GSM-logo
خانهمقاله‌ها
چگونه از لنز اولترا واید گوشی بیشترین استفاده را ببریم؟

چگونه از لنز اولترا واید گوشی بیشترین استفاده را ببریم؟

لنز فوق عریض اگر درست به‌کار گرفته شود، می‌تواند فراتر از ثبت مناظر گسترده عمل کند. با ترکیب خلاقیت، تکنیک و کمی دقت، حتی ساده‌ترین صحنه‌ها به تصاویری چشم‌گیر و حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.

 

۱۷ خرداد ۱۴۰۴

تبلیغات

home_header

دوربینی که از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌ترین بخش یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود، اغلب بی‌استفاده به نظر می‌رسد. اما اگر با نگاهی متفاوت به آن نگریسته و کمی خلاقیت چاشنی کار شود، همین ابزار ظاهرا به دردنخور، می‌تواند به یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای تصویربرداری تبدیل شود. کافی است دیدگاه رایج را کنا بگذارید تا ظرفیت‌های پنهان این لنز آشکار گردد.

نزدیک شدن به سوژه، جایگزینی هوشمندانه برای بزرگ‌نمایی

لنزهای فوق عریض به دلیل زاویه دید گسترده، ذاتاً تمایل دارند اجسام را از مرکز تصویر دورتر نمایش دهند. برخلاف لنزهای تله‌فوتو که سوژه را به جلو می‌کشند، این لنزها تصویر را عقب می‌رانند و حتی عناصر نزدیک را نیز کوچک و دور نشان می‌دهند. این ویژگی اگرچه برای ثبت مناظر وسیع و چشم‌اندازهای گسترده مناسب است، اما در صورتی که سوژه اصلی از مرکز توجه دور شود، اثرگذاری تصویر کاهش می‌یابد.

نزدیک شدن به سوژه

برای جلوگیری از این اتفاق، بهترین راه، حذف زوم دیجیتال و نزدیک شدن فیزیکی به سوژه است. این کار باعث می‌شود سوژه با وضوح و قدرت بیشتری در قاب ظاهر شود، در حالی‌که پس‌زمینه نیز همچنان در میدان دید باقی می‌ماند. این تکنیک به تصویر عمقی واقعی می‌بخشد و حس فراگیر بودن را افزایش می‌دهد. حتی اگر بخشی از تصویر نیاز به برش و ویرایش داشته باشد، نتیجه نهایی، ترکیبی قوی‌تر و تأثیرگذارتر خواهد بود.

نزدیک شدن به سوژه

با این حال، در عکاسی از فاصله نزدیک، مسائل نوری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سایه‌های ناخواسته یا تابش ناهماهنگ می‌تواند ساختار تصویر را بر هم بزند. در چنین مواردی، جابه‌جایی موقعیت یا چرخش جزئی گوشی می‌تواند منبع نور را در بهترین زاویه ممکن قرار دهد و جلوه‌ای متعادل و حرفه‌ای ایجاد کند.

پیش‌زمینه قوی؛ عامل ثبات و جذابیت در ترکیب‌بندی

صرفِ نزدیک شدن به سوژه برای ثبت یک تصویر موفق کافی نیست. استفاده از یک عنصر چشمگیر در پیش‌زمینه، به تصویر ساختار و عمق می‌بخشد. این عناصر، اگر به‌درستی انتخاب و جای‌گذاری شوند، مانند لنگر بصری عمل می‌کنند و نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت می‌کنند. از برگ خشکیده‌ای روی زمین گرفته تا انحنای دسته یک نیمکت یا حتی درز باریک در سنگ‌فرش پیاده‌رو، هر کدام در جای مناسب خود می‌توانند عنصر کلیدی تصویر باشند.

پیش‌زمینه قوی

لنز اولترا واید به دلیل ویژگی‌های اپتیکی‌اش، پرسپکتیو را به شکل اغراق‌آمیزی نمایش می‌دهد. بنابراین، عنصری که به لنز نزدیک‌تر است، در قاب بسیار درشت و دقیق دیده می‌شود و سایر عناصر در پس‌زمینه، کشیده و محو جلوه می‌کنند. این تضاد بصری، عمق و درام چشم‌نوازی به عکس می‌بخشد.

برای مثال، در محیطی مانند پارک، به‌جای گرفتن عکس از ارتفاع چشم و زاویه مستقیم، می‌توان گوشی را پایین آورد، در نزدیکی سطح زمین قرار داد و آن را به گونه‌ای زاویه داد که یک شیء در پیش‌زمینه، مانند یک برگ یا گل، در کادر ظاهر شود. در این حالت، منظره‌ای که در پس‌زمینه قرار دارد، به شکلی گسترده و پرابهت جلوه‌گر می‌شود. این تکنیک به‌ویژه در فضاهای خلوت یا باز، مانند چمنزارها، خیابان‌های خلوت یا خط افق، به ثبت تصاویری چشم‌نواز و حرفه‌ای منجر خواهد شد.

برای سوژه‌های بلند، قاب عمودی انتخابی هوشمندانه است

در مواجهه با سوژه‌هایی با ارتفاع زیاد مانند درختان تنومند، آبشارهای بلند یا آسمان‌خراش‌ها، تغییر ساده‌ای در جهت‌گیری دوربین می‌تواند تصویری متفاوت و تأثیرگذار خلق کند. استفاده از لنز فوق عریض در حالت عمودی به جای افقی، باعث کشیده شدن تصویر در راستای عمودی می‌شود؛ این ویژگی کمک می‌کند تا ارتفاع کامل سوژه بدون نقص در قاب جای گیرد، بدون آن‌که بخشی از آن از کادر خارج شود.

 قاب عمودی

برای بهره‌برداری حداکثری از این قابلیت، کافی است دوربین در سطح پایین‌تری نسبت به سوژه قرار گیرد و با زاویه‌ای ملایم رو به بالا تنظیم شود. در چنین شرایطی، لنز اولترا واید پرسپکتیوی نمایشی و اغراق‌آمیز از ارتفاع ارائه می‌دهد که به شکل مؤثری عظمت و مقیاس سوژه را به بیننده منتقل می‌کند. در نتیجه، پیش‌زمینه با جزئیاتی گیرا، سوژه در مرکز توجه، و آسمان در پس‌زمینه، همگی در ترکیبی چشم‌نواز و متوازن در یک قاب جمع می‌شوند.

این روش در فضاهای داخلی نیز بسیار کارآمد است. در ثبت راهروهای طاقدار، سقف‌های بلند، یا جزئیات معماری مانند لوسترهای بزرگ، استفاده از کادربندی عمودی امکان ثبت هم‌زمان کف، دیوارها و سقف را فراهم می‌کند. بدون نیاز به جابه‌جایی یا تنظیمات پیچیده، می‌توان ساختار کلی فضا را به‌وضوح و با ظرافت در قاب ثبت کرد.

فضاهای تنگ، فرصتی برای درخشش لنز فوق عریض

کاربرد دوربین اولترا واید به مناظر باز و چشم‌اندازهای وسیع محدود نمی‌شود. در فضاهایی که محدودیت فیزیکی اجازه عقب رفتن به عکاس نمی‌دهد مانند اتاق‌های کوچک، راهروهای باریک، خودروهای شلوغ یا حتی کافه‌های دنج، این لنز به ابزاری کارآمد تبدیل می‌شود.  لنز فوق عریض با میدان دید گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، امکان ثبت کامل صحنه را فراهم می‌کند، بدون آن‌که بخش‌هایی از کادر حذف یا فشرده شوند.

برخلاف لنزهای استاندارد که زاویه دید محدودتری دارند و ممکن است عناصر مهمی از تصویر را حذف کنند، لنز فوق عریض تمام اجزای صحنه را در خود جای می‌دهد. از چیدمان داخلی فضاها گرفته تا ثبت گروهی افراد در قاب یا نمایش کامل ارتفاع یک فضای سرپوشیده، همه با دقت و وسعت بیشتری امکان‌پذیر می‌شود. این ویژگی، عکاسی در فضاهای بسته را نه تنها ممکن، بلکه خلاقانه و پربار می‌سازد.

فضاهای تنگ

حتی در لحظات ساده و روزمره، مانند نشستن در گوشه‌ای از کافه یا قدم زدن در راهرویی خلوت، ثبت عناصر محیطی به همراه سوژه، تصویر را از یک عکس صرفاً شخصی به روایتی فضاساز و زنده تبدیل می‌کند. در چنین قاب‌هایی، فضا نقش مکملی برای سوژه ایفا می‌کند و به بیان تصویری عمق می‌بخشد.

این وسعت دید گسترده نیازمند دقت بیشتر در ترکیب‌بندی است. ممکن است جزئیات ناخواسته یا حواس‌پرت‌کننده در حاشیه تصویر قرار گیرند. پیش از ثبت نهایی، بررسی دقیق قاب و حذف یا جابجایی عناصر اضافی، برای دستیابی به تصویری حرفه‌ای و تمیز، امری ضروری است. کنترل کادر، همان‌قدر که ابزار لنز اهمیت دارد، در خلق یک تصویر چشمگیر تعیین‌کننده خواهد بود.

کاهش دفرمه شدن تصویر در لبه‌ها

لنزهای فوق عریض گاه باعث تغییر شکل نامطلوب در حاشیه‌ تصویر می‌شوند. خطوط صاف ممکن است منحنی به‌نظر برسند و عناصر واقع در گوشه‌های کادر، مانند چهره، دست یا اشیای بلند، به‌صورت کشیده یا نامتناسب ثبت شوند. این ویژگی ذاتی لنزهای واید است که هنگام ثبت میدان دید گسترده، موجب کشیدگی بصری در لبه‌های تصویر می‌شود.

کاهش دفرمه شدن تصویر

برای کاهش این اثر، توصیه می‌کنیم سوژه‌ اصلی در بخش مرکزی قاب قرار گیرد؛ چرا که بخش میانی نسبت به لبه‌ها کمترین میزان انحراف بصری را دارد. هرچه عناصر بیشتر به کناره‌های تصویر نزدیک شوند، احتمال کشیدگی یا به‌هم‌ریختگی آن‌ها افزایش می‌یابد. پیش از گرفتن عکس، بهتر است لبه‌های تصویر به‌دقت بررسی شده و در صورت نیاز با ابزارهای اصلاح لنز در نرم‌افزارهای ویرایش، تصویر اصلاح یا بخش‌های زائد برش داده شوند.

عکاسی با فرمت RAW برای کنترل کامل در ویرایش

پس از انتخاب ترکیب‌بندی مناسب و تنظیم نور، ثبت تصویر با فرمت RAW گزینه‌ای حرفه‌ای برای دستیابی به بالاترین کیفیت ممکن و بیشترین انعطاف‌پذیری در ویرایش محسوب می‌شود. برخلاف فرمت‌هایی مانند JPEG یا HEIC که به‌صورت خودکار فشرده‌سازی و اصلاحات پیش‌فرض اعمال می‌کنند، فرمت RAW فایل خام و پردازش‌نشده‌ای از اطلاعات حسگر دوربین ارائه می‌دهد که جزئیات کامل تصویر را حفظ می‌کند.

این فرمت به عکاس امکان می‌دهد تا کنترل دقیقی بر نوردهی، تراز رنگ سفید، کنتراست، بافت و وضوح تصویر داشته باشد. در شرایط نوری پیچیده، مانند طلوع و غروب یا صحنه‌هایی با اختلاف نوری زیاد، توانایی بازیابی اطلاعات در سایه‌ها و روشنایی‌ها اهمیت فراوانی دارد؛ چیزی که فقط با فرمت RAW قابل دستیابی است.

عکاسی با فرمت RAW

فعال‌سازی این قابلیت در اکثر گوشی‌ها از طریق تنظیمات دستی یا حالت حرفه‌ای دوربین صورت می‌گیرد. برای مثال، در گوشی‌های سامسونگ گلکسی، حالت RAW از طریق برنامه‌ای جداگانه به نام Expert RAW در دسترس است که می‌توان آن را از فروشگاه اختصاصی سامسونگ دانلود و نصب کرد. پس از نصب، امکان ثبت تصاویر با فرمت خام از طریق لنزهای مختلف، شامل فوق عریض، استاندارد و تله‌فوتو فراهم می‌شود.

تصاویر ثبت‌شده با این فرمت، به‌دلیل دست‌نخورده بودن اطلاعات، فرصت بیشتری برای ویرایش حرفه‌ای و تصحیح رنگ، نور و بافت ایجاد می‌کنند و به‌ویژه برای افرادی که به کیفیت و دقت بالا در خروجی نهایی اهمیت می‌دهند، یک گزینه‌ کلیدی به‌شمار می‌روند.

عکاسی با فرمت RAW

فایل‌های RAW حجم بالایی دارند و برای ویرایش دقیق‌تر نیازمند استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Lightroom، Snapseed یا ویرایشگر تصاویر سامسونگ هستند. این فرمت‌ها مناسب اشتراک‌گذاری سریع در شبکه‌های اجتماعی نیستند، بلکه برای حفظ کیفیت تصویر در بالاترین سطح و امکان اصلاح دقیق جزئیات بدون کاهش وضوح طراحی شده‌اند.

علاوه بر تکنیک‌های اصلی، رعایت چند نکته ساده می‌تواند کیفیت عکاسی را به‌طور چشمگیری ارتقا دهد: استفاده از خطوط راهنمای شبکه‌ای (Gridlines) برای کادربندی دقیق‌تر، تمیز نگه داشتن لنز به منظور جلوگیری از ایجاد هاله و کاهش وضوح در لبه‌های تصویر، و توجه دقیق به محیط اطراف برای حذف عناصر مزاحم و حفظ ترکیب‌بندی منسجم منجمله این تکنیک‌ها هستند.

دوربین‌های فوق عریض معمولاً از حسگرهای کوچک با دیافراگم‌های بسته برخوردارند که در شرایط نور کم عملکرد ضعیفی دارند. بهترین نتایج در نور روز یا فضاهای با روشنایی یکنواخت حاصل می‌شود، جایی که لنز قادر است جزئیات و کنتراست بیشتری را بدون تولید نویز ثبت کند.

در نهایت باید گفت لنز فوق عریض فقط ابزاری برای جای دادن عناصر بیشتر در قاب نیست، بلکه وسیله‌ای خلاقانه است که با تمرین می‌تواند چشم را به کشف زوایا، اشکال و ترکیب‌بندی‌های تازه‌ای هدایت کند؛ ترکیب‌بندی‌هایی که معمولاً نادیده گرفته می‌شوند و به عکس‌ها عمق و جذابیت ویژه‌ای می‌بخشند.

home_header