فروش تلفنهای هوشمند در فصل اول 2020 افتی 20 درصدی داشته است
شرکت تحقیقاتی گارتنر در گزارش جدیدی به بررسی میزان فروش جهانی تلفنهای هوشمند در سهماهه نخست سال ۲۰۲۰ پرداخته است. همانطور که میدانیم، همهگیری ویروس کرونا از حوالی ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و پیش از هر چیز بسیاری از کارخانههای چینی را به تعطیلی کشاند. در این چند ماه، مصرفکنندگان مخارج خود را مدیریت و پول کمتری برای اقلام غیرضروری صرف کردند، در نتیجه فروش جهانی بازار موبایل کاهش یافت.
فروش جهانی تلفنهای هوشمند در سهماهه اول ۲۰۲۰ نسبت بازه زمانی مشابه پارسال ۲۰.۲ درصد کمتر شده است. پنج برند برتر بازار بهترتیب سامسونگ، هوآوی، اپل، شیائومی و اوپو هستند. اپل با افت فروش کمتری مواجه شد، ولی اوپو، سامسونگ و هوآوی بیشترین ریزش فروش را تجربه کردند. شیائومی تنها برندی بود که توانست بهتر از پارسال عمل کند و به رشد ۱.۴ درصدی برسد.

سامسونگ در مقایسه با فروش بیش از ۷۱ میلیون دستگاه در بازه زمانی مشابه سال گذشته، امسال فقط ۵۵ میلیون موبایل فروخت. این رقم برای هوآوی ۴۲ میلیون دستگاه بود در حالی که آنها پارسال ۵۸ میلیون گوشی فروخته بودند. اپل هم پارسال ۴۴ میلیون آیفون فروخته بود اما امسال فقط توانست ۴۰ میلیون دستگاه بفروشد. اگرچه هوآوی در این سهماهه بدترین عملکرد را از خود به جا گذاشت، ولی همچنان توانست جایگاه دوم را برای خود حفظ کند.
انت زیمرمن، معاونت تحقیقاتی شرکت گارتنر، میگوید:
توانایی اپل در خدمترسانی به مشتریان از طریق فروشگاههای آنلاین و بازگشت شرایط تولید به حالت عادی در اواخر ماه مارس به این شرکت کمک کرد تا زودتر بتواند در مسیر بهبودی قرار بگیرد.
اپل بهلطف سری جدید محصولات خود شروع خوبی در سال جدید داشت و در سراسر دنیا موفق عمل میکرد. اگر همهگیری کووید-۱۹ رخ نداده بود، احتمالا فروش آیفون به رکوردی تاریخی در این سهماهه دست مییافت. موانع ایجادشده در زنجیره تامین و عدم تمایل مصرفکنندگان به صرف هزینه برای تلفنهای هوشمند باعث توقف عملکرد خوب این شرکت در ماه فوریه شد.
هوآوی برای بازگشت به شرایط عادی با چالشهایی روبرو است. این شرکت همچنان بهموجب تمدید تحریمهای آمریکا نمیتواند با کمپانیهای آمریکایی همکاری کند و در نتیجه از دسترسی به خدمات گوگل محروم است. به همین دلیل آنها در حال توسعه اکوسیستم اختصاصی خود موسوم به HMS هستند.
