افشاگران درباره توانمندیهای جدید کنسولهای نسل بعد میگویند
بر اساس گزارشهای جدید، کنسولهای نسل بعدی سونی و مایکروسافت آنقدر خوب هستند که بعد از تجربه آنها دیگر دوست ندارید به سراغ کنسولهای قدیمی بروید. در این گزارشها گفته شده که ترکیب تراشههای جدید AMD به همراه حافظههای پرسرعت و درایوهای SSD چه تغییری در نحوه عملکرد PS5 و ایکس باکس سری ایکس ایجاد میکند. افشاگران از گرافیک چشمنواز، سختی بیشترِ بازیهای شوتر و عملکرد مناسب دستگاه برای اجرای بازیها در حالت 90fps در رزولوشن 4K خبر دادهاند.
اگر هیجان زیادی برای نسل بعدی کنسولها نداشتید و از توانمندیهای حقیقی این دستگاهها بیاطلاع بودید، به نقل قول زیر توجه کنید که توسط یکی از افشاگران نوشته شده است:
در حینی که مشغول تجربه بازی هستم از میزان سختی آن آگاه میشوم. من بازیهای زیادی را در ژانرهای مختلف (Smite, R6, SFV, CoD, BF, League) به صورت رقابتی انجام میدهم اما اینجا همه چیز سختتر است. با کاراکتر اصلی وارد تالار میشوم و دو دشمن در حال تیراندازی به داخل اتاق هجوم میآورند، به نظر میرسد که الگویی تاکتیکی را دنبال میکنند. «آیا یکی از آنها به من تیراندازی میکند و دیگری دور اتاق را طی میکند تا از پهلو به من برسد؟ ظاهرا اولی من را با تیرهای خود تحت فشار گیر انداخته.» همان طور که دشمن تیراندازی خود را ادامه میدهد متوجه تغییر وضعیت هندسی صحنه میشوم، تکههای سیمان استحکام بیشتری دارند و تیرآهن زیر آنها که ساختار بنا را نگه داشته هویدا میشود. همه چیز بر اساس واقعیت است، از جمله زمانی که به شما شلیک میشود یا شما به دشمن شلیک میکنید.

بدیهی است که هرچه سختافزار کنسولها قویتر باشد، میتوانید انتظار جلوههای ویژه بیشتری را از بازیها داشته باشید. تیم توسعه Wired Productions در گفتگو با وبسایت GamingBolt میگوید قطعه مهمی در کنسولهای بعدی وجود دارد که صرفا باعث کاهش زمان بارگذاری بازیها نمیشود. حافظه GDDR6 در ایکس باکس سری ایکس به توسعهدهندگان اجازه میدهد به دفعات بیشتر از جلوههای پیچیدهتری استفاده کنند. این حافظه امکان پیادهسازی بهتر شبیهسازیها و افزایش جنبههای واقعگرایانه بازیها را فراهم میکند:
توسعه بازیها بر روی کنسولها ارتباط زیادی به نحوه مدیریت حافظه و دسترسی سریع به محتوا در زمان اجرا دارد. در PC دشمنان و انفجارها اساسا در لحظه ساخته میشوند، اما در کنسول همیشه باید اجزا را در انتظار نگه دارید و آنها را از قبل آماده کرده باشید. این مسئله احتمالا در آینده برطرف خواهد شد و توسعهدهندگان میتوانند جلوههای پیچیده را راحتتر تولید کرده و به دفعات بیشتری از آنها استفاده کنند. فکر میکنم این اتفاق مثل گذشته به پیچیدهتر شدن شبیهسازیها و افزایش کلی جنبههای واقعگرایانهای منجر خواهد شد که بیشتر متکی بر رفتارها و محتواها خواهد بود تا جلوههای بصری.
یکی از بهینهسازیهای بزرگ دیگری که قرار است به بازیهای نسل بعد اضافه شود، پشتیبانی از نرخهای نوسازی بالاتر است. همان طور که گفتیم، فعلا در گزارشها به پشتیبانی از نرخ ۹۰ هرتز در رزولوشن 4K اشاره شده، اما توسعهدهندگان مشغول بررسی زمینههای مناسب برای افزایش قابل توجه نرخ فریم در آینده هستند. یکی از ژانرهایی که میتواند تا حد زیادی از این ویژگی بهرهمند شود ژانر بازیهای مسابقهای است. کازونوری یامائوچی از Polyphony Digital در گفتگو با رسانه استرالیایی GTPlanet در این باره میگوید:
برخلاف رزولوشن فضایی که شما درباره آن صحبت میکنید، من علاقه بیشتری به دستاوردهای ممکن در زمینه رزولوشن زمانی دارم. در بحث فریم بر ثانیه، تمایل من به جای ماندن در نرخ 60fps رفتن به سمت 120fps یا حتی 240fps است. فکر میکنم این همان چیزی است که به تغییر اساسی تجربه ما به سمت جلو کمک میکند.
با این حساب به نظر میرسد که تمرکز بازیهایی مثل GT Sport بیشتر از آنکه بر سر دستیابی به رزولوشنهایی مثل 8K باشد، بر سر دستیابی به نرخ فریمهای بالاتر است، هرچند مورد اول هم احتمالا به صورت موازی در دست توسعه قرار دارد. با این حال، آقای یامائوچی یادآور میشود که ارتقای سطح عملکرد دستگاهها از کنسولهای نسل فعلی به نسل بعد به اندازه تفاوت میان PS1 و PS2 نخواهد بود. ولی در عین حال، میتوانیم منتظر پیشرفتهای زیادی باشیم و بدون شک انتظار داریم که تجربه بازیهای نسل بعد ما را نسبت به تجربه بازیهای موجود در این نسل با پیشرفت چشمگیری روبرو کند.