای حقیقی است و باید به عنوان یک نگاه فرصت محور به آن توجه کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کار دولت تسهیل و تنظیم گری است، گفت که مداخله به معنای جلوگیری از کار کنشگران و بازیگران عرصه فضای مجازی را نمیپذیرم. وی ادامه داد که در ابتدای ورود فناوریهای جدید نگاههای سلبی به آن میشود. از ابتدا، حوزه فضای مجازی را فرصت میدانم. در این حوزه نیروی انسانی متبحر و متخصص داریم. شاید بدون اغراق امروز صدها هزار دانش آموخته در این حوزه داریم و اگر فضای کنشگری را برای اینها فراهم کنیم اتفاقهای بزرگی برایشان رخ میدهد. اسماعیلی افزود که ثانیا ما دارای فرهنگ غنی مبتنی بر ریشههای فرهنگی چند هزار ساله ایرانی هستیم که تلفیق اینها قدرت تولید محتوای بالایی را به ما ارزانی کرده و این اتفاقی بزرگ است و آن را فرصت میدانیم و باید با این نگاه آن را دنبال کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد که برخلاف حوزههای دیگر دانشی که بیش از این در آنها عقب هستیم، این حوزه جدیدی در دنیا است و عمر طولانی ندارد. این هم فرصت سوم برای ما است. اسماعیلی اظهار داشت که با توجه به جوانان متخصص و فرهنگ غنی در این حوزه و از آن جایی که از عمر آن چندان نگذشته، در مرز دانش در این حوزه هستیم و به جای اینکه بترسیم باید از افراد بیشتری که تولید محتوا در این حوزه دارند استفاده کنیم، در این صورت میتوانیم صحنه بازی را تغییر دهیم و این شدنی است. با این نگاه به یک نگاه توسعهای در این حوزه در تمامی بخشهای آن معتقد هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود که هر جایی امروز این عرصه باز شده همین شرکتهای دانش بنیان داخلی ما خیلی خوب جلو آمدند البته ممکن است جایی نقدی هم داشته باشیم اما این قدرت که در بخشهای مختلف خود را نشان می دهد گویای این است که کشور در فناوریهای نوین به این درجه از بلوغ و استعداد رسیده که ما را به جلو ببرد.
وی اظهار داشت که سه موضوع مهم را در فضای مجازی پیش می بریم. یکی تنظیم گری است. تنظیم گری ما هنوز کامل نشده است که این باید تکمیل و ضوابط خود را روشن اعلام کنیم. به عنوان حاکمیت نباید اجازه دهیم ابهامات ادامه یابد که تکلیف بازیگران و کنشگران این حوزه مشخص نباشد و به همین سبب دچار فاصله می شویم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد که مداخله به معنای اینکه جلوی کار اینها در این عرصه گرفته شود را نمیپسندم، کار حاکمیت تسهیل و تنظیم گری است.
اسماعیلی با اشاره به پیمایش صورت گرفته در خصوص بازی های رایانه ای گفت که نزدیک به 34 میلیون بازیکن در بازیهای رایانه ای داریم که بیش از یک ساعت بازی میکنند. چهار میلیون نفر بیش از 21 ساعت در هفته و 14 میلیون نفر بیش از پنج ساعت بازی میکنند. وی اظهار داشت که در بازیهای میانگین سنی متوسط به بالا، بازیهای ایرانی داشتیم اما در طیفهای سنی کودک و نوجوان متاسفانه تمام بازیهای مورد علاقه غیر ایرانی بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت که از نقطه شکل گیری یک شخصیت برای پویانمایی باید داشته باشیم بعد به کیف و دفتر، زندگی شخصی و لوازم شخصی و کتاب و سینما و در بازی ها برود. حوزه تولید محتوای ما با وجود تمامی استعدادها خیلی ضعیف است. اسماعیلی گفت که تصمیم گرفتیم حوزه تولید محتوا را از یک بخش فرعی و مقداری دور از نقش آفرینی لازم توسعه داده و در قالب یک سازمان در آوریم. طرح آماده است و رئیس جمهور و دولت هم موافق جدی این کار هستند و دست ما را برای این گونه کنشگری باز گذاشتهاند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود که تولید محتوا مورد انتقاد جدی است. در حوزه فضای مجازی به شدت نیازمند توسعه سواد رسانهای هستیم. هر چقدر هم در تولید محتوا قوی باشیم رقبای قدرتمندی داریم که سالها است کار میکنند. اگر سواد رسانهای را به اندازه کافی رشد ندهیم در حق کاربران خود اجحاف کردهایم.
اسماعیلی ادامه داد که در فضای تبلیغ باید بتوانیم حوزه مفیدی برای مخاطبان و کاربران ایجاد کنیم. اکنون بخش مهمی از مخاطبان ما از مجموعههای قدیمی و سنتیها به درگاههای جدید در فیلم و سریال و بازیها مهاجرت میکنند. وی افزود که امیدوارم نمایشگاه محلی باشد برای اینکه حرف فعالان این حوزه به گوش مسئولان برسد و تاثیر گذاران در بخش های مختلف با اینها گفت و گو کنند و یک انسجام و اراده پولادینی شکل گیرد که همه در کنار هم باشند.
اسماعیلی گفت که فرصت برای هیچ اختلافی بین بخشهای مختلف نداریم. مجلس پای کار است. در دولت رئیس جمهور در بخشهای مختلف با نگاهی دقیق پشتیبان فعالان این عرصه هستند و در بخشهای مختلف حاکمیت این عزم را دارد. باید مسائل را حل و تسهیلگری برای رشد هر چه فزاینده حوزه تولید محتوا در فضای مجازی را فراهم کنیم.