خانهاخبار
مشخصات تراشه 10 نانومتری A10X؛ کوچک‌ترین چیپ به‎کار رفته در آیپد

مشخصات تراشه 10 نانومتری A10X؛ کوچک‌ترین چیپ به‎کار رفته در آیپد

به‌تازگی، جزئیاتی دقیق پیرامون تراشه A10X اپل منتشر شده است که مشخصات‌فنی آن‎را ارائه می‎دهد و آن‎طور که به‌‏نظر می‎رسد، از لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET شرکت TSMC برای این چیپ‎ استفاده شده است.
۱۱ تیر ۱۳۹۶

در رویداد WWDC 2017 در اوایل ماه جاری میلادی (اواخر خرداد ماه)، شرکت اپل از تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی به همراه نسخه ارتقا یافته تبلت آیپد پرو 12.9 اینچی رونمایی کرد و هر دو مدل، به چیپ‎ست A10X مجهز شده بود. مطابق با رویه سنتی اپل، این سازنده تنها به ارائه جزئیاتی پیرامون نتایج چیپ‏ست جدید خود در آزمون‎های مختلف بسنده نمود و اطلاعات چندان دقیقی توسط کوپرتینویی‎ها در رابطه با جزئیات‏‌فنی تراشه A10X در هنگام عرفمنتشر نشد.

با این وجود، اطلاعات تازه منتشر شده از تراشه A10X توسط Tech Insights نشان می‌دهد که چیپ مورد بحث، اولین تراشه‌ای محسوب می‏‌شود که برمبنای فرآیند پردازش 10 نانومتری FinFET صنایع نیمه‎هادی تایوان توسعه یافته است. تا پیش از این، شرکت TSMC با کوالکام برای توسعه تراشه‏های پرچم‎دار اسنپدراگون همکاری داشت اما با تصمیم کوالکام مبنی بر عرضه چیپ‎ست اسنپدراگون 835 با لیتوگرافی 10 نانومتری سامسونگ، این همکاری برای سال جاری میلادی خاتمه یافت.

image

شرکت اپل به لطف استفاده از لیتوگرافی کم‏تر، توانسته است تا مصرف انرژی، عملکرد حرارتی و اندازه تراشه پرچم‌دار A10X را برای استفاده در آیپد پرو 10.5 اینچی کاهش دهد. استفاده از معماری پردازش 10 نانومتری، هم‎چنین این فرصت را در اختیار اپل قرار داده است تا عملکرد چیپ‎ست جدید خود را به‌طور قابل‎توجهی نسبت به سایر چیپ‎ست‎های تولید شده ارتقا دهد اما شرکت سازنده تصمیم گرفته است تا با استفاده از لیتوگرافی 10 نانومتری، اندازه تراشه A10X را برای استفاده در تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی و نسخه ارتقا یافته آیپد پرو 12.9 اینچی کاهش دهد.

بدین وسیله، اکنون تراشه A10X مساحتی معادل با 96.4 میلی‎متر مربع دارد؛ در حالیکه چیپ‎ست A9X از مساحتی معادل با 143.9 میلی‎متر مربع برخوردار است. به عبارت بهتر، شرکت اپل توانسته است تا ابعاد تراشه A10X را با استفاده از فرآیند پردازش 10 نانومتری FinFET تا 34 درصد در مقایسه با نسل قبل کاهش دهد. به همین جهت، این‎طور می‎توان گفت که تراشه مورد بحث، کوچک‎ترین چیپ‎ست به کار گرفته شده از سری A در تبلت‌های آیپد به شمار می‎رود.

image

پیرامون این تراشه، هم‎چنین جزئیات دیگری نیز منتشر شده است؛ در واقع، A10X نسخه قدرت‌مندتر تراشه A10 به حساب می‌آید. در حالی‎که تراشه A10 به دو هسته پردازشی مجهز شده است؛ A10X از سه هسته پردازشی بهره می‎برد و البته حافظه کش سطح دوم (L2 Cache) آن 8 مگابایت است. شرکت اپل، هم‎چنان از یک پردازنده گرافیکی 12 خوشه‎ای برای A10X استفاده کرده است که تفاوت چندانی با تراشه A9X ندارد.

 شرکت اپل با عرضه آیفون‌های جدید خود، همواره تلاش می‌کند تا تراشه‎های سری A را مبتنی بر لیتوگرافی کاملاً جدیدی ارائه دهد اما به‎نظر می‌رسد که این‎بار، کوپرتینویی‎ها برای تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی و آیپد پرو 12.9 اینچی (نسخه 2017) یک استثنا قائل شده‎اند. چیپ‎ست مورد استفاده در آیفون 8 شرکت اپل نیز، مبتنی بر لیتوگرافی 10 نانومتری FinFET خواهد بود زیرا هنوز توسعه تراشه‎ها براساس فرآیند پردازش 7 نانومتری امکان‎پذیر نیست. احتمالاً در سال 2018، چنین خواهد شد و سازنده‌ها، تراشه‎های جدید خود را مبتنی بر لیتوگرافی 7 نانومتری ارائه می‎دهند. 

 

image

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

اپل قصد تولید سری آیفون ۱۶ پرو در کشور هند را دارد

اخیرا گزارشی درباره احتمال تولید سری آیفون ۱۶ پرو در کشور هند منتشر شده است.

بیشتر بخوانید
اوپو پد ۳ با مشخصات سخت افزاری مشابه وان پلاس پد پرو عرضه خواهد شد

یکی از افشاگران شناخته شده چینی به تازگی گزارشی درباره تبلت جدید شرکت اوپو را منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید
مفهوم امتیاز انرژی (Energy Score) در ساعت هوشمند سامسونگ گلکسی

با ساعت هوشمند سامسونگ، امتیاز انرژی خود را محاسبه کرده و به کمک هوش مصنوعی، توصیه‌های شخصی برای بهبود سبک زندگی دریافت کنید.
 

بیشتر بخوانید