از دید جامعهشناسی: پیامکوتاه مقبولترین رسانه جمعی
گروه خبری GSM: به اعتقاد یک جامعهشناس، تعاملی ودوسویه بودن پیام کوتاه، جایگاهی بهتراز سایر رسانهها مانند تلویزیون و روزنامه، کسب کرده است.
احمد مقدم در گفتوگو با خبرنگار موبنا اظهار داشت: از دیدگاه اجتماعی، پیامکوتاه بسیار قوی و موثرتر ازسایر رسانهها در ارتقا دانایی و توزیع تجربیات افراد جامعه است.
وی با بیان اینکه پیام کوتاه زمینه توزیع دانش به صورت گسترده را فراهم میسازد، افزود: پدیدهای علمی که شاید از دید سایر رسانههای دیگر اهمیت چندانی نداشته باشد، میتواند خلاءهای انتقال دانش را به گونه دیگری پر کند.
این جامعهشناس با اشاره به اینکه SMS یا پیام کوتاه، رسانه عموم مردم است، افزود: پیامکوتاه به دلیل برد وسیع به لحاظ تعداد و کیفیت ارسال پیام، تاثیرات متفاوتتری در مقایسه با سایر رسانهها بر رفتارها، الگوها و داناییهای جامعه میگذارد. پیامکوتاه زمانی میتواند مفید واقع شود که فرهنگ استفاده از آن رواج پیدا کرده و در جامعه اشاعه داده شود. در غیر این صورت میتواند به تهدیدی علیه هنجارهای اجتماعی تبدیل شود.
مقدم ادامه میدهد: پیامکوتاه این قابلیت را دارد که در خبررسانی، تبلیغات و معرفی خدمات جدید، مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه ها در جامعه ما متداول است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از جلوههای مصرفی شدن ابزار ارتباطی پیامکوتاه موجی است که ازلحظه تولد یک جوک داغ و دست اول ایجاد میشود و بدون توجه به ارزشهای اخلاقی بیهیچ فیلتری در محتوای آن برای گروه کثیری از کاربران ارسال میشود. در برخی شرایط استفاده نامطلوب از این رسانه تا جایی میرسد که برخی به منظور شیطنت ویا هدر دادن وقت، آزار دیگران، گسترش شایعات نادرست در جامعه و اختلال در امینت روانی، از آن سود میجویند. باید با تدابیر فرهنگی و اتخاذ شیوههای درست اجتماعی تا حد امکان مانع از این رفتار شد.