خانهاخبار
جیلبریک کردن گوشی، تبلت و تلویزیون هوشمند قانونی شد

جیلبریک کردن گوشی، تبلت و تلویزیون هوشمند قانونی شد

کتابخانه کنگره امریکا به‌تازگی قوانینی تصویب کرده است که به موجب آنها جیلبریک کردن وسایلی نظیر گوشی‌ها، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و سایر گجت‌های هوشمند عام از این پس از نظر قانونی بلااشکال می‌شود.
۶ آبان ۱۳۹۴

کتابخانه کنگره امریکا پیش از این در سال ۲۰۱۲ موضوع جیلبریک گوشی‌های هوشمند را بررسی کرده و آن را عاری از اشکال تشخیص داده بود. این موضوع حتی امسال نیز به بحث گذاشته شد و مورد توافق قرار گرفت، اما پیش از این از قانونی بودن جیلبریک تبلت‌ها خبری نبود. به عبارت بهتر، اگر تا چندی پیش آیپدی را جیلبریک می‌کردید، مرتکب عملی غیرقانونی شده بودید، اما از این پس دیگر چنین دیدگاهی وجود ندارد.

گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل‌توجه‌ترین رکن قوانین توافق‌شده جدیدند. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. قوانین جدید نه‌تنها اجازه جیلبریک کردن گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بلکه اجازه دستکاری تلویزیون‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتالی عام منظوره نظیر گجت‌های پوشیدنی را نیز صادر می‌کند.

موضوع وقتی جالب می‌شود که متوجه می‌شویم قوانین جدید حتی اجازه جیلبریک کردن وسایل نقلیه هوشمند را نیز به کاربران می‌دهند؛ البته تنها در صورتی که هدف از انجام دادن این کار پژوهش‌های امنیتی و اصلاحاتی در چهارچوب قانون باشد. توافق بر سر چنین قانونی امکان استفاده از ابزارهای تشخیص و بررسی شخص ثالث را فراهم می‌کند و به محققان اجازه کشف و شناسایی رخنه‌های امنیتی احتمالی در گجت‌های هوشمند را می‌دهد.

شاید گروهی که بیش از سایرین از این خبر خوشحال می‌شوند آن دسته از کاربران آی‌اواس باشند که همواره به دنبال جیلبریک کردن هستند. البته منظور این نیست که در صورت نبود چنین قانونی از جیلبریک هم خبری نبود. در تمام سال‌های اخیر جامعه جیلبریک بدون توجه به قوانین این حوزه و مسائل مربوط به آن رشد کرده و در این زمینه متکی به عناصر خارجی نبوده است. اما از بین‌رفتن شبهه غیرقانونی بودن این کار ممکن است به‌نوبه خود سهم موثری در بهبود ذهنیت کاربران نسبت به این عمل و افزایش پویایی هرچه بیشتر این عرصه داشته باشد.

 

image

 

البته جیلبریک کردن به‌طور کلی قانونی نشده است. همچنان دسته‌ای از گجت‌ها وجود دارد که جیلبریک کردن آن غیرقانونی خوانده می‌شود؛ گجت‌هایی نظیر کتابخوان‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای دسکتاپ و کنسول‌های بازی. غیرقانونی بودن جیلبریک کنسول‌های بازی یکی از مورد توجه‌ترین قوانین این حوزه است: از آنجا که این کار مستقیما برای فراهم شدن امکان نصب بازی‌های کرک‌شده انجام می‌شود، قوانین فعلا روی خوشی به آن نشان نداده است.

شاید تصور کنید جیلبریک آی‌دیوایس‌ها نیز با هدف نقض کپی‌رایت و نصب اپلیکیشن‌های کرک‌شده انجام می‌گیرد، اما این دیدگاه اشتباه برآمده از سوء استفاده‌ای است که خواه‌ناخواه همواره انجام می‌گیرد. احتمالا می‌دانید که دستگاه‌های جیلبریک‌شده به فروشگاهی تحت عنوان سیدیا مجهزند. این فروشگاه یک بستر مناسب برای عرضه بسته‌هایی است که نصب هر یک از آنها قابلیت‌هایی جدید برای سیستم عامل به همراه می‌آورد. در این فروشگاه علاوه بر تولیدات رایگان می‌توان تولیدات پولی نیز پیدا کرد. این موضوع به چه معناست؟ به این معناست که حتی در صورت جیلبریک شدن دستگاه زیرساخت‌ها به شکلی توسعه داده شده که حمایت از توسعه‌دهندگان صورت بگیرد و کپی‌رایت کار آنها نقض نشود. اقدامات این چنینی است که راه را برای قانونی شدن این عمل هموار کرده‌اند؛ وگرنه اگر جیلبریک کردن مساوی با از بین رفتن تمام قیدوبندهای قانونی، به‌خصوص قانون کپی‌رایت بود، بعید بود که یک روز خبر قانونی شدن این عمل را بشنویم.

منبع: TheVerge

برچسب‌ها:



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید