بازار موبایل هند تنها بازار دارای رشد در سهماهه سوم 2020 شناخته شد
هند برخلاف کشورهایی مثل چین و ایالات متحده آمریکا در سهماهه گذشته از نظر فروش تلفنهای هوشمند شاهد رشد بوده است. این کشور با ثبت رکورد فروش ۵۴.۳ میلیون موبایل در سهماهه منتهی به سپتامبر از ثبت رشدی ۱۷ درصدی خبر میدهد. در حالی که کشورهای رقیب نظیر چین و آمریکا شاهد افت سالانه فروش بودهاند.
به گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، تقاضای تجمیعی و فروش فصل تعطیلات باعث این افزایش شده است. فروشندگان اینترنتی رهبری کانال فروش آنلاین محصولات را در دست داشته و رکوردی تاریخی را رقم زدهاند که رشد سالانه بازار موبایل را برابر ۲۴ درصد نشان میدهد. کانال فروش آفلاین با پشت سر گذاشتن نیمه سخت اول سال به افزایش سالانه ۱۱ درصدی رسیده، ولی گفته میشود که هنوز محدودیتهای زیادی در تامین کانالهای آفلاین وجود دارد.
شرکت IDC میگوید میانگین قیمت فروش محصولات نسبت به بازه مشابه پارسال ۲ درصد کاهش یافته و ۸۴ درصد از خریدها مربوط به دامنه محصولات کمتر از ۲۰۰ دلار بوده است. عمده این محصولات تلفنهای هوشمندی هستند که برای آموزشهای آنلاین و از راه دور توسط خانوادهها خریداری شدهاند. این گزارش مدعی است که فروش گوشیهای میانرده (بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار) نیز کمتر شده است.
نکته جالب توجه این است که بازار تلفنهای پریمیوم (بالای ۵۵۰ دلار) شاهد رشد سالانه چشمگیر ۹۱ درصدی بوده؛ جایی که اپل، سامسونگ و وان پلاس سه رده نخست را در اختیار دارند. اپل در سهماهه سوم امسال فروشگاه آنلاین خود را در هند راهاندازی کرد و برای اولین بار برخی از خدمات خود را در اختیار کاربران گذاشت.
IDC انتظار دارد که بازار گوشیهای پایینرده و میانرده همچنان بهعنوان اصلیترین بازار تلفنهای هوشمند هند به کار خود ادامه دهند. در فصول پیش رو با ورود محصولات ارزان قیمت 5G باید شاهد رشد هرچه بیشتر این بخش از بازار باشیم.

در میان برندهای فعال، شیائومی با فروش ۱۳.۵ میلیون موبایل و کسب ۲۵ درصد از سهم بازار صدرنشین فهرست فروشندگان سهماهه سوم بود. پس از آن سامسونگ با ۱۲.۱ میلیون و سهم ۲۲.۳ درصدی، ویوو با ۹ میلیون و سهم ۱۶.۷ درصدی، ریلمی با ۸ میلیون و سهم ۱۴.۷ درصدی و اوپو با ۶.۱ میلیون و سهم ۱۱.۳ درصدی در ردههای بعدی قرار میگیرند.
ردمی 8A، ردمی 8 و ردمی نوت 9 شیائومی علیرغم تمام مشکلات ابتدای این سهماهه سه مدل پرطرفدار این شرکت در بازار هند بودهاند. این شرکت سهمی ۳۵ درصدی از بازار آنلاین هند را در اختیار دارد و با کمک زیربرند پوکو توانسته به رکورد فروش بیش از ۱ میلیون دستگاه در سهماهه سوم ۲۰۲۰ دست یابد.
IDC میگوید: «هند در فصل سوم ۲۰۲۰ بالاتر آمریکا به بزرگترین بازار جهانی سامسونگ تبدیل شده و ۱۵ درصد از سهم فروش این شرکت را در دست گرفته است. این شرکت در مقایسه با تولیدکنندگان چینی عرضه پرتداومتری داشت و با محصولات پایینرده و میانرده خود توانست توجه کاربران را به سمت خود جذب کند. سامسونگ همچنین در هفتههای ابتدایی این سهماهه از جنبش ضدچینی بازار که در نیمه دوم فصل از بین رفت، نهایت استفاده را کرد.»
کانال فروش آنلاین محصولات سامسونگ ۴۳ درصد از سهم فروش گوشیهای این شرکت را شکل داده و به رشد چشمگیری دست یافته است. از جمله محصولات پرطرفدار این کمپانی در سهماهه سوم ۲۰۲۰ میتوانیم به گلکسی M21 و گلکسی M31 اشاره کنیم.
با وجود اینکه سازندگان تلفنهای هوشمند تعداد محصولات ارزان قیمت خود را افزایش دادهاند، ولی قابلیتهای این دستگاهها هم افزایش یافته و حالا گوشیهای بیشتری از دوربین چهارگانه، حافظه بالا (+۶۴ گیگابایت) و باتری بزرگ (+۵ هزار میلیآمپر ساعت) استفاده میکنند. اگرچه شبکه 5G تا نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در هند راهاندازی نمیشود، اما جو داغ ورود به نسل بعدی باعث فروش میلیونها دستگاه نسل پنجمی شده است.
IDC انتظار دارد که افزایش تدریجی دستگاههای 5G با کاهش شکاف بین میانگین قیمت فروش محصولات 4G و 5G در سال ۲۰۲۱ به گروه تلفنهای میانرده نیز کشیده شود. یکی از مدیران این شرکت باور دارد که رشد طبیعی فروش گوشیها در فاصله زمانی ماه اکتبر تا اوایل نوامبر ادامه خواهد داشت. با این حال، رشد نیمه دوم سال احتمالا نمیتواند نقصانهای نیمه اول ۲۰۲۰ را جبران کند. در نتیجه، پیشبینی میشود که سال جاری میلادی با افتی تک رقمی نسبت به سال قبل به پایان برسد.