فیس بوک نیز در حملهای متقابل اپل را به ازبین بردن کسب و کارهای کوچک متهم کرد
دعواهای بین شرکتهای فناوری چیز جدیدی نیست و در گذشته نیز سابقه داشته و انواع و اقسام دعواهای حقوقی، تبلیغاتی و ... را میتوان بین آنها یافت. به تازگی اپل و فیس بوک باهم سرشاخ شده و هرکدام دیگری را به نقض حریم خصوصی متهم میکنند. فیسبوک به تازگی در سه روزنامهی آمریکایی به صورت تمام صفحه به اپل حمله کرده و این دعوا را وارد فاز جدیدی کرده که البته معلوم نیست در این میان نفع کاربران کجاست و احترام به حقوق مصرف کننده کجای این دعواهای بیپایان جای دارد.

فیسبوک ادعا میکند که از طرف کسب و کارهای کوچک در برابر غول کوپرتینویی ایستاده است و میخواهد که از حقوق آنان دفاع کند. غول شبکههای اجتماعی در پستی که در وبلاگ خود منتشر کرده اعلام کرده در نبرد قانونی اپیک گیمز در مقابل اپ استور در کنار آنان خواهد بود.
فیسبوک روز چهارشنبه در چند روزنامهی آمریکایی به صورت تمام صفحه اعلام کرده که سیاستهای جدید سازندهی آیفون و جمعاوری دادهها و تبلیغات هدفمند برای کسب و کارهای کوچک مضر است.
روزنامههای وال استریت ژورنال، نیویورک تایمز و واشنگتن پست حامل تیتر «ما در مقابل اپل برای مشاغل کوچک ایستادهایم» بودند. آی او اس ۱۴ شاهد تغییراتی بوده که توانایی شرکتهایی مانند فیسبوک برای جمعآوری دادهها در مورد کاربران تلفن همراه و ارائهی تبلیغات به آنها را محدود میکند.
این حمله به این دلیل صورت گرفته که از سال آینده برنامهها برای اینکه از ردیابی تبلیغاتی استفاده کنند باید از کاربر اجازه بگیرند و انتظار میرود که اکثر کاربران اجازهی چنین کاری را ندهند. این بدان معناست که برنامهها به راحتی نمیتوانند تبلیغات شخصی ارائه دهند. تبلیغاتی که ارائه دهندهی علایق کاربر است درآمد بیشتری برای توسعه دهندگان برنامه نسبت به تبلیغات عمومی دارد. این کار تاثیر قابل توجهی روی فیسبوک میگذارد چراکه تبلیغات عمومی برای آنها ارزش کمتری دارد. با این حال فیسبوک ادعا میکند که به دنبال منافع خود نیست و در عوض به کسب و کارهای کوچک میاندیشد.

حال سوال واقعی اینجاست که شرکتی که کمترین ارزشی برای حریم خصوصی کاربران قائل نیست و در پس شبکههای اجتماعی خود به تجارت اطلاعات کاربران مشغول است چگونه نفع خود را در نظر نگرفته و به یاد کسب و کارهای کوچک افتاده است. شاید این حملهی فیسبوک به اپل نوعی فرار رو به جلو باشد چراکه این شرکت هیچ دفاعیهای برای استفاده از اطلاعات کاربران در چنین حجم گستردهای ندارد و در عوض عنوان کرده از کسب و کارهای کوچک دفاع میکند. نکتهی قابل تامل اما در این میان کمرنگ بودن جایگاه کاربران و اطلاعات آنهاست که در این دعواها جایی ندارد. میتوان امیدوار بود کاربران با افزایش آگاهی خود جلوی سو استفادهی شرکتهای این چنینی را بگیرند یا آن را به حداقل برسانند.
ما در همهجا مقابل اپل و در کنار کسب و کارهای کوچک ایستادهایم.
کسب و کارهای کوچک هستهی اصلی تجارت ماهستند و ماهانه بیش از ده میلیون مشاغل از ابزارهای تبلیغاتی ما برای یافتن مشتریهای جدید، استخدام کارمندان و تعامل با انجمنهای خود استفاده میکنند. بسیاری از افراد در مشاغل کوچک نگرانیهایی بابت سیاستهای جدید حریم خصوصی اپل دارند که این امر توانایی کسب و کارها در اجرای تبلیغات شخصی و دستیابی به مشتریان مستعد را محدود میکند.
براساس مطالعات جدید Deloitte چهل و چهار درصد از مشاغل کوچک و متوسط در طول همهگیری کووید-۱۹، تبلیغات شخصی خود را در شبکههای اجتماعی آغاز کرده و یا افزایش دادهاند. بدون تبلیغات شخصی شده، دادههای فیسبوک نشان میدهند که متوسط تبلیغات مشاغل کوچک به ازای هر دلار خرج شده بیش از ۶۰ درصد از فروش را شامل شده است.
اگرچه محدود کردن چگونگی استفاده از تبلیغات شخصی بر شرکتهای بزرگ مانند ما تاثیرگذار است اما، این تغییرات برای کسب و کارهای کوچک ویرانگر خواهد بود و به چالشهای بسیاری که اکنون با آن روبرو هستند، افزوده خواهد شد.
مشاغل کوچک شایستهی شنیدن هستند. ما نگرانیهای شما را میشنویم و در کنار شما هستیم.
مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک در ماه اکتبر ضمن هشدار در مورد احتمال برخورد با آگهیهای شخصی و کاهش درآمد این مطالب را عنوان کرده است.

زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک روز پنچشنبه اعلام کرد محدود کردن توانایی تبلیغ دهندگان در ردیابی آیفون، به مشاغل کوچک و در حال توسعه آسیب فراوانی میزند. در پی جلسهی سه ماههی سهامداران او اعلام کرد اقدامات برنامهریزی شده توسط شرکتهای پلتفرمی مانند اپل میتواند تاثیر معنیداری بر شرکتهای کوچک و بهبود اقتصادی در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن داشته باشد.
او اینگونه استدلال کرد که تبلیغات شخصی به کسب و کارهای کوچک کمک میکند تا مشتری پیدا کنند، تجارت خود را گسترش دهند و شغل ایجاد کنند و اقدامات برای محدود کردن تبلیغات هدفمند همچون سیاستهای جدید اپل و قانونگذاران اتحادیه اروپا، به توانایی کسب و کارها برای دستیابی به مشتریان جدید آسیب میرساند.
این شرکت در بیانیهای به رویترز اعلام کرد قوانین برنامهریزی شدهی اروپا موسوم به قانون بازارهای دیجیتال DMA، که اپل را مجبور میکند بازی برابری بین برنامههای خود و شرکتهای شخص ثالث اجرا کند، انگشت اتهام را به سمت اپل نشانه رفت.
سخنگوی فیس بوک گفت امیدواریم قوانین جدید اتحادیهی اروپا محدودیتهایی نیز برای اپل فراهم کند. وی گفت اپل اکو سیستم کامل را از دستگاه گرفته تا برنامهها، اپ استور و همه را کنترل میکند و از این قدرت برای آسیب رساندن به توسعه دهندگان و مصرف کنندگان و همچنین سیستم عاملهای بزرگ مانند فیسبوک استفاده میکند.
برخی معتقدند که فیسبوک در تلاش است تا توجه را از مشکلات حریم خصوصی خود نسبت به جاسوسی مانند یک سرویس تغییر آیپی رایگان، منحرف کند. رویترز گزارش داد که استرالیا قصد دارد فیسبوک را به دلایل گفته شده جریمه کند.
طبق پیگیریهای صورت گرفته اپل مخالف تبلیغات هدفمند نیست و تنها به دنبال ایجاد شفافیت در این زمینه برای کاربران است و میخواهد که مردم با تصمیم خود اجازهی چنین کاری را صادر کنند.
در پایان گفتنی است که یکی از راههای غلبه بر مشکلات حریم خصوصی و امثال آنها، بالابردن آگاهی دیجیتال است تا خودمان اجازهی چنین سو استفادههایی را به شرکتهای بزرگ ندهیم.