اینفلوئنسر مارکتینگ؛ 10 اشتباهی که برندها مرتکب میشوند و روشهای اصلاح آنها
بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing) در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار میگیرد. تقریبا تمام کسب و کارها، اعم از کوچک و بزرگ، از این استراتژی بازاریابی استفاده میکنند تا با استفاده از آگاهی بخشیدن به کاربران، حضور خود را پررنگتر کنند. اما اینگونه از بازاریابی تنها زمانی موثر واقع خواهد شد که به روشی درست و صحیح اجرا شود.
تفاوت بین بازاریابی تاثیرگذار و سایر پلتفرمهای رسانهای
بازاریابی تاثیرگذار (بازاریابی نفوذ) شکل جدیدی از بازاریابی است که در آن تمرکز اصلی بر روی افراد کلیدی خاص (یا انواعی از افراد خاص) به جای تمرکز بر بازار هدف به عنوان یک کلیت است. بازاریابی تاثیرگذار افرادی که بر روی خریداران بالقوه نفوذ دارند را شناسایی کرده و فعالیتهای بازاریابی را حول این «تاثیرگذاران» جهت میبخشد. بنابراین، اهمیت این موضوع بیشتر میشود که میان برندسازی برای یک محصول و ایجاد اعتماد میان مشتریان باید تعادل برقرار کرد. المانهای مختلفی در بازاریابی تاثیرگذار وجود دارند که برندها باید از آنها آگاهی داشته باشند و به دلیل عدم آگاهی از آنها گاهی دچار مشکل میشوند. اکنون قصد داریم به برخی از اشتباهات رایج در میان برندها و روشهای اصلاح آنها بپردازیم. البته که این موارد، تمامی موضوعات را شامل نمیشوند.

۱. تمرکز روی برندسازی برای یک محصول
هدف و مقصود اصلی برای هر برندی، شناساندن خود و محصول خود به گروه مشتریان هدف است، اما نگاه باید کلیتر باشد. برندها باید قبل از نمایش دادن محصولشان، به علایق کاربران توجه کنند و محتوای مورد علاقه آنها را به اشتراک بگذارند. پیش از استخدام یک اینفلوئنسر (فردی با نفوذ بالا در یک شبکه اجتماعی)، از پذیرفتن درخواستها و تقاضاهای زیاد بپرهیزید چرکه این کار، باعث میشود اینفلوئنسرها نتوانند احساسات و نظرات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. در واقع همین ارائه نظرات و احساسات اشخاص را در شبکههای اجتماعی معتبر میکند و اگر جلوی آنها گرفته شود، نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. هر مطلبی که توسط اینفلوئنسرها به اشتراک گذاشته میشود، باید مرتبط و تاثیرگذار باشد.
۲. استفاده از روشهای منسوخ شده برای رسیدن به جامعه هدف بزرگتر
در حالی که بسیاری از برندها، از روش بازاریابی تاثیرگذار بهترین بهره را میبرند، برخی دیگر بیشتر از سود، از این روش زیان میبینند. برند شما باید از این روش بازاریابی برای ایجاد روابط جدید و بهبود روابط سود ببرد نه اینکه بازاریابی موجب از بین رفتن روابط شود. برای این موضوع، باید از آژانسهای کوچک و نوظهوری که ادعا میکنند که میتوانند با استفاده از بازاریابی تاثیرگذار به برند شما کوچک کنند، آگاه باشید چراکه کار آنها در نهایت میتوانند با استفاده از روشهای منسوخ و بد، به برند شما ضربه بزنند.
بازاریابی تاثیرگذار، نشان دهنده عقاید و روشهای برند شما است و اگر شما محتوای نامناسبی را برای اینفلوئنسرها ارسال کنید و اشخاص تاثیرگذار مشهور، تقاضای دنبال کردن و توئیت کردن رایگان داشته باشند، این بدان معنی است که شما روش نادرستی را انتخاب کردهاید و کار شما بیش از آنکه به نفعتان باشد، به ضررتان خواهد بود.
۳. انتظارات غیر منطقی از اعداد نادرست
به عنوان یک برند، شما باید خوش بین و در عین حال واقع بین باشید. بنابراین نباید از اینفلوئنسرهای خود، توقع یک تحول بسیار بزرگ و نتیجه گیری ناگهانی را پس از هر بار چک کردن اینستاگرام و یا توئیتر آنها داشته باشید. چک کردن و نظارت بر اینفلوئنسرها لازم است اما این را در نظر بگیرید که انتخاب یک اینفلوئنسر صرفا با توجه به تعداد فالوئرهای او در اینستاگرام و یا توئیتر کار اشتباهی است. باید به هنگام انتخاب یک اینفلوئنسر، فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید.
۴. ضربالعجلهای کوتاه مدت برای اینفلوئنسرها
بازاریابی تاثیرگذار وقتی بهترین نتیجه را خواهد داشت که محتوای با کیفیت در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد. دادن ضربالعجلهای کوتاه مدت به اینفلوئنسرها باعث ایجاد عجله در کار آنها و پایین آمدن کیفیت محتوا خواهد شد. در نتیجه این اتفاق، برند شما هم ضربه میبیند. پیش از آغاز همکاری با اینفلوئنسرها، همه جوانب از جمله زمان را بررسی و پس از آن شروع به همکاری کنید تا بهترین نتیجه حاصل شود. باید زمان کافی را در اختیار اینفلوئنسرهای خود قرار دهید تا آنها با تمرکز کافی، بهترین محتوا را که برای خوانندگان جذاب و مرتبط است، تولید کنند و به اشتراک بگذارند.

۵. آمار نامشخص در بازاریابی تاثیرگذار
لازم است که برند، از نتایج کمپین و تلاشهای خود آگاه شود. بسیاری از برندها از چگونگی اندازه گیری تاثیرات کمپین خود آگاه نیستند. مشاهده آنالیزهای هر پست و دیدن تاثیرات کمپین بر روی رفتار جامعه هدف، امری ضروری محسوب میشود. این کار را باید همزمان با شروع بازاریابی آغاز کنید تا با استفاده از گزارشات اینفلوئنسرها و اعدا به دست آمده، در هر لحظه اقدامات لازم و متناسب را انجام دهید. استفاده از گوگل آنالیتیکز و اینستاگرام اینسایت، میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند. البته ابزار فراوانی برای تحلیل دادهها وجود دارد که میتوانید از آنها برای مشاهده نتایج کمپین خود بهره بگیرید.
۶. جایگزینی اینفلوئنسرها با رسانه اکتسابی (earned media)
بسیار اتفاق میافتد که برندها، بازاریابی تاثیرگذار را با رسانه اکتسابی اشتباه میگیرند. به هیمن دلیل، گاهی کارآفرینان و موسسان برند فکر میکنند که وجود توئیتها و دنبال کنندگان زیاد، برای به انجام رساندن بازاریابی تاثیرگذار کافی است و این، همان بازاریابی تاثیرگذار است. از همین رو، بسیاری از برندها به اشتباه بر روی رسانه اکتسابی تمرکز میکنند و به کلی بازاریابی تاثیرگذار را به فراموشی میسپارند و از قدرت آن غافل میشوند. سرمایه گذاری بر روی اینفلوئنسرها چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی، قطعا نتیجه بسیار بهتری در مقایسه با رسانه اکتسابی خواهد داشت. در حالی که این روزها، بسیاری از برندها به اشتباه به سراغ رسانه اکتسابی میروند.
۷. وقت نگذاشتن برای یادگیری استراتژیهای با کارایی بالا
بزرگترین اشتباهی که یک برند مرتکب میشود، این است که بدون تحقیق به سراغ بازاریابی تاثیرگذار و به سراغ یک اینفلوئنسر میروند. باید قبل از شروع و راه اندازی یک کمپین، جوانب مختلف کار را مد نظر قرار دهید. شما نیاز دارید که با اینفلوئنسرهایی کار کنید که ارزش برند شما را به شکل چشم گیری بالا ببرند و نیز شما نیاز دارید که چگونگی همکاری با آنها را بدانید تا در نتیجه این همکاری، هر دو طرف رشد کنید و از نتیجه حاصل شده راضی باشید. بنابراین شما همواره باید برای یادگیری استراتژیهای بازاریابی تاثیرگذار مطالعه کنید و مطالب جدیدی را بیاموزید که میتوانند در کار شما و نتایج حاصل، موثر باشد.

۸. همکاری با اینفلوئنسرها بدون نگاه به پیشینه و تحقیق درباره آنها
اینفلوئنسرهای برند نه تنها باید دنبال کننده و مشتریان زیادی داشته باشند، بلکه باید حداقل بر روی بخش کوچکی از آنها نفوذ بالایی داشته باشند. در حالی که بسیاری از برندها فقط بر روی تعداد دنبال کنندگان یا فالوئرهای اینفلوئنسرها تمرکز میکنند، نباید از پارامترهای دیگر غافل شد از جمله وجود اعتماد میان اینفلوئنسرها و کاربران، محتوا و کیفیت آن، دسترسی به اینفلوئنسرها و همچنین میزان نفوذ و تاثیر آنها بر روی کاربران.
۹. پرداخت نکردن دستمزد و پاداش ندان به اینفلوئنسرها در ازای صرف وقت
اینفلوئنسرها معمولا زمان زیادی را برای تولید محتوا برای برند شما و همچنین شناسایی مکانیزمهایی صرف میکنند که بالاترین درصد بازدید و بهترین کیفیت را دارند تا بدین ترتیب، از تاثیر کار خود مطمئن باشند. به همین علت و برای قدردانی از زحمات آنها شما نباید تشویق کردنشان را از یاد ببرید. درست عمل نکردن در این بخش، نشان میدهد که شما ارزشی برای کار آنها قائل نمیشوید. بدین ترتیب اینفلوئنسرها نه تنها روحیه و انگیزه خود را از دست میدهند، بلکه شما هم در رقابت با رقیبان شکست خواهید خورد چراکه آنها از تشویق کردن غافل نمیشوند.
۱۰. اعتماد نکردن به اینفلوئنسرها
هیچ چیز در کسب و کار به این اندازه ارزشمند نیست که شما به کارمندان خود اعتماد کنید و این اعتماد را به آنها نشان دهید. این موضوع در کار کردن با اینفلوئنسرها و بازاریابی تاثیرگذار هم صدق میکند و هرچه اعتماد بین شما بیشتر باشد، بر روی عملکرد آنها تاثیر خواهد گذاشت و حتی آنها فراتر از انتظارات عمل خواهند کرد. عدم وجود اعتماد در اینفلوئنسرها، آنها را بی انگیزه میکند و باعث میشود تحت فشار کار کنند. که همین مسئله میتواند به پایین آمدن کیفیت محتوا و دور شدن از هدف منجر شود.
نتیجه گیری
توجه به این موارد دهگانه، به شما کمک خواهد کرد که یک کمپین بازاریابی تاثیرگذار موفق را راه اندازی کنید. همیشه هوشیار باشید که نباید دست از یادگیری بردارید و به دنبال راههای جدید و موثرتر باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از کار خود بگیرید. فراموش نکنید که این روش از بازاریابی، یکی از موثرترین و بهترین روشها در روزگار کنونی است اما اتخاذ روشها و استراتژیهای نادرست، گاهی ممکن است نه تنها به رشد شما کمک نکند، بلکه باعث ضربه خوردن به شما بشود.