اپل سه نام بزرگ را از لیست برنامههای ضروری خود حذف کرده است
شاید تا به حال در این مورد اطلاعی نداشتید، اما اپل فهرستی از اپلیکیشنهای ضروری دارد که به کاربران جدید آیفون پیشنهاد میدهد. این فهرست به ترتیب محبوبیت آن اپلیکیشنها یا بر اساس تعداد نصب کاربران تهیه نشده است، زیرا این لیست توسط اپل تنظیم شده است. در این لیست نامهای معروف زیادی مانند اسنپ چت، یوتیوب، گوگل، جیمیل، آمازون و تیک تاک را خواهید دید. اینها برنامههایی هستند که اپل به شما توصیه میکند پس از راهاندازی آیفون خود آنها را نصب کنید.
وقتی برای اولین بار اپ استور را باز میکنید، میتوانید این لیست را به راحتی در قسمت Most-Have Apps زیر مجموعه Essential Apps To Get Started پیدا کنید. طبق جدیدترین لیست اپل، نام این برنامهها در این فهرست به شرح زیر است:
- Snapchat
- Discord
- Cash App
- TikTok
- YouTube
- Gmail
- Amazon
- Bumble
- Hulu
- +Disney
- Venmo
- Tinder
- Shein
- Pandora
- Starbucks
- SoundCloud
- Widgetsmith
- Walmart
- Picsart
- Amazon Prime Video
- HBO Max
- YouTube Music
- Duolingo
- Twitch
- ESPN
- Hinge
- Calm
- +Paramount
- Crunchyroll
- DAZN
به نظر میرسد که اپل فکر میکند اکثر کاربران تنها هستند چون سه برنامه دوستیابی در این لیست دیده میشود! اما جالبتر این است که سه تا از معروفترین اپلیکیشنها در این لیست دیده نمیشود که کامل قابل حدس است. فیس بوک و دو برنامه دیگر محبوب این شرکت یعنی اینستاگرام و واتساپ در کمال تعجب در لیست به چشم نمیخورند. در حالی که هریک از این اپلیکیشنها به تنهایی بیش از یک میلیارد کاربر دارند و بسیاری از کاربران آیفون بدون درنگ این برنامهها را روی گوشی خود نصب میکنند. اما چرا به نظر میرسد که اپل اصلا احساس نمیکند که این برنامهها باید در این لیست جای داده شوند؟!
دلیل این را احتمالا باید در زمان رونمایی اپل از ویژگی App Tracking Transpancey در سال ۲۰۲۰ جستجو کرد. زمانی که اپل از این قابلیت برای اولین بار رونمایی کرد، مارک زاکربرگ مدیر عامل فیسبوک، به اپل حمله کرد که چرا به کاربران آیفون اجازه میدهد که میخواهند توسط برنامهها در سراسر جهان ردیابی شوند یا خیر. بدون ردیابی کاربران، تبلیغ کنندگان قادر نبودند که بدانند کاربران اپل اخیرا چه محصولاتی را به صورت آنلاین جستجو کردهاند. بنابراین شاید به این دلیل است که اپل فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ را برنامههای ضروری نمیداند.
اما نکته اصلی در مورد ویژگی شفافیت ردیابی برنامه، تا آنجا که به فیسبوک مربوط میشود، این است که باعث کاهش درآمد فیسبوک میشود؛ زیرا اگر الگوریتمها نتوانند سلایق کاربران را تشخیص دهند، چطور باید به آنهای تبلیغاتی را نشان دهند که در نهایت منجر به خرید توسط آنها شود؟ بنابراین علاقه کمتر برابر است با کلیک کمتر بر روی محصولات، در نتیجه درآمد کمتری برای فیسبوک به همراه خواهد داشت. زاکربرگ زمانی که اپل برای اولین بار این ویژگی را ارائه داد، به قدری متحیر شد که هزینه زیادی صرف تبلیغات در سطح وسیعی را علیه این قابلیت iOS کرد.
در اوایل سال جاری، فیسبوک اعلاک کرد که ویژگی شفافیت ردیابی برنامه اپل در سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آنها هزینه خواهد داشت. با این حال مشاغل کوچک گزارش میدهند که اخیرا تبلیغات آنها بهتر عمل کرده است. به هر حال به نظر میرسد که هردو شرکت در حال استفاده از قدرت خود علیه دیگری هستند.
از سوی دیگر ممکن است اپل نگران سابقه فیسبوک در فروش دادههای شخصی مشترکان به شرکتهای شخص ثالث باشد. در هر صورت همانطور که ممکن است به خاطر داشته باشید، این شرکت در فروش اطلاعات متعلق به ۸۷ میلیون کاربر به شرکت Cambridge Analytica نقش مهمی داشت. از آنجایی که اپل حریم خصوصی را به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی آیفون تبلیغ میکند، به خاطر همین به نظر میرسد دلیل حذف اپلیکیشنهای فیس بوک از لیست برنامههای ضروری خود، مرتبط با این موضوع باشد که سابقه فیس بوک در زمینه نقض حریم خصوصی، حسابی خدشهدار است.
هنگامی که اپل برای اولین بار iOS 14.5 را منتشر کرد، کاربران آیفون شروع به دریافت درخواستهایی از برنامههای مختلف کردند که به آنها دو انتخاب میداد، کاربر میتوانست درخواست کند که دیگر توسط یک برنامه به منظور دریافت تبلیغات آنلاین ردیابی نشود، یا به آن برنامه اجازه دهد تا به ردیابی او ادامه دهد. گزینه دوم باعث میشود که کاربر همچنان به دریافت تبلیغات آنلاین بر اساس مکانهایی که به صورت آنلاین بازدید کرده است، ادامه دهد.
در پایان سال گذشته، یک تحقیق نشان داد که ۶۲ درصد از کاربران آیفون خواستار عدم ردیابی آنها توسط برنامههایشان بودند، در حالی که ۳۸ درصد اجازه این ردیابی را داده بودند. صرف نظر از اینکه در آینده این آمار چه تغییری میکند، خبر مهم این است که طبق گزارش امروز، فیس بوک و اینستاگرام و واتس اپ دیگر جزو اپلیکیشنهای ضروری پیشنهادی توسط اپل نیستند.
لازم به ذکر است که اپل نتفلیکس و اسپاتیفای را هم در این لیست قرار نداده و این مورد در نوع خود جالب توجه است. هر دوی این شرکتها همواره با صدای بلند درباره سیاستهای پرداخت درون برنامهای اپل فریاد میزنند که مستلزم آن است که تمام پرداختهای درون برنامهای، از طریق پلتفرم خود اپل انجام شود که از آن، ۱۵ تا ۳۰ درصد از این درآمد درون برنامهای کاهش مییابد.
بنابراین اپل در واقع به نوعی از لیست برنامههای ضروری خود استفاده میکند تا با حذف اپلیکیشن شرکتهایی که با سیاست اپل مخالف هستند یا با آن همراهی نمیکنند، نظر خود را عوض کنند و با این شرکت همراهی کنند. به هر حال اپل میگوید که حفظ حریم شخصی کاربران اولیت این شرکت است، از سوی دیگر متا (فیسبوک) میگوید که این کار به کسب و کارهای کوچک ضربه میزند و باعث کاهش درآمد آنها میشود. حال دیگر قضاوت با خود شما است که حق را به کدام شرکت میدهید، چون هرکدام از شرکتهای مورد بحث، ادعای این را دارند که به فکر حقوق کاربران هستند.
به نظر شما سیاست کدام شرکت در واقعیت بیشتر به نفع کاربران است؟ آیا فکر میکنید که در این سیاستها باید تجدید نظر شود؟