دیزنی و اپل به جنگ سرویسهای استریم نتفلیکس و آمازون میروند
بر اساس شواهد و قرائن، اپل و دیزنی شلیک اول را روانه دو تن از بزرگترین رقبای خود یعنی آمازون و نتفلیکس کرده و به نوعی نبرد غولهای حوزه استریم را آغاز کردهاند. این طور که به نظر میرسد، این تصمیم گام نخست از اقداماتی است که این شرکتها برای جذب مخاطبین به سوی سرویسهای استریم خود انجام خواهند داد.
سرویس اپل تیوی پلاس از اول نوامبر (۱۰ آبان) راهاندازی میشود، اما چند روز پیش اپلیکیشن آمازون پرایم ویدیو برای مدت کوتاهی از آمازون حذف شد. گزارشات حاکی از آن است که این اپلیکیشن روز جمعه ۱۲ مهر از این فروشگاه ناپدید شده بود. البته اپلیکیشن آمازون هنوز بر روی دستگاههای قبلی به خوبی کار میکرد اما دیگر امکان نصب آن وجود نداشت.
در همان روز یکی از سخنگویان آمازون اعلام کرد که این اپلیکیشن به خاطر «گلیچهای فنی» از فروشگاه اپلیکیشنهای اپل برداشته شده بود که پس از رفع این مشکلات دوباره در اپ استور ظاهر شد. با این حال همزمانی این اتفاق با اقدام مشابهای که از سوی دیزنی صورت گرفته سوالات بسیاری را بر میانگیزاند.
بر اساس گزارشات، کمپانی دیزنی پخش تبلیغات مربوط به سرویس استریم نتفلیکس را در تمام شبکههای تلویزیونی خود از جمله ABC و ESPN ممنوع کرده است. این ممنوعیت به خاطر راهاندازی سرویس استریم جدید دیزنی پلاس است که از اواسط نوامبر، یعنی چند هفته بعد از راهاندازی اپل تیوی پلاس، فعال خواهد شد.
اگر به گذشته نگاه کنیم میبینیم که این نوع درگیریها معمولا مدتها به طول میانجامد و بیشتر از آن که به نفع مخاطبان باشد، مایه آزار و به ضرر آنها خواهد بود.

چند وقت پیش گوگل و آمازون نیز وارد نزاعی مشابه شده بودند؛ در آن دوران محصولات Fire TV آمازون اجازه نمیداد محتواهای یوتیوب در این دستگاهها ارائه شود و از آن سو در کرومکست گوگل نیز امکان دسترسی به محتواهای آمازون پرایم ویدیو وجود نداشت. این جنگ سرد سالها ادامه داشت تا این که دو شرکت در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ به توافق رسیدند تا رفتار خصمانهای نسبت به محتواهای یکدیگر نداشته باشند.
در آخر پیروز آن جنگ سازنده دستگاههای Roku بود که توانست در تمام طول این مدت بیطرف بماند و محتواهای مربوط به هر دو سرویس را در دستگاههای خود ارائه کند. Roku همچنان در زمینه دستگاههای استریم از برترین برندهای بازار است و در صورتی که جنگ بین آمازون، اپل، دیزنی و نتفلیکس دوباره ادامه داشته باشد، این شرکت بیشترین نفع را خواهد برد.
اپل با در اختیار داشتن میلیونها دستگاه مجهز به تیوی پلاس از جمله اپل تیوی، آیفون، آیپد و مک جامعه کاربری بزرگی را پیش روی سرویس استریم خود میبیند. از آن سو آمازون هم با برخورداری از منبع بزرگی از محتوا انتخاب جذابی برای مخاطبان خواهد بود. در نتیجه هر دوی این شرکتها به طور بالقوه شانس زیادی برای حضور در بازار داغ رقابت در حوزه سرویسهای استریم خواهند داشت.
با توجه به این که گوگل و آمازون در نهایت متوجه شدند که مصالحه و همزیستی بهتر از نزاع و درگیری است، حالا باید دید که چقدر طول میکشد تا اپل و دیزنی هم به نتیجهگیری مشابهای برسند. تصور دنیایی که در آن نه خبری از اپل تیوی پلاس و دیزنی پلاس در دستگاههای Fire TV آمازون است و نه اپل اجازه میدهد که نتفلیکس و آمازون پرایم ویدیو در دستگاههای این شرکت حضور داشته باشند، دشوار خواهد بود.
با این حال، آنچه که قطعی به نظر میرسد این است که تازه در ابتدای این جنگ قرار داریم و حتی اگر Roku دوباره پیروز شود، ما به عنوان مخاطب بخشی از این امکانات و محتواها را از دست خواهیم داد.