رشد قابل توجه بازار کرومبوکها و افت محسوس کامپیوترهای رومیزی در فصل سوم 2020
به گزارش شرکت تحقیقاتی Canalys، همهگیری جهانی ویروس کرونا به تغییر شرایط بازار پیسی در سهماهه سوم ۲۰۲۰ ادامه داده است. این شرکت میگوید بازار پیسی (شامل تبلتها) در مجموع شاهد دومین سهماهه رو به رشد متوالی با فروش کلی ۱۲۴.۵ میلیون دستگاه بوده که افزایشی ۲۳ درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
کرومبوکها در این سهماهه بهترین عملکرد را در گروه محصولات بخش کلاینت بازار پیسی داشتهاند با رشد ۱۲۲ درصدی به مجموع فروش ۹.۴ میلیون دستگاه رسیدهاند. گروه Detachables شامل تبلتها و نوتبوکها با رشد ۸۸ درصدی دومین گروه برتر بودهاند. در بخش کامپیوترهای رومیزی، دستگاههای All-in-One شاهد رشد ۸ درصدی بوده و وضعیت کلی این بازار از افت ۳۲ درصدی خبر میدهد.

لنوو با فروش ۲۳.۵ میلیون تبلت، نوتبوک و کامپیوتر رومیزی رهبر این بازار بوده و پس از آن نام اپل را میبینیم که ۲۲.۱ میلیون مک و آیپد فروخته است. اچپی، دل و سامسونگ نیز دیگر تشکیلدهندگان فهرست ۵ شرکت برتر این بازار هستند.
فروش جهانی بازار PC (شامل تبلتها) در فصل سوم ۲۰۲۰ | |||||
نام شرکت |
فروش فصل سوم ۲۰۲۰ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۲۰ |
فروش فصل سوم ۲۰۱۹ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۱۹ |
رشد سالانه |
Lenovo |
23,486 |
18.9% |
19,840 |
19.6% |
11.6% |
Apple |
22,075 |
17.7% |
15,669 |
15.5% |
40.9% |
HP |
18,682 |
15.0% |
16,863 |
16.6% |
10.8% |
Dell |
12,042 |
9.7% |
12,141 |
12.0% |
-0.8% |
Samsung |
9,983 |
8.0% |
5,362 |
5.3% |
86.2% |
سایرین |
38,187 |
30.2% |
31,567 |
31.1% |
21.0% |
مجموع |
124,457 |
100.0% |
101,444 |
100.0% |
22.7% |
نکته: با توجه به گرد شدن اعداد، جمع آنها ممکن است به ۱۰۰ نیانجامد. |
بازار جهانی تبلت در سهماهه سوم ۲۰۲۰ با فروش ۴۴.۳ میلیون دستگاه رشدی ۴۳ درصدی را نسبت به بازه مشابه سال قبل تجربه کرده است.
فروش جهانی بازار تبلتها در فصل سوم ۲۰۲۰ | |||||
نام شرکت |
فروش فصل سوم ۲۰۲۰ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۲۰ |
فروش فصل سوم ۲۰۱۹ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۱۹ |
رشد سالانه |
Apple |
15,233 |
34.4% |
10,364 |
33.2% |
47.0% |
Samsung |
9,035 |
20.4% |
5,025 |
16.1% |
79.8% |
Huawei |
5,096 |
11.5% |
3,689 |
11.8% |
38.1% |
Amazon |
4,993 |
11.3% |
4,630 |
14.8% |
7.9% |
Lenovo |
4,196 |
9.1% |
2,531 |
8.1% |
58.9% |
سایرین |
5,739 |
13.4% |
4,958 |
15.9% |
19.3% |
مجموع |
44,293 |
100.0% |
31,197 |
100.0% |
43.3% |
نکته: واحد فروش به ازای هزار است. با توجه به گرد شدن اعداد، جمع آنها ممکن است به ۱۰۰ نیانجامد. |
هر پنج فروشنده برتر جدول بالا از نظر رشد سالانه و فصلی از رشد قابل توجه فروش محصولات خود خبر دادهاند. اپل با فروش ۱۵.۲ میلیون دستگاه رشد سالانه ۴۷ درصدی داشته و سامسونگ با فروش ۹ میلیون دستگاه به رشد ۸۰ درصدی دست یافته است. هوآوی بهلطف عملکرد قوی در چین و اروپا با فروش ۵.۱ میلیون دستگاه در رده سوم قرار گرفته و رشدی ۳۸ درصدی داشته است. آمازون و لنوو هم دو رده بعدی را تشکیل میدهند و بهترتیب رشد ۸ و ۵۹ درصدی داشتهاند.
بازار تبلتها از سال ۲۰۱۵ در حال سقوط آزاد بوده و تنها در دو فصل مالی اخیر شرایط رو به رشد پیدا کرده است. ویکتوریا لی، تحلیلگر شرکت Canalys، میگوید:
تبلتها از بستر مرگ به پا خاستهاند چون ضمن حفظ دامنه گستردهای از قیمتها بهترین تعادل را میان حملپذیری و قدرت پردازش ارائه میکنند. تبلتها یکی از گزینههای مناسب برای کاربران تازهوارد به دنیای پیسی هستند که میخواهند کارهای خود را به راحتی و با قیمتی مناسب انجام دهند. حضور اندروید و iOS بر روی تبلتها استفاده از این محصولات را برای والدین، محصلان و تمام کسانی آسان میکند که برای اولین بار در زندگیشان به آموزش مجازی روی آوردهاند و ترجیح میدهند اپلیکیشنها را مثل موبایلشان به آسانی نصب کنند. تبلتها در آینده خود را در مرکز انواع مختلف تحولات دیجیتالی خواهند دید.
فروش جهانی بازار کرومبوکها در فصل سوم ۲۰۲۰ | |||||
نام شرکت | فروش فصل سوم ۲۰۲۰ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۲۰ |
فروش فصل سوم ۲۰۱۹ |
سهم بازار فصل سوم ۲۰۱۹ |
رشد سالانه |
HP |
3,235 |
34.1% |
1,491 |
35.0% |
116.9% |
Lenovo |
1,793 |
18.9% |
397 |
9.3% |
351.2% |
Dell |
1,392 |
14.7% |
958 |
22.5% |
45.3% |
Acer |
1,345 |
14.2% |
827 |
19.4% |
62.6% |
Asus |
1,078 |
11.4% |
490 |
11.5% |
120.4% |
سایرین |
637 |
6.7% |
100 |
2.4% |
536.0% |
مجموع |
9,481 |
100.0% |
4,264 |
100.0% |
122.4% |
نکته: واحد فروش به ازای هزار است. با توجه به گرد شدن اعداد، جمع آنها ممکن است به ۱۰۰ نیانجامد. |
در آن سمت بازار، فروش کرومبوکها به رکورد ۹.۴ میلیون دستگاه رسیده که حاکی از رشدی ۱۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته است. این گروه نیز به خاطر قیمت جذاب محصولات خود مورد توجه کاربران قرار گرفته و توانسته پاسخگوی نیازهای عمومی افراد در دوران همهگیری ویروس کرونا باشد.
اچپی پیشگام این بازار است و با افزایش دو برابری فروش محصولات خود ۳.۲ میلیون دستگاه را به دست مشتریان رسانده است. عمده خریداران این برند کاربران آمریکایی بودهاند. لنوو با رشد چشمگیر ۳۰۰ درصدی به رده دوم رسیده و از فروش ۱.۸ میلیون کرومبوک خبر داده است. دل، ایسر و ایسوس سایر اعضای این فهرست پنجتایی هستند که هر کدام با رشد مناسب توانستهاند فروش کرومبوکها به شکل محسوسی افزایش دهند.
تحلیلگر شرکت Canalys، ایشان دوت، میگوید:
کرومبوکها نقشی مرکزی را در واکنش دیجیتالی بخش آموزش در برابر همهگیری کووید-۱۹ بازی کردهاند. با توجه به رویارویی با دور جدید قرنطینه و پروتکلهای بهداشتی مقابله با سرایت ویروس در مدارس، تردید پیرامون چگونگی ادامه تحصیل در ذهن محصلان نقش بسته است. در نتیجه، مراکز مختلف به استفاده از کرومبوکها روی آوردهاند تا بتوانند با صرف هزینهای مناسب در برابر اتفاقات آینده آماده باشند و کمترین خلل را در سال تحصیلی پیش رو تجربه کنند. بهعلاوه، کرومبوکها با ارائه دستگاههایی که دارای توان پردازشی پایه هستند، نقش مهمی را در زمینه رفع نیازهای مصرفکنندگان و کسب و کارهای کوچک و متوسط ایفا کردهاند. اگرچه میزان تولید و توزیع افزایش یافته، ولی شدت تقاضا چنان زیاد شده که هنوز کمبودهایی در بازار وجود دارد. Canalys انتظار دارد که حجم بالای فروش در ابتدای سال ۲۰۲۱ نیز ادامه پیدا کند.
تولیدکنندگان و کانالهای توزیع در حال حاضر منابع خود را به تولید و توزیع تبلتها و کرومبوکها اختصاص دادهاند تا بتوانند پاسخگوی این نیاز رو به افزایش باشند.
نقطه تاریک تمام این آمارها به بازار کامپیوترهای رومیزی Workstation و Tower برمیگردد که بهترتیب شاهد افت ۲۷ و ۳۳ درصدی بودهاند. از آنجایی که شرکتهای زیادی بر دورکاری اولویتگذاری کردهاند، به نظر میرسد که این بازار ظرف چند فصل بعدی همچنان وضع در حد انتظاری نداشته باشد.