از جیاسام بپرسید! موضوع هفته گذشته: روت کردن محصولات اندرویدی
«از جیاسام بپرسید» نام سرویس جدید ما در شبکههای اجتماعی است. هر هفته یک برند یا محصول و مسائل مربوط به آن از طریق صفحه رسمی جیاسام در فیسبوک معرفی میشود و شما میتوانید سوالات خود را درباره محصولات و خدمات آن برند یا مسائل مربوط به محصولات طرح کنید. هفته گذشته کارشناسان جیاسام به پرسشهایی پاسخ دادند که درباره روت کردن محصولات اندرویدی طرح شده بود. در ادامه آنچه از جیاسام پرسیده شده و نیز پاسخهای ما جمعبندی شده است.
پرسش: آیا می توان گوشی HTC Desire HD را، که با اندروید پیشفرض 2.2 ارائه شده، به اندروید بالاتری ارتقا داد؟ اگر در اجرای پلی استور مشکل داشته باشد، امکان دارد که با بالا بردن نسخه اندروید مشکلش حل شود؟
پاسخ جیاسام: HTC Desire HD از سری گوشیهای قدیمی است که طرفداران زیادی دارد و به همین دلیل توسعهدهندگان برای این گوشی تا اندروید 5 آبنبات چوبی رام غیررسمی معرفی کردهاند. برای آموزش روت کردن این گوشی میتوانید به این لینک بروید و برای دانلود رام نیز به این لینک مراجعه کنید.
پرسش: آیا با آپگرید کردن این گوشی به اندروید 4.1 مشکلی هم برای دستگاه ایجاد میشود؟
پاسخ جیاسام: بروز مشکلاتی مثل هنگ کردن خیلی بعید است. اگر از رامهای شرکتهای معروفتر استفاده کنید، این مشکلات کمتر میشود. اما بهطور مثال، همین رامی که در بالا لینک شده مشکلاتی از قبیل قطع شدن پورت هدفون دارد. درواقع تقریبا تمام رامها دستکم یک مشکل در گوشی ایجاد میکنند.
پرسش: آیا نحوه روت کردن همه گوشیها به یک شکل است؟ تفاوت در چیست؟
پاسخ جیاسام: برای روت کردن تمام گوشیهای اندرویدی چند کار پیشنیاز وجود دارد که شامل تمام دستگاهها میشود؛ مثلا باید حتما در تنظیمات گوشی قسمت Developer Options را فعال کنید. برای این کار به قسمت «درباره گوشی» در تنظیمات بروید و روی Build Number ده بار پشت سر هم کلیک کنید. به این ترتیب این قسمت به تنظیمات دستگاهتان اضافه میشود. با ورود به این قسمت و فعالسازی USB Debugging میتوانید تغییرات لازم را در سیستم عامل گوشیتان از طریق کامپیوتر ایجاد کنید.
اگر بخواهید از روت شدن دستگاهتان مطمئن شوید، میتوانید اپلیکیشن Root Checker را روی گوشیتان نصب کنید تا از روت شدن درست دستگاه مطمئن شوید. برای دانلود اپن اپلیکیشن به این لینک مراجعه کنید.
اما بقیه مراحل به مدل گوشی و نسخه اندروید آن بستگی دارد و ممکن است کاملا متفاوت باشد.
پرسش: من گوشی S3 Neo I9300i دارم و از طریق کامپیوتر با استفاده از برنامه Kingo Root آن را روت کردم. اما پس از هر بار ریاستارت دوباره به حالت اول برمیگردد و دیگر روتشده نیست. مشکل از کجاست؟
پاسخ جیاسام: دلیل این موضوع پشتیبانی نکردن این برنامه از گوشی شماست. هر اپلیکیشن روت برای مجموعهای از دستگاههاست و از همه محصولات پشتیبانی نمیکند. حتی اگر دستگاهی با اپلیکیشن غیرمرتبطش روت شود، باز به حالت اول برمیگردد. ولی شما میتوانید برای روت کردن دستگاهتان از اپلیکیشنهای دیگری مثل Super SU استفاده کنید.
پرسش: تفاوت روت کردن و فلش کردن چیست؟
پاسخ جیاسام: این دو مقولههایی جدا از یکدیگرند. فلش کردن برای برطرف کردن مشکلاتی مثل کار نکردن اپلیکیشن دوربین و Force close شدن و... انجام میشود. اما روت کردن برای داشتن دسترسی بیشتر به جزئیات گوشی و دور زدن محدودیتهای تعیینشده از طرف کمپانی سازنده است.
پرسش: آیا امکان دارد برای گوشیهای اندروید لالیپاپ هنوز روش روت اعلام نشده باشد؛ بهطور مثال برای Galaxy E5؟
پاسخ جیاسام: برای دستگاههای معروف و محبوب معمولا زودتر از بقیه دستگاهها روشهای روت اعلام میشود، اما احتمال دارد که برای همه آنها اعلام نشود. البته برای Galaxy E5 تاکنون روشهای زیادی اعلام شده که از این لینک میتوانید دانلود کنید و ببینید.
پرسش: برای روت کردن Galaxy S5 چه راهکاری پیشنهاد میدهید؟ از طریق چه اپلیکیشنی برای چه نسخهای باید روت کنیم؟
پاسخ جیاسام: در این لینک لیست تمام نسخههای رامهای مختلف برای هر نسخه از این گوشی آورده شده که البته از نام آن هم مشخص است!
پرسش: اگر گوشیمان را آنلاک کرده باشیم و بخواهیم روت کنیم، چگونه میتوان سیستم عامل گوشی را بهصورت رسمی ارتقا داد؟
پاسخ جیاسام: اگر گوشیتان را آنلاک کرده باشید، این امکان از شما گرفته میشود. پس باید با همان برنامهای که آنلاک کردهاید، دوباره لاک کنید. برای انجام دادن این کار باید از دستوراتی مثل Fastboot کمک بگیرید یا از ADB استفاده کنید.
پرسش: دستگاه Note 3 دارم. بعد از روت کردن، اپلیکیشن Xmod به منوی اپلیکیشنها اضافه شده، اما کار نمیکند. مشکل از کجاست؟
پاسخ جیاسام: این مشکل برای بعضی دستگاهها، بهخصوص دستگاههای سامسونگ، پیش میآید که البته راهحل سادهای دارد. باید کرنل کاستوم همان دستگاه را دانلود کنید. پس از اجرای فایل odin، با اپلیکیشن Phlizreovry یا اپلیکیشنهای شبیه آن به محیط بایوس دستگاه بروید. با نصب کرنل کاستوم روی دستگاه مشکلتان حل میشود. برای یادگیری حل کردن کامل این مشکل هم میتوانید به این لینک مراجعه کنید.