رشد ناچیز بازار موبایل در سهماهه سوم سال 2019؛ کدام شرکت اول است؟
بر اساس جدیدترین گزارش بنگاه بینالمللی اطلاعات (IDC)، فروش جهانی تلفنهای هوشمند در طول بازه زمانی ماه ژوئیه تا سپتامبر تقریبا ۰.۸ درصد رشد داشته است. در مجموع در طول این بازه زمانی ۳۵۸.۳ میلیون موبایل فروخته شده که در مقایسه با ۳۵۵.۶ میلیون در بازه زمانی مشابه سال قبل حدود ۳ میلیون بیشتر است و نسبت به سهماهه دوم ۲۰۱۹ رشدی ۸.۱ درصدی را تجربه کرده است. نکته قابل توجه این است که ۵ تولیدکننده بزرگ بازار موبایل در سهماهه سوم ۲۰۱۹ برای اولین بار در تاریخ بیش از ۷۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادهاند.
با نگاهی به ۵ تولیدکننده برتر بازار موبایل، سامسونگ با فروش ۷۸.۲ میلیون دستگاه ۲۱.۸ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته و رشد سالانه ۸.۳ درصدی را به دست آورده است. در رتبه دوم هوآوی قرار دارد که موفق به فروش ۶۶.۶ میلیون گوشی شده و ۱۸.۶ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته است. این شرکت بیشترین میزان رشد سالانه را با نرخ ۲۸.۲ درصد کسب کرده که بخشی از آن به لطف استقبال قابل توجه کاربران چینی از محصولات این برند بوده است.
در رتبه سوم نام کمپانی اپل را میبینیم که با فروش ۴۶.۶ میلیون موبایل ۱۳ درصد از سهم بازار را در دست گرفته اما در فروش سالانه خود افتی ۰.۶ درصدی را مشاهده میکند. شیائومی با فروش ۳۲.۷ میلیون دستگاه در جایگاه بعدی قرار گرفته که آنها هم افت سالانه ۳.۳ درصدی داشتهاند. در انتها اوپو را در رتبه پنجم میبینیم که ۳۱.۲ میلیون گوشی هوشمند فروخته و در مجموع نسبت به سال قبل ۴.۱ درصد بهتر عمل کرده است.
در میان مناطق در حال رشد، هند بالاترین رتبه را در بین بازارهای در حال توسعه دارد و به رشد بسیاری از برندهای چینی کمک کرده است. در خود چین توجه کاربران بیشتر به سوی ۵ برند بزرگ بازار بوده و کاربران استقبال بیشتری نسبت به محصولات این شرکتها داشتهاند.
علیرغم تحریمها و مشکلات بسیاری که بر سر راه هوآوی در بازارهای جهانی به وجود آمده، این شرکت در سهماهه سوم امسال فروش خود را در چین دو برابر کرده است. از آن سو، سامسونگ بیشترین بهره را از مشکلات هوآوی برده و با معرفی سری جدید گلکسی A عملکرد خوبی داشته است.
شرکت |
فروش سهماهه سوم ۲۰۱۹ (به میلیون) | سهم بازار سهماهه سوم ۲۰۱۹ |
فروش سهماهه سوم ۲۰۱۸ (به میلیون) |
سهم بازار سهماهه سوم ۲۰۱۸
| رشد سالانه |
Samsung | 78.2 | 21.8% | 72.2 | 20.3% | 8.3% |
Huawei | 66.6 | 18.6% | 52.0 | 14.6% | 28.2% |
Apple | 46.6 | 13.0% | 46.9 | 13.2% | -0.6% |
Xiaomi | 32.7 | 9.1% | 33.8 | 9.5% | -3.3% |
Oppo | 31.2 | 8.7% | 30.0 | 8.4% | 4.1% |
سایر | 103.0 | 28.7% | 120.7 | 34.0% | -14.7% |
مجموع | 358.3 | 100.0% | 355.6 | 100.0% | 0.8% |