نسل جدید فوکوس؛ هاچبک محبوب فورد معرفی شد
فوکوس یکی از موفقترین تجربههای فورد در زمینه ساخت یک هاچبک است که در سراسر دنیا توانست موفقیت بسیار خوبی را تجربه کند. البته این خودرو در مدل سدان هم عرضه میشود ولی بیشتر محبوبیت آن به نسخه هاچبک بازمیگردد. درست است که در حال حاضر، بازار تمایل بیشتری به خودروهای شاسی بلند و کراس اوورها نشان میدهد، اما این دلیل خوبی برای توقف تولید خودروها در کلاسهای دیگر نیست به ویژه اگر آن خودرو طرفداران بسیاری داشته باشد. فوکوس 2019 یک نسل کاملا جدید از این خودرو محسوب میشود که تکنولوژیهای فراوانی را هم با خود به همراه دارد. طراحی فوکوس در داخل و خارج بهتر شده و کیفیت مواد به کار رفته در کابین هم بهبود پیدا کرده است. فورد، فوکوس جدید را در کشور آلمان برای بازار اروپا طی مراسمی معرفی کرد و نسخه مخصوص بازار آمریکا که از کارخانههای واقع در چین وارد خواهد شد، از نیمه دوم سال 2019 به دست مشتریان خواهد رسید.

.jpg)
فورد فوکوس بر روی پلتفرم جدید کمپانی به نام C2 بنا شده که موجب افزایش فضای داخل کابین، بهبود عملکرد خودرو در هنگام تصادف، بهبود وضعیت آیرودینامیک و در نتیجه کاهش مصرف سوخت میشود. فاصله محوری در فورد فوکوس 2019 به میزان 53 میلی متر بیشتر شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم باشد و این در حالی است که فاصله چرخها تا گلگیرها کاهش پیدا کرده. سختی پیچشی در مقایسه با نسل قبلی 20 درصد بیشتر شده و البته بد نیست اشاره کنیم که در فوکوس جدید، نشانههایی هم از فوکوس RS فعلی دیده میشود.

.jpg)
طراحی جدید بدنه فوکوس، تنها موجب زیباتر شدن آن نشده بلکه وضعیت آیرودینامیک آن هم بهتر از گذشته است به طوری که ضریب درگ در نسخه سدان به 0.250 و در نسخه هاچبک به 0.273 رسیده است. این اعداد در این کلاس در زمره بهترینها قرار میگیرند. این نکته را هم در نظر بگیرید که وزن آن 88 کیلوگرم و آلایندگی کربن دی اکسید آن به میزان 10 درصد کاهش پیدا کرده است.
.jpg)
.jpg)
یکی از مهمترین تکنولوژیهای به کار رفته در فوکوس 2019 کروز کترل تطبیقی است که با سیستم تشخیص علامات رانندگی و محدودیت سرعت همراه شده. به علاوه سیستم حفظ خودرو بین خطوط امکان حفظ فاصله آن با خودرو جلویی را فراهم میکند تا علاوه بر راحتی رانندگی، ایمنی را افزایش میدهند. چراغهای جلو هم به سیستم روشنایی انطباقی فورد مجهز شدهاند. این سیستم به فوکوس اجازه میدهد تا با تشخیص مسیر، پیش از رسیدن به پیچ، چهارراه و یا میدان، زاویه چراغها را تنظیم کند. این سیستم در گذشته با چرخاندن فرمان توسط راننده فعال میشد. یک دوربین هم در جلو خودرو تعبیه شده تا وضعیت مسیر را تا 65 متر جلو بررسی کند.

.jpg)
از دیگر امکانات و تکنولوژیهای موجود در فوکوس 2019 میتوانیم به نمایشگر هدآپ، دستیار پارک فعال با امکان پارک دوبل توسط خودرو، دستیار خروج از پارک، و سیستم پیشگیری از تصادف با عابرین پیاده و دوچرخه سواران اشاره کنیم. البته ویژگیهای دیگری چون تشخیص نقطه کور، دوربین عقب، ترمز کمکی بعد از تصادف، هشدار خروج از مسیر و سیستم کمکی فرمان که به پیشگیری از تصادف کمک میکند، در فوکوس وجود دارند.
.jpg)
.jpg)
اپلیکیشن مخصوص فورد برای گوشیهای هوشمند به نام FordPass Connect به مالک خودرو اجازه دسترسی به مواردی چون مکان یابی خودرو، بررسی وضعیت خودرو از جمله وضعیت روغن موتور، میزان سوخت باقی مانده، قفل و باز کردن در خودرو، و روشن کردن خودرو از دور را میدهد.
.jpg)
.jpg)
با ورود به داخل کابین هم از وجود تکنولوژیهای فراوان لذت خواهید برد. سیستم شارژ وایرلس، و یک نمایشگر 8 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی از جمله آنها هستند. سیستم فورد Sync 3 هماهنگی لازم با اندروید اتو و اپل کارپلی را دارد. برخی از تنظیمات از طریق دستورهای صوتی قابل تنظیم هستند از جمله کنترل سیستم صوتی، تهویه و مسیریابی. سیستم صوتی به کار رفته در فوکوس از نوع B&O Play است که خروجی 675 واتی دارد و 10 اسپیکر به همراه سابووفر آن را همراهی میکنند.
.jpg)
.jpg)
فورد فوکوس در بازار اروپا با دو موتور بنزینی مختلف با خروجیهای متفاوت قابل خریداری خواهد بود. اولی یک موتور 1.0 لیتری از نوع اکوبوست است که خروجیهای 84 اسب بخاری، 99 اسب بخاری و در نهایت 123 اسب بخاری دارد. موتور دوم 1.5 لیتر حجم دارد و خروجیهای متفاوت 148 و 180 اسب بخاری را ارائه میکند. برای کنترل این قدرت، یک جعبه دنده 6 سرعته دستی و یا 8 سرعته اتوماتیک جدید در نظر گرفته شده است. موتور 1.5 لیتری به یک سیستم غیرفعال کردن سیلندر مجهز شده که در صورت عدم نیاز، یکی از سیلندرها را در مدت زمانی معادل 14 میلی ثانیه و یا 20 بار سریعتر از یک چشمک زدن غیرفعال میکند.
.jpg)
.jpg)
موتورهای دیزلی EcoBlue حجمهایی برابر با 1.5 و 2.0 لیتر دارند. موتور 1.5 لیتری با دو خروجی 94 و 118 اسب بخاری و گشتاور 300 نیوتن متری و موتور 2.0 لیتری با خروجی 148 اسب بخاری و گشتاور 370 نیوتن متری در دسترس هستند. بد نیست بدانید این نخستین بار در تاریخ فورد است که موتور 2.0 لیتری از پیستونهای فولادی استفاده میکند.
فورد فوکوس در بازار اروپا در نسخههای سدان، واگن و هاچبک و در آمریکا در نسخههای سدان و هاچبک عرضه خواهد شد. به علاوه اینکه مدلهای ST و RS به زودی معرفی خواهند شد.