مشخصات فنی و قیمت احتمالی ایرانخودرو K132
بزرگترین خودروساز خاورمیانه پس از بدعهدی همکار فرانسوی و در بدترین اوضاع اقتصادی کشور که درگیر تحریم و تهدید است از یک سدان جدید با نام K132 رونمایی کرد. این خودرو با اعمال تغییراتی بر پیکر پژو 301 و تلاش مهندسین داخلی آماده تولید انبوه است تا در اواخر سال 1399 شاهد خودرویی جدید از ایرانخودرو در سطح خیابانهای کشور باشیم.
از خودرو K132 دو بار رونمایی انجام شد، یکی در نهاد ریاست جمهوری و یکی هم در ساپکو. هر دو خودرو تفاوتهایی داشتند و البته که نمونه آزمایشی هستند و امیدواریم هنگام تولید انبوه شاهد خطاهای تولیدی نباشیم.
در این قسمت میخواهیم شما را با برخی تغییرات در دو مدل آشنا کنیم:
- پترن چراغهای عقب یکسان است اما گرافیک داخلی دچار تغییر شده است.
- محل جایگیری لوگو ایرانخودرو بر روی در صندوقعقب تغییر کرده است.
- همرنگ بدنه نبودن زیر پلاک عقب
- جلوپنجره و داشبورد تغییرات اندکی پیداکردهاند.
این احتمال وجود دارد بازهم شاهد تغییراتی در طراحی داخلی و خارجی این تازهوارد باشیم.
سؤالی که ذهن بسیاری از علاقهمندان صنعت خودرو را درگیر نموده است شباهتها و تفاوتهای K132 با پژو 301 است و ما در اینجا قصد تشریح این موارد را داریم و اگر شما نیز به دنبال جوابی برای این سؤال هستید با ما همراه باشید:
نقاط مشترک
- قالببندی سقف ، ستون و بدنه
- چراغ Daylight
- صندلیها
- رودریها
- داشبورد
- مهشکن جلو
- کنسول میانی
- تهویه
- ...
تفاوتها
- گرافیک آمپرها
- تریم داخلی
- چراغ جلو
- سپرها
- در صندوقعقب
- فرمان
- کمربند ایمنی و ایربگ
- جلوپنجره
- ...
مشخصات فنی
قلب تپنده جدیدترین محصول ایرانخودرو یک پیشرانه 1.6 لیتری EC5 است که توان تولید 115 اسب بخار با گشتاور 150 نیوتن متر دارد.
گروه PSA یک جعبهدنده استاندارد 5 سرعته دستی BE4 را برای این پیشرانه معرفی کرده است. اما مدیرعامل ایرانخودرو میگوید K132 مجهز به یک گیربکس 6 سرعته دستی خواهد بود. شنیدهها حاکی از آن است که پس از آغاز تولید K132 با استفاده از پیشرانه EC5 یک نمونه اتوماتیک از این خودرو مجهز به پیشرانه TC7+ راهی بازار شود. نسخه اتوماتیک قرار است پیشرانهای داشته باشد که 1646cc حجم دارد و به توربوشارژر مجهز است که میتواند سوپاپهای دوگانه را بهصورت هوشمند زمانبندی کند و تا 170 اسب بخار را با گشتاور حداکثری 250 نیوتن متر تولید کند. جعبهدنده 6 سرعته DAE که بر روی دنا پلاس توربو اتوماتیک وجود دارد برای K132 اتوماتیک توربو نیز مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
حال نگاهی داشته باشیم به امکانات رفاهی K132 که قرار است هنگام عرضه عمومی مزین به یک نام ایرانی باشد.
در نسخه استاندارد K132 دارای نمایشگر لمسی، شیشهها و آینههای برقی، دِیلایت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، کروز، دوربین دندهعقب، حسگر پارک، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، دو کیسه هوا و استاندارد آلایندگی یورو 5 است. نسخههای برتر خودرو K132 گروه صنعتی ایرانخودرو دارای کیسه هوای جانبی ، حسگر نور و باران، سانروف، تریم داخلی چرم و حالت رانندگی اسپرت است که به این لیست افزوده خواهد شد.
درحالیکه در هرجایی از دنیا امکانات رفاهی و نقاط قوت امنیتی خودرو برای خریداران در اولویت است ما در ایران به مهمترین نکته خودرو در این نوشتار میرسیم: قیمت.
مدیران ایرانخودرو تاکنون راجعبه هر موردی از این خودرو صحبت کرده باشند در مورد قیمت جدیدترین محصول خود به عدد خاصی اشاره نکردهاند. اما ایشان تمرکز خود را بر روی داخلی سازی بیش از 90 درصدی K132 قرار دادهاند تا قیمتی در رنج مشابه با دنا پلاس، شاهین و آریزو 5 داشته باشد. انتظار میرود نمونه دندهای K132 مجهز به پیشرانه EC5 تفاوت قیمتی زیادی با دنا پلاس دندهای تایپ 1 نداشته باشد.
در پایان توجه شما را به گفتههای آقای کاکایی از کارشناسان صنعت خودرو جلب میکنیم.
این خودرو از طراحی بسیار زیبا و بهروزی برخوردار بوده و در صورت برخورداری از موتور و گیربکسی که پیشازاین اعلامشده، خودروی بسیار موفقی خواهد بود، در بازار بهخوبی خریداری خواهد شد و در آینده، حتی میتواند با خودروهای بهروز و جهانی رقابت کند.
وی با اشاره به نهضت داخلی سازی قطعات که موجب شده تا بسیاری از قطعات داخلی سازی شوند، گفت: شروع و استمرار این نهضت فعلاً ما را نجات خواهد داد و عاملی برای بقای ماست. اما اینکه مسئولان نظام به چه شکلی از این نهضت حمایت میکنند، در استمرار این امر تأثیرگذار خواهد بود. آمریکا با لغو برجام و اعمال تحریمهای بیشمار موجب شد تا در مقطعی صنعت خودرو متحمل زیانهایی شود، خاطرنشان کرد: با جدی گرفتن نهضت داخلی سازی و نهادینه کردن داخلی سازی قطعات، بهوسیله ساختار سازی و تغییر قوانین، وابستگی در حوزه قطعات کاهش خواهد یافت و این خودکفایی حتی باوجود لغو تحریمها، ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه برای نخستین بار است که خودرویی در این سطح، طراحی میشود و تاکنون نمونه مشابهی در این زمینه نداشتیم، تصریح کرد: تا پیشازاین تولید خودرو با نظارت و همراهی و تأمین خودروسازهای خارجی صورت میگرفت، اما در حال حاضر چنین موضوعی وجود ندارد و قطعه سازان ما خودشان قطعات را داخلی سازی میکنند. این کار بسیار سنگین برای نخستین بار است که در کشور انجامشده و آخرین گام در مسیر طراحی خودرو است. گام بعدی طراحی صفر تا صد قطعات بهوسیله مهندسان ایرانی است. آقای کاکایی ضمن اشاره به همدلی قطعه سازان و خودروسازان برای تولید محصولی با کیفیت، افزود: قطعه سازان این بار با جدیت تمام، مسائل کیفی را از روزهای ابتدایی همراهی کردند. یعنی قطعهسازی توانسته قطعه را تحویل خودروساز دهد که تمامی ضوابط کیفی را رعایت کرده باشد.
وی با بیان اینکه یکپارچگی قطعه سازان و خودروسازان و پای کار آمدن تمام دستگاههای متولی در امر تولید خودرو بیهیچ چشمداشتی و با پذیرفتن تمامی ریسکهای موجود، اقدامی یکتاست، ابراز امیدواری کرد که این حرکت جهش بزرگی در صنعت خودرو باشد
.