چرا کاربران گوشیهای بدون گارانتی را ترجیح میدهند؟
یکی از سوالاتی که اغلب هنگام خرید گوشی با آن مواجه میشویم سوال در مورد انتخاب میان گوشی گارنتیدار و بدون گارانتی است؛ سوالی که برای بسیاری از کاربران به انتخاب عبارت بدون گارانتی منجر میشود و تعداد کمتری ترجیح میدهند با پرداخت مبلغ بیشتر گوشی خود را گارانتی کنند. وقتی از کاربران سوال میکنیم دلیل آنها برای انتخاب گوشی بدون گارانتی چیست، اغلب پاسخ مشابهی میشنویم. بسیاری از آنها هنگام مراجعه برای استفاده از گارانتی با یک جمله تکراری مواجه شدهاند: این بخش گوشی شامل گارانتی نمیشود.
اما واقعا همیشه این طور است؟ چرا کاربران ایرانی گمان میکنند که اگر هزینه بیشتری بابت گارانتی گوشی بپردازند باز هم هنگام آسیب دیدن گوشی کسی جوابگوی آنها نیست؟ آیا این دیدگاه از گذشته پای برجاست و هنوز هم کاربران بر این باورند که گارانتی در خرید گوشی اهمیتی ندارد؟ شاید هم دلایل دیگری تکمیلکننده این موضوع است. در اینجا به سراغ برخی مواردی میرویم که باعث بیاعتمادی کاربران ایرانی به گارانتی شده است.
پشتیبانی نامناسب گارانتیها
بسیاری از گارانتیها موارد زیادی را از لیست پوشش خود حذف کردهاند و همین امر باعث شده تا کاربران گمان کنند دیگر چیزی برای پشتیبانی توسط گارانتیها باقی نمانده است. دیرکرد تحویل گوشی یا زمانبر بودن سپردن به گارانتیها و مشخص نبودن دقیق وضعیت پشتیبانی آنها کاربران را سردرگم کرده است که آیا پرداخت هزینه بیشتر برای گارانتی کاری عاقلانه است یا خیر.
گارانتی شرکتهای غیرمعتبر
معمولا هر برند گوشی هوشمند با یک گارانتی معتبر شناخته میشود و هنگامی که با گارانتیهای متفرقه مواجه میشویم، نمیدانیم آیا گارانتی جدید عملکردی قابل قبول دارد یا خیر. گارانتی های شخصی فروشگاهها هم اغلب اعتبار زیادی ندارند و بهتر است از پذیرش آنها خودداری کنیم.
قیمت کمتر
نمیتوان انکار کرد که پرداخت هزینه کمتر برای گوشی بدون گارانتی وسوسهکننده است، بهخصوص وقتی این باور وجود دارد که گارانتی هیچ وقت به کار نمیآید. وقتی که نسبت به خدمات ارائهشده توسط گارانتیها اعتمادی وجود ندارد، اکثر کاربران هم ترجیح می دهند گوشی خود را بدون گارانتی و با هزینه کمتر خریداری کنند و در مقابل اگر مشکلی پیش آمد، آن وقت برای گوشی خود هزینه کنند.
انتخاب بیمه به جای گارانتی
بهتازگی در کشور ما بحث بیمه گوشی هوشمند نیز مطرح شده است. بیمهها هزینه بیشتری میگیرند، اما در مقابل تعهدات بیشتری میپذیرند. برخی کاربران ترجیح میدهند گوشی خود را بدون گارانتی خریداری کنند، اما در مقابل گوشی را بیمه کنند. بیمهها اغلب در مقابل ضربه و شکستگی فیزیکی، آبخوردگی و نفوذ مایعات، نوسانات برق، سرقت و... نیز متعهد هستند.
احتمال کم خرابی گوشی
همیشه مشکلاتی که برای گوشی پیش میآید ناشی از ضربه خوردن یا آسیب دیدن توسط شخص نیست و گاهی نیز گوشی از همان ابتدا مشکلاتی دارد؛ مشکلاتی مثل عمل نکردن صحیح نمایشگر یا دیگر بخشهای سختافزاری دستگاه. بنابراین هیچ وقت نمیتوانید این طور فکر کنید که اگر از گوشی خود مراقبت بیشتری بکنید، مشکلی برایش پیش نمیآید.
از طرف دیگر میدانید که مدت استفاده از گوشی هوشمند نسبت به قبل کمتر شده و به همین دلیل احتمال آسیب دیدن گوشی در این مدت نیز کمتر شده است. اکنون دیگر اکثر کاربران گوشی هوشمند خود را در زمانی کمتر از دو سال تعویض میکنند و با یک حساب و کتاب ساده به این نتیجه میرسند که احتمال مشکل پیدا کردن گوشی در این دو سال کم است، پس گوشی بدون گارانتی با قیمت کمتر گزینه بهتری است.
با این اوصاف برای کاربران سخت است که سراغ گوشیهای با گارانتی بروند وقتی باور ندارند که گارانتی زمانی به کارشان میآید. البته کسانی که از گارانتیهای معتبر استفاده کردهاند نظر دیگری دارند؛ به خصوص آن دسته از کاربران که با مشکل مواجه شدهاند و از خدمات گارانتی گوشی خود نیز استفاده کردهاند. مسلما هر چه گارانتیها خدمات بهتری ارائه دهند کاربران بیشتری سمتشان جذب خواهند شد.