سیری با وجود کاهش محبوبیت، همچنان پر استفادهترین دستیار صوتی است

بازار دستیاران هوشمند صوتی داغ شده و شرکتهای زیادی با معرفی دستیار صوتی اختصاصی خود قصد ورود به این رقابت را دارند. با این وجود بر اساس تحقیقی که موسسه Verto Analytics انجام داده، پراستفادهترین دستیار صوتی در حال حاضر همچنان سیری اپل است، هر چند که در یک سال اخیر با افت کاربران قابل توجهی رو به رو شده است.
بر اساس این بررسی سیری اکنون در ایالات متحده 41.4 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که البته نسبت به سال گذشته 15 درصد، حدود 7.3 میلیون، افت داشته است. همچنین زمان کار هر کاربر با سیری در ماه تقریبا به نصف مقدار سال گذشته کاهش پیدا کرده است (از 39 دقیقه به 11 دقیقه).
اما از طرف دیگر دستیار صوتی آمازون، Alexa، رشد 325 درصدی نسبت به سال گذشته داشته و کاربران ماهانهاش از 0.8 میلیون نفر در سال گذشته به 2.6 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. همچنین مدت زمان کار هر کاربر با این دستیار صوتی از 7 دقیقه به 18 دقیقه رسیده است.
کورتانا، دیگر دستیار صوتی مطرح این روزها، نسبت به سال گذشته 350 درصد رشد در کاربران ماهانهاش مشاهده میکند و این تعداد در آمریکا از 0.2 میلیون نفر به 0.7 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. نکته قابل توجه زمان کار کاربران با این دستیار است که بیش از سایر دستیاران صوتی است: 2 دقیقه و 31 ثانیه به ازای هر کاربر در ماه.

این آمار از طریق بررسی دستگاههای بیش از 20 هزار کاربر آمریکایی به دست آمده است. این افراد توافق کرده بودند که طی یک سال گذشته استفاده دستگاههایشان از دستیاران صوتی ثبت شود. علاوه بر این پرس و جویی میدانی برای افزایش دقت و توضیح بهتر نحوه استفاده کاربران از دستیاران صوتی نیز انجام گرفته است.
این بررسی در مجموع نشان میدهد که دستیاران صوتی که بر روی گوشیهای هوشمند فعالند، مانند سیری یا S-Voice، محبوبیتشان رو به کاهش است و این در حالی است که میزان استفاده از دستیاران صوتی اسپیکرهای هوشمند مانند اکو یا گوگل هوم رو به افزایش گذاشته است.
این موسسه همچنین بررسی کرده که بلافاصله پس از باز کردن یا فعال کردن دستیار صوتی، چه اپلیکیشنی استفاده شده تا بدین طریق بتوان فهمید که مردم بیشتر برای چه کاری از دستیاران صوتی استفاده میکنند. نتیجه این بررسی این بود که مردم بیشتر از دستیاران صوتی برای جست و جو در اینترنت یا بین اپلیکیشنها استفاده میکنند.
گوگل کروم، گوگل مپز و گوگل پلی استور در صدر این لیست قرار دارند که احتمالا به خاطر تعداد بالای محصولاتی است که از دستیار صوتی گوگل استفاده میکنند. به جز محصولات گوگل، فیسبوک، اپلیکیشن پیامرسان گوشی و سافاری بیشترین استفاده را پس از باز کردن دستیاران صوتی داشتهاند که نشان میدهد کاربران اپل از سیری بیشتر برای پیامرسانی یا جست و جو در اینترنت استفاده میکنند.

میزان استفاده از دستیاران صوتی بین ساعات 10 صبح تا یک بعد از ظهر در اوج قرار دارد و بین ساعات 2 تا 7 بعد از ظهر نیز استفاده از آنها همچنان زیاد است، اما پس از آن نرخ استفاده با کاهش رو به رو میشود. این نشان میدهد که مردم معمولا زمانی که در حال رفتن از جایی به جای دیگر هستند، یا در مسیر کارشان بیشتر از دستیاران صوتی استفاده میکنند.
تحقیقات موسسه ورتو نشان میدهد زنان بیشتر از مردان از دستیاران صوتی استفاده میکنند: 54 درصد در برابر 46 درصد.
از طرفی بررسی سن استفاده کنندگان از دستیاران صوتی هوشمند نشان میدهد که افراد مسنتر به خوبی با این جلوه جدید از تکنولوژی وفق پیدا کردهاند؛ به طوری که افراد بالای 55 سال پس از جوانان بین 18 تا 24 سال بیشترین استفادهکنندگان دستیاران صوتی هستند. نکته جالب دیگری نیز در این بررسی وجود داشته و آن کسی بوده که بیشترین استفاده از دستیاران صوتی را داشته: بانوی 52 سالهای که در هر ماه 1.5 ساعت خود را با این صداهای دیجیتال سرگرم میکرده است.

در مورد این بررسی باید توجه داشت که موسسه ورتو تنها استفاده از دستیاران صوتی بر روی گوشیهای هوشمند را در نظر گرفته و مثلا استفاده از کورتانا روی رایانههای شخصی و یا سیری بر روی مک را به حساب نیاورده است. از طرف دیگر برخی از محصولات گوگل مانند یادآور گوگل یا گوگل سرچ نیز را میتوان هم از طریق صدا و هم از طریق تایپ استفاده کرد و بررسی ورتو توانایی تفکیک این استفاده را نداشته، بنابراین آن را در نتیجه بررسیها دخالت نداده است. نکته قابل توجه دیگر آن است که برای مثال اپلیکیشن الکسا در واقع اپلیکیشنی برای برقراری ارتباط مستقیم برای دستیار صوتی الکسا نیست و بیشتر از آن به عنوان مرکز کنترلی برای اسپیکرهای هوشمند Echo آمازون استفاده میشود.
با توجه به این موارد باید گفت که بررسی فوق نمیتواند شمای کلی و همه جانبهای از بازار دستیاران صوتی به ما نشان بدهد، با این حال میتوان نتایج مفیدی از آن گرفت از جمله اینکه بیشتر استفاده از دستیار صوتی سیری بر روی گوشیهای موبایل است و از آنجا که محبوبیت اسپیکرهای هوشمند در حال افزایش است، طبیعی است که شاهد کاهش استفاده از آن نسبت به سال گذشته باشیم. شاید هم این کاهش محبوبیت به خاطر آن باشد که گوگل، رقیب اصلی اپل در این بخش، قابلیتهای صوتی را برای اپلیکیشنهای مختلفش فعال کرده و این باعث شده استفاده از سیری کاهش یابد. شاید هم خیلی ساده، مردم دیگر مانند قبل سیری را دوست ندارند.

با تمام این وجود سیری همچنان پر استفادهترین دستیار صوتی هوشمند موبایلی است و کاربران ماهانهاش از سایر رقبا بسیار بیشتر است. علاوه بر این سیری از نقطه قوتی برخوردار بوده و آن همگامبودن با سیستمعامل در سطح سختافزاری است. امسال نیز قرار است اسپیکر هوشمند اپل، HomePod، به بازار بیاید و شاید این محصول دوباره محبوبیت سیری را افزایش دهد.
نظر شما در مورد دستیاران هوشمند چیست؟ آیا از آنها استفاده میکنید؟
برچسبها: