خانهاخبار
چه زمانی بلاگفا به حالت عادی خود بازمی‌گردد؟

چه زمانی بلاگفا به حالت عادی خود بازمی‌گردد؟

ظهر روز پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت بود که کاربران محبوب‌ترین سرویس‌دهنده وبلاگ ایرانی با پیغامی عجیب مواجه شدند. بلاگفا از دسترس خارج و اعلام شد که به‌زودی به حالت عادی بازمی‌گردد. اما حالا، بعد از گذشت بیش از یک ماه و نیم از این اتفاق، این سوال برای کاربران بی‌شمار این سرویس پیش آمده است: چه زمانی بلاگفا به حالت عادی بازمی‌گردد؟
۵ تیر ۱۳۹۴
image

اما داستان از کجا شروع شد؟ اولین اعلامیه بلاگفا برای کاربرانش در تاریخ ۱۷ اردیبهشت بر سایت بلاگفا قرار گرفت. متن اعلامیه به صورت زیر بود:

کاربران محترم و همراهان عزیز سایت. نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که این کار در اواخر هفته پیش آغاز شد، اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت‌افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن مشکل نیاز به چند روزی وقت دارد و احتمالا این کار تا ابتدای هفته جاری (هفته آخر اردیبهشت ماه) به طول خواهد انجامید و امیدواریم پس از آن خدمات سایت به صورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقا از آنچه پیش آمده متاسفیم. از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

متن اعلامیه و ادبیات به‌کاررفته در آن نشان می‌داد این اتفاق برای مدیران بلاگفا نیز قابل پیش‌بینی نبوده و به‌نظر می‌رسد سرویس‌دهنده بلاگفا در کانادا آنها را بسیار دیر از این مسئله آگاه ساخته است. علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا، نیز با اعلام این خبر در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود گفت:

متاسفانه کاری که قرار بوده سه چهار ساعت طول بکشه، به دلیل مشکلات و حوادث و البته ساعات و روزهای کاری در کانادا طولانی شده است.

کاربران بلاگفا، که هنوز به صحبت‌های علیرضا شیرازی امیدوار بودند، ناگهان با اعلامیه دیگری از وی مواجه شدند که نگرانی آشکاری در آن دیده می‌شد. علیرضا شیرازی دو روز بعد از این اتفاق رسما اعلام کرد:

متاسفانه بخشی از سخت‌افزارهای وب‌سایت آسیب جدی دیده و برطرف کردن اونها چند روزی وقت می‌بره، متاسفانه این مشکلات باعث ایجاد طولانی‌ترین اختلال در خدمات سایت شده و علاوه بر خسارت بر اعتبار و اعتماد به سایت، هزینه چندین هزار دلاری نیز داشته است.

بعد از این پیام بود که کاربران بلاگفا دریافتند اوضاع احتمالا بدتر از چیزی است که فکر می‌کردند. این را در صحبت‌های علیرضا شیرازی هم می‌توان دید که خود نیز از این اتفاق ناگهانی متاسف است. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد تلاش‌های شبانه‌روزی بلاگفا برای بازگرداندن اطلاعات ازدست‌رفته ادامه دارد، علیرضا شیرازی خبری دیگر اعلام می‌کند که از شرایط سخت بلاگفا در آن روزها نشان دارد. وی اعلام می‌کند:

در زندگی کاری‌ام هیچ‌وقت این‌قدر ناراحت و مستاصل نبودم. وضعیتی که دست من نیست و کنترلی بر روی آن ندارم و فقط باید منتظر باشم.

حالا دیگر نگرانی کاربران بلاگفا بیش‌ازپیش شده است و بخشی از کاربران بر این اعتقادند که دیگر وبلاگشان را نمی‌توانند به‌روزرسانی کنند. سکوتی یک‌هفته‌ای بر وضعیت بلاگفا حاکم می‌شود. در همین زمان متن بیانیه ابتدای سایت بلاگفا تغییر می‌کند و خبرهای جدیدی به کاربرانش می‌دهد. در این بیانیه می‌خوانیم:


image
زمان اعلام‌شده توسط شرکت خارجی در طول هفته گذشته تغییر کرده است. ما دائما در حال پیگیری هستیم و به محض دسترسی به اطلاعات، فعالیت عادی سایت را آغاز خواهیم کرد اما متاسفانه بخش اصلی و مهم کار از دست ما خارج است. تمام تلاش ما این است که اطلاعات کاربران تا آخرین ثانیه‌ها حفظ شود و معتقدیم این ارزش صبر را دارد. اما در صورتی که وضعیت فعلی مدت زیادی طول بکشد ما وبلاگ‌ها را با استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی‌تر اطلاعات فعال خواهیم کرد. به ما یک هفته دیگر فرصت دهید.

بلاگفا کاربران خود را به یک هفته صبر دعوت می‌کند. با پایان زمان یک‌هفته‌ای، علیرضا شیرازی خبرهای جدیدی اعلام می‌کند. وی در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود متن زیر را منتشر می‌کند:

قطعات رو فرستادیم امریکا. قرار بوده ظرف سه روز کار انجام بشه اما بعد از سه روز گزارش اولیه رو دادن و دیروز گفتن کار به کندی در حال انجام است.

کاربران بلاگفا، که همچنان در سردرگمی به سر می‌برند، امیدوارانه هر روز صفحه اول سایت بلاگفا را باز می‌کنند و دنبال پیامی امیدبخش از این سایت می‌گردند. بلاگفا محل روزنوشت‌ها و خاطرات بسیاری از کاربران ایرانی است و هیچ‌کس از اتفاق پیش‌آمده خوشحال نیست. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد پیگیری‌های شبانه‌روزی شیرازی برای بازگرداندن اطلاعات ازدست‌رفته ادامه دارد، وی یک هفته پس از پیام قبل اعلام می‌کند:

احتمال بسیار زیاد ظرف سه روز آتی تکلیف نهایی مشخص خواهد شد.

باز هم می‌توان امید را بین کاربران ایرانی بلاگفا دید. حالا دیگر همه متوجه شده‌اند مشکلات سخت‌افزاری پیش‌آمده برای اطلاعات بلاگفا حاد بوده و بازگرداندن اطلاعات ازدست‌رفته به همان راحتی نیست که فکر می‌کردند. حالا بلاگفا متوجه شده است که دو راه پیش رو دارد. ۸۰ درصد اطلاعات باقیمانده را بازگردانی و بیست درصد را ازدست‌رفته اعلام کند یا اینکه سایت را به زمانی قبل از این اتفاق بازگرداند که سبب خواهد شد بخشی از پست‌های وبلاگ کاربران از بین برود، اما همه وبلاگ‌ها به حالت عادی بازگردند. حالا سه روز از آخرین اعلان شیرازی گذشته و وی اخبار جدید را اعلام می‌کند:

توانستم با کانادا صحبت کنم و آخرین اطلاعات رو بگیرم. خبر ناخوشایند اینکه در ۹۲ درصد موندن و مشکل برخوردند قراره یک سری کار دیگه انجام بدهند. کارهای که گفتن می‌خوان انجام بدهند به معنای زمان بیشتر است. در طول این سال‌ها بارها سخت‌افزارهای سایت به مشکل برخوردند و حتی هارد درایوهای دیتابیس سرور کلا سوخت، اما حداکثر تا سه روز مشکل کامل حل شد.

حالا مشکل بر سر ۸ درصد اطلاعات باقیمانده است. به‌نظر می‌رسد شیرازی تمام تلاشش را می‌کند که این صبر طولانی به نتیجه برسد، اما آیا موفق می‌شود؟ حالا با گذشت یک ماه از این اتفاق، بلاگفا رتبه اولش در الکسا را بین سایت‌های فارسی از دست می‌دهد. روند نزولی نمودار بازدیدکنندگان بلاگفا در الکسا نشان می‌دهد کاربران این سرویس‌دهنده محبوب ایرانی به‌تدریج در حال ناامید شدن‌اند.

 

image

 

حالا بعد از یک ماه و نیم از آن اتفاق و پیگیری‌های لحظه‌به‌لحظه مدیر بلاگفا، سرانجام به‌نظر می‌رسد وی تصمیم نهایی را گرفته است. شیرازی در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود رسما اعلام می‌کند:

تصمیم نهایی گرفته این هفته سایت فعال میشه. اگر دیتا برگشت که با دیتا بروز وگرنه نسخه پشتیبان. بازگشت به عقب بهتر از شروع نکردنه.

با اعلام رسمی این تصمیم، صفحه اول بلاگفا نیز به‌روزرسانی می‌شود و از روز گذشته پیام جدیدی بر آن نقش می‌بندد. متن پیام به شرح زیر است:

 

کاربران محترام و همراهان عزیز سایت مطلع هستند که در ماه اخیر به دلیل مشکلاتی که در زمان انتقال سرورهای سایت به مکان دیگری اتفاق افتاده بود امکان ارائه خدمات به صورت کامل را نداشتیم. همانطور که قبلا نیز توضیح داده شد بخشی از سخت‌افزار سایت که آسیب دیده بود برای تعمیر به شرکتی در امریکا ارسال شده بود که متاسفانه روند کار بسیار طولانی شده و حتی تاکنون پاسخ قطعی و کاملی در ارتباط با نتیجه کار دریافت نکردیم.

تصمیم گرفتیم برای ادامه خدمات سایت از نسخه پشتیبان سالیانه استفاده کنیم. استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی قاعدتا مشکلاتی را به همراه دارد و دسترسی کاربران به نوشته‌های ماه‌های اخیر خود با مشکل مواجه شده و حتی کاربرانی که در ماه‌های گذشته وبلاگ خود را ثبت کردند دسترسی به وبلاگ خود نخواهند داشت هرچند امکان ثبت مجدد آن را خواهند داشت. اگر در روزهای آتی در روند تعمیر و بازگردانی اطلاعات پیشرفت حاصل شد مطالب ماه‌های گذشته به وبلاگ‌ها اضافه خواهد شد.

همچنین بخشی از مطالب اخیر وبلاگ‌ها به مرور و در چند روز آتی به بخش مدیریت وبلاگ‌ها اضافه خواهد شد. از آنچه پیش آمد عمیقا متاسفیم. می‌دانیم که نوشته‌ها و وبلاگتان برایتان اهمیت داشته و نسبت به آنچه پیش آمده ناراحت و شاید عصبانی باشید اما بدانید بلاگفا زحمت ده ساله ما بوده است و هرگز نمی‌خواستیم در چنین وضعیتی قرار بگیریم. مشکلات پیش‌آمده فراتر از تصور و به نوعی غیرمحتمل می‌رسید اما متاسفانه اتفاق افتاده است. تصمیم گرفتیم که با بازگشت به عقب، شروعی دوباره داشته باشیم.

 

درحالی‌که تلاش مدیر بلاگفا برای بازگرداندن اطلاعات قبلی ادامه دارد، سرانجام بلاگفا به حالت عادی بازمی‌گردد، هرچند هنوز کاربران به بخشی از اطلاعاتی که در ماه‌های اخیر ذخیره کرده‌اند دسترسی ندارند و کاربرانی که در ماه‌های اخیر وبلاگشان را در بلاگفا ثبت کرده بودند، به ثبت‌نام دوباره نیاز پیدا کرده‌اند.

باید دید در هفته‌های آتی چه اتفاقات جدیدی در انتظار محبوب‌ترین سرویس‌دهنده وبلاگ فارسی است. آیا بلاگفا به وضعیت عادی بازمی‌گردد یا باید بپذیریم که بخشی از اطلاعات کاملا از دست رفته است؟ به‌نظر می‌رسد این روزها بلاگفا بیش‌ازپیش به حمایت کاربرانش نیاز دارد. حالا شاید دلیل قرار گرفتن عکس قاصدک در صفحه اول بلاگفا بهتر مشخص شود؛ قاصدکی که ما را یاد شعر اخوان ثالث می‌اندازد:

قاصدک! هان، چه خبر آوردی؟ از کجا وز که خبر آوردی؟

 

image

 

باید دید آیا این قاصدک خوش‌خبر است یا نه. آیا شما هم از کاربران بلاگفا هستید؟ آیا وبلاگتان از این اتفاق جان سالم به‌در برده است؟ نظر شما چیست؟

 



جدیدترین‌ اخبار

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید
Samsung-galaxy-s24-ultra-gsm-ir
رابط کاربری One UI 7 تغییرات طراحی مهمی خواهد داشت

تصاویری از نسل جدید رابط کاربری One UI فاش شده که تغییرات طراحی گسترده آن را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید
همه قابلیت‌های جدید ماشین حساب در iOS 18

اپل در iOS 18 بسیاری از برنامه‌های بومی خود را متحول کرد. یکی از این اپلیکیشن‌ها که سال‌ها بود دست نخورده باقی مانده بود، ماشین حساب بود که اپل یک بازنگری اساسی در آن کرد.

بیشتر بخوانید

نظرات (9 نظر)

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

نگار

۱۳۹۴/۴/۱۴
خدایا خیلیی ناراحتم من واسه وبلاگم خیلی زحمت کشیدم ی سالی میشه ک تقریبا هر هفته توش خاطرف و دل نوشته میذاشتم .از هیچ اتفاق اینتر نتی تا حالا اینقد ناراحت نشده بودم خدا کنه بقیش برگرد:(((((-

Mahmood

۱۳۹۴/۴/۱۲
هییییییی
دقیقا کل مطالب سال ۹۳ من پاک شدن :'(

مهدی

۱۳۹۴/۴/۹
بلاگفا همیشه بلاگفا میمونه

فرهاد

۱۳۹۴/۴/۸
بنظر من میهن بلاگ خیلی بهتره.
مخصوصا وقتی رابط کاربریش رو عوض کرد

محسن

۱۳۹۴/۴/۶
من از کاربرای بلاگفا هستم که تعدادی از پست های وبلاگم سر این جریان از دست رفت، ناراحتم اما خوشبختانه تونستم یک سریش را دستی برگردانم

پیشنهاد سردبیر