چرا Oculus فیسبوک نگران نسل بعدی ایکس باکس و پلی استیشن نیست؟
فیسبوک هفته گذشته در خبری اعلام کرد که شرکت Central Labs را خریداری کرده تا روی رابطهای عصبی برای پلتفرم Oculus کار کند؛ بدین معنا که شاید یک روز بتوانید این پلتفرم واقعیت مجازی را صرفا با کمک مغز خود کنترل کنید. اما در کنار این خبر، بهتازگی اعلام شده که در آینده نزدیک قرار است تغییراتی در Oculus اعمال شود.
با این حال صحبت کردن درباره واقعیت مجازی یا گیمینگ بدون اشاره به سونی و مایکروسافت کار بسیار سختی است، چرا که این دو از بزرگترین فعالان این صنعت هستند و احتمالا بهزودی از نسخه جدید کنسولهای خود رونمایی میکنند. مایکروسافت چند ماه پیش اعلام کرد که نسل بعدی ایکس باکس را در انتهای سال ۲۰۲۰ عرضه میکند، ولی هنوز تاریخ مشخصی برای زمان عرضه پلی استیشن بعدی نداریم.
ایکس باکس اسکارلت و PS5 احتمالا قیمتی نزدیک به ۴۰۰ دلار خواهند داشت که به اندازه قیمت Oculus Quest است، بنابراین کاربران باید بین انتخاب کنسولهای سنتی و هدستی با قابلیت واقعیت افزوده انتخاب کنند. وبسایت TechRadar این موضوع را با شماری از مدیران ارشد فیسبوک که در بخش VR و AR کار میکنند مطرح کرده تا از نظر آنها در خصوص این رقابت نفسگیر مطلع شود.
پذیرش تفاوتها

مایک باسورث، معاون بخش AR/VR فیسبوک که سابقه چهارده فعالیت در این شرکت را دارد، کار خود را به عنوان یک مهندس در این کمپانی آغاز کرد. وقتی از او پرسیده شد که آیا به نظرش نسل بعدی کنسولها تهدیدی برای Oculus به حساب میآیند یا نه، او با امتناع از مقایسه میان این دو پلتفرم گفت:
یکی از مزایای اصلی کار کردن در حوزه واقعیت مجازی کار کردن روی چیزی است که واقعا نظیر ندارد. محصولی که ما مشغول ساخت آن هستیم چیزی است که بهسختی با سایر محصولات قابل مقایسه است. فکر میکنم ما در حال انجام کاری هستیم که به شدت با رقبا فرق میکند؛ نه فقط پشتیبانی یا سازگاری بلکه از نظر شکلی که کاربران قرار است از این محصول استفاده کنند.
این مسئله توسط مایک وردو، مدیر محتوای بخش VR/AR نیز تکرار میشود. او میگوید تجربه عمیق واقعیت مجازی چیزی بسیار متفاوت از کنسولهای سنتی ارائه میکند. توسعهدهندگان تازه کمکم در حال درک قابلیتهای این فناوری هستند و دارند در مییابند که چه نوع بازیها و مکانیکهایی وجود دارد و چطور میتوانید بازیهایی زیبا و طولانی برای این پلتفرم خلق کنید.
یکی از نکاتی که موجب تمایز واقعیت مجازی میشود دامنه ورودیها، کنترلرها و پردازندههایی است که همراه با هدستها عرضه میشود. بهعلاوه، حس تجربه هر یک از این محصولات با توجه به کارکرد آنها متفاوت است؛ بنابراین نمیتوانید آنها را با ایکس باکس یا پلی استیشن مقایسه کنید.

اما در هر حال رقابت بر سر جلب توجه کاربر و در نتیجه اختصاص زمان برای این پلتفرمها وجود دارد. هدستهای VR بیش از هر چیزی به کنسولهای خانگی شباهت دارند، چون شامل محدودیتهای خاصی هستند که حتی مدلهای قابل حمل آنها را از موبایلها متمایز و به سمت کنسولها متمایل میکند.
حال با توجه به این که قیمت اکثر این دستگاهها در محدود ۴۰۰ دلار است، سوالی که کاربران باید به آن پاسخ دهند این است که از میان نسل بعدی این محصولات کدام یک را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که موضوع انتخاب یک دستگاه از میان Rift S و Oculus Quest یا ایکس باکس و پلی استیشن نیست؛ مصرفکنندگان باید تصمیم بگیرند که بین کنسولهای خانگی یا پلتفرمهای جدید واقعیت مجازی کدام یک را انتخاب کنند.
تغییر در راه است

فیسبوک از زمان معرفی Oculus Quest در ماه مه اعلام کرد که این دستگاه آخرین مدل از نسل اول سختافزارهای VR این شرکت است. هرچند آنها هنوز به بهینهسازی ویژگیهای Oculus Quest ادامه میدهند، ولی پر واضح است که نسل بعدی VR تفاوتهای زیادی با نسل فعلی خواهد داشت.
باسورث میگوید: «ما مشغول کار روی هدستی با اپتیک بهتر، پردازش بهتر، نمایشگر بهتر و... هستیم. مطمئنا مواردی با کارکرد بنیادی وجود دارد که همچنان میتواند بهبود یابد.» او معتقد است که Oculus هنوز باید به این سوال پاسخ دهد که آیا راهی برای راحتتر شدن یا افزایش تعادل وزن در این هدست وجود دارد یا نه. آنها حتی به دنبال بندهای بیشتری هستند که با مدلهای متفاوت مو مطابقت داشته باشد.
آینده برای ایکس باکس و پلی استیشن خیلی واضحتر است و گیمرها تقریبا میدانند که با چه چیزی طرف خواهند بود. افزایش رزولوشن امکان استفاده از بازیهای 4K یا حتی 8K را برای کاربران فراهم میکند و همین مسئله در خصوص هدستهای VR میتواند به بهبود تجربه کاربری کمک نماید. علاوه بر این، افزایش نرخ فریم باعث میشود مشکلاتی نظیر سردرد و سرگیجه در هنگام استفاده از این هدستها کاهش پیدا کند.

ما میدانیم که نسل بعدی PSVR همراه با PS5 معرفی میشود، در نتیجه این رقابت بیش از پیش تشدید خواهد شد. اگر سونی بتواند در نسل بعدی PSVR محصول خوبی را معرفی کند که در حد و اندازههای Oculus باشد، احتمالا شاهد موفقیت چشمگیر کنسول پلی استیشن در همه زمینهها خواهیم بود.
جیسون روبین، معاون برنامههای ویژه گیمینگ فیسبوک، میگوید واقعیت مجازی شاید صدهها، یا حداقل دههها، با آن چه که به دنبالش است فاصله داشته باشد. اگرچه همین حالا بازیها و برنامههایی برای این حوزه وجود دارد که ارزش امتحان کردن را داشته باشد، اما Oculus در حال رقابت با کنسولسازهایی است که مدیوم خود را به خوبی میشناسند.