دولت بریتانیا: زمان قانونگذاری برای فیسبوک فرا رسیده است
در طول ۱۸ ماه گذشته، قانونگذاران بریتانیا با بررسی شرایط فیسبوک پیشنهاد کردهاند که این شبکه و سایر شبکههای اجتماعی بزرگ باید تحت لوای قانون قرار بگیرند.
روز دوشنبه گزارشی منتشر شد که اعلام میکرد این شرکتها پس از سالها آزادی و اختیار عمل در مدیریت سرویسهای خود نتوانستهاند از اطلاعات و حریم خصوصی کاربرانشان محافظت کنند.
حالا گزارش نهایی کمیته دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا (DCMS) پیشنهاد کرده که یک نهاد قانونگذاری مستقل (مثل Ofcom بریتانیا یا FCC آمریکا) در نظر گرفته شود تا اصول و قوانین اخلاقی لازم برای این رسانههای اجتماعی را معین کند.
قانونگذار باید توان قانونی لازم برای برخورد با این شرکتها را داشته باشد؛ مثلا بتواند در صورتی که آنها نتوانستند در برابر محتواهای آسیبزا یا غیرقانونی بایستند با آنها برخورد کند.
در این گزارش آمده است: «شرکتهای رسانههای اجتماعی نمیتوانند پشت این ادعا که آنها فقط یک «پلتفرم» هستند مخفی شوند و اعلام کنند که هیچ مسئولیتی در قبال مدیریت محتوای سایتهایشان ندارند.»
این کمیته همچنین پیشنهاد کرد که در قوانین الکتورال بازبینی به عمل آید تا مشخص شود که چه کسی در کارزار سیاسی خود پول صرف پلتفرمهای دیجیتال میکند.
شفافیت در تبلیغات سیاسی چیزی است که فیسبوک از مدتها پیش مشغول کار روی آن بوده، اما این مسئله هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به سطحی آرمانی دارد و شواهد آن در ماجرای پولهای پر رمز و رازی مشهود است که در طول کارزارهای سیاسی پس از برگزیت خرج شده بود.
بهعلاوه، این کمیته به خاطر دسترسیهایی که فیسبوک به همکاران خود داده و از این طریق تنظیمات حریم خصوصی کاربر را نقض کرده بود، سیاستهای اشتراکگذاری این شبکه اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده است.

این گزارش میگوید: «از پرونده Six4Three واضح است که پرداخت پول برای دریافت دسترسیهای بیشتر به اطلاعات خصوصی کاربران بخشی از استراتژی توسعه این پلتفرم بوده، و این رویکرد از سطوح بالاتر ابلاغ شده است.»
آنها از مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، هم ناراضی هستند و عدم حضور او در جلسه استماع دادرسی ماه نوامبر را به عنوان توهینی به کمیته تلقی کردهاند.
یکی از اعضای این کمیته به نام دارمیان کالینز میگوید:
حتی اگر مارک زاکربرگ اعتقاد نداشته باشد که باید در برابر پارلمان بریتانیا پاسخگو باشد، او همچنان در برابر میلیاردها کاربر فیسبوک در سراسر دنیا مسئول است.
کریم پالانت، مدیر بخش سیاستگذاری شعبه بریتانیای فیسبوک با ارسال ایمیلی به وبسایت Mashable گفت که این شرکت نگرانیهای کمیته درباره اخبار غلط و لزوم صحیح بودن انتخابات را درک میکند و خوشحال میشود که بتواند با آنها همکاری مناسبی داشته باشد.
در این بیانیه آمده است:
ما پذیرای قوانین معقولانه هستیم و از پیشنهاد کمیته برای بازنگری در قوانین الکتورال حمایت میکنیم...ما همچنین حامی قوانین کارآمدی در زمینه حریم خصوصی هستیم که استانداردهای سطح بالایی برای استفاده از اطلاعات و شفافیت آنها برای شرکتها تعیین میکند.
پالانت گفت اگرچه فیسبوک همچنان باید کارهای بیشتری انجام دهد، اما این شبکه اجتماعی دیگر آن شرکتی که پارسال بود نیست.
وی افزود شرکت آنها تعداد کارمندانی را که در زمینه شناسایی محتواهایی نامطلوب فعالیت میکنند سه برابر کرده، و همچنین در بخش یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی سرمایهگذاری زیادی نموده تا فعالیتهای نامناسب را شناسایی کند.
گزارش کمیته DCMS پس از گزارش هفته گذشته واشنگتن پست منتشر شده که در آن گفته شده بود این شرکت ممکن است به خاطر نقض حریم خصوصی از طرف کمیسیون معاملات فدرال آمریکا چند میلیارد دلار جریمه شود. به نظر میرسد که عذرخواهی برای مقامات و مسئولان آمریکایی و بریتانایی دیگر کافی نیست.
کالینز میگوید: «اینها مشکلاتی هستند که شرکتهای بزرگ تکنولوژی به خوبی از آنها اطلاع دارند، ولی موفق نمیشوند که جلوی آنها را بگیرند. به نظر میرسد تبعیت از قاعده «سریع حرکت کن و قوانین را زیر پا بگذار» باعث شده عذرخواهی کردن راحتتر از اجازه گرفتن باشد.»