نگاهی تحلیلی به فروش سه ماهه دوم بازار موبایل
تبلیغات


گروه خبری GSM : فروش کلی گوشیهای تلفن همراه در سراسر جهان طی سه ماهه دوم
2009، در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2008، 6.1درصد کاهش یافته است. با
این وجود، بنابر گزارش اخیر منتشر شده از کمپانی
تحقیقات فناوری گارتنر از میان 286.1 میلیون دستگاه گوشی به فروش رسیده طی سه
ماهه دوم 2009، تعداد 40 میلیون دستگاه در رده گوشیهای هوشمند قرار داشتند، که نشان
دهنده رشد سالانه 27 درصدی بازار این نوع گوشیهاست. بعلاوه این مطلب حاکی از این
است که سریعترین میزان رشد در بازار گوشیهای تلفن همراه، به بخش گوشیهای هوشمند
تعلق دارد.
بر اساس این گزارش، بحران اقتصادی شایع در دنیا، بر فروش گوشیهای تلفن
همراه در هم در بازارهای توسعه یافته و هم در بازارهای نوپا، تأثیراتی سوء گذاشته است.
بعلاوه کانال توزیع نیز با کاهش شدید تقاضا مواجه بوده، لذا به ناچار پیش از اقدام
به گرفتن سفارشات جدید، بیش از 13.9 میلیون دستگاه از گوشیهای موجود در بازار را توزیع
و عرضه کرد.
بنابر پیش بینی کمپانی گارتنر، با تأمین
مجدد موجوی کانال توزیع طی نیمه دوم سال جاری میلادی، اوضاع رو به بهبود خواهد
گذاشت.

در مورد شرایط کمپانیهای موبایل طی این سه ماهه
نیز باید گفت، از گوشی گران قیمت N97 کمپانی نوکیا، تنها
500 هزار دستگاه به فروش رسید و این کمپانی بیشتر توجه خود را بر گوشیهای ارزان
قیمت خود معطوف کرد. سامسونگ و الجی نیز طی سه ماهه دوم موفق شدند به ترتیب 55
میلیون و 30 میلیون و 500 هزار دستگاه گوشی را به بازار عرضه کنند. به گزارش
گارتنر، این دو کمپانی ممکن است طی نیمه دوم 2009 به شرایطی مشابه با
موقعیت نوکیا نزدیک شوند.
در عرصه بازار گوشیهای هوشمند، نوکیا با مالکیت 45 درصد از سهام بازار و 18 میلیون و 441
هزار دستگاه گوشی به فروش رسیده، هنوز هم پیشتاز است. پس از آن، کمپانی(RIM)
Research In Motion با سهم 18.7 درصدی و فروش 7 میلیون و 678 هزار و 900
گوشی در رتبه بعدی قرار گرفت. اپل نیز با فروش 5 میلیون و 434 هزار و 700 دستگاه
گوشی، در رتبه سوم قرار گرفت و اچتیسی نیز رتبه 4 این رده بندی را به خود اختصاص داده و
سهام آن در بازار 1.9 درصد افزایش یافت.