3 پیشبینی موبایلی برای سال 2009
گروه خبری GSM : بهرغم بحران اقتصادی صنعت موبایل همچنان پویایی خود را حفظ كرده و البته با تفسیر چشماندازهای اقتصاد جهانی فرصتهای مناسبی برای كارآفرینان به وجود میآورد كه محصولات و سرویسهای جدیدی به كاربران ارایه دهند. به نقل از وب سایت خودکار، جرمی لیو (Jeremy Liew) تحلیلگر فناوری وبسایت Vator در مطلبی درباره محصولات و سرویسهای موبایلی سال 2009 پیشبینیهایی را مطرح كرده كه از نظرتان میگذرد.
اثرگذاری iPhone
با وجود تمامی اخبار و هیجاناتی كه آیفون اپل برانگیخت شاید بگویید آیفون آنگونه هم كه گفته میشد دستگاه بیعیب و نقصی نیست. به نظر من سال 2009 نشان خواهد داد كه استفاده از خود iPhone نیست كه تاثیر فوقالعادهای روی صنعت موبایل خواهد داشت، بلكه موج محصولات مشابه فروشگاه نرمافزارهای آیفون (App store) كه توسط رقبای اپل ارایه میشود، چهره صنعت موبایل را دگرگون میكند.اپل عملا نشان داد كه سازندگان درجه یك گوشی تلفن همراه چگونه باید نگاه خود را تغییر دهند. در واقع نگاه متفاوت به كاربردها و داده، تاثیری است كه آیفون روی صنعت میگذارد.
شماری از بازیگران بزرگ این صنعت همچون google/HTC، RIM، سامسونگ، الجی و نوكیا با عرضه دستگاههای مختلف مجهز به صفحه نمایش لمسی و نیز فروشگاههای ارایه محتوا به روشهایی مانند appstor اپل به بازار میآیند و انتظار میرود كه تا پایان سال 2009 محصولاتی شبیه iphone حتی موفقیت بیشتری از خود آیفون داشته باشند.بهرغم بحران اقتصادی و صرفهجویی مردم، پیشبینی میشود كه رشد فروش این گوشیهای هوشمند گرانقیمت به نقطه روشن صنعت تلفن همراه تبدیل شود.
شبكههای 3G دگرگون میشود
با این همه گوشی iPhone و مشابههای آن، دیگر چه پیشبینیهایی میشود كرد. تاثیر مهم این گوشیها بر شبكههاست كه اصولا برای صوت طراحی شدهاند نه داده و بنابراین حضور این گوشیها تاكید بر استفاده از شبكههای نسل جدید را بیشتر قابل درك میكند.بخش دسترسی شبكه از جمله بخشهایی است كه باید منتظر نوآوریهای مهمی در آن بود.
آزمایش مدلهای تجاری مبتنی بر كاربردهای موبایل
تعدادی از كاربردهای جدید براساس پروتكل انتقال بیسیم اطلاعات (WAP) موبایلی طی چند سال گذشته راهاندازی شده و در سال 2009 مدلهای تجاری آنها مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.البته نمیتوان انتظار داشت كه این مدلهای تجاری صددرصد سربلند و موفق باشند؛ اما پیشبینی میشود مدلهای تجاری موفق، متعلق به شركتهایی باشند كه امكان و توانایی تكامل سریع را دارند و میتوانند به سرعت مدلهای مختلف كسب و كار را آزمایش كنند.كسب و كار موبایلی برخلاف دنیای وب، نیازمند نوآوری در مدلهای تجاری برای اكوسیستم اپراتورها و فروشندگان دستگاههای موبایل است. بنابراین میبینید موفقیت در این زمینه نیازمند كارآفرینان خلاق و منعطف است.