خانهمقاله‌ها
راهنمای جامع مدیریت سطح دسترسی اپلیکیشن‌ها در آیفون و آیپد

راهنمای جامع مدیریت سطح دسترسی اپلیکیشن‌ها در آیفون و آیپد

اگر از دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به لوکیشن یا سایر گزینه‌ها در آیفون کلافه شده‌اید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپل در سال‌های اخیر، امکان تنظیم دسترسی‌های مختلف برای اپلیکیشن‌ها را روی آیفون و آیپد فراهم کرده است. به این ترتیب این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام اپلیکیشن به کدام یک از قابلیت‌های گوشی یا تبلت دسترسی داشته باشد. مراحل تنظیم این ویژگی‌ها و دسترسی‌ها هم بسیار ساده است که در ادامه، آن‌ها را به صورت جزء به جزء با هم مرور خواهیم کرد.

مدیریت دسترسی‌ها روی آیفون و آیپد

52421211769_4046b5f541_o.jpeg

بخش Privacy & Security در اپلیکیشن Settings میزبان امکانات مختلفی در زمینه دسترسی‌ها است. به کمک این قسمت شما می‌توانید برخی از امکانات گوشی را برای تمامی اپلیکیشن‌ها به صورت در لحظه فعال یا غیر فعال کنید. اگر در مورد انواع دسترسی‌ها خیلی نگران هستید، می‌توانید به این بخش مراجعه کنید. مراحل انجام تنظیمات به شرح زیر است:

  • ابتدا وارد اپلیکیشن Settings شوید.
  • به بخش Privacy & Security بروید.
  • حالا لیستی از دسترسی‌های مختلف مانند لوکیشن، ردیابی، میکروفون و سنسورهای مختلف در این قسمت دیده می‌شود.
  • به عنوان مثال می‌توانید وارد قسمت Contacts شوید.
3-IMG_03071.jpeg

حالا لیستی از اپلیکیشن‌های مختلف به مخاطبین شما دسترسی دارند را مشاهده خواهید کرد. در صورت عدم تمایل، می‌توانید سوییچ قرار گرفته روبروی هر گزینه را در وضعیت خاموش قرار دهید و به این ترتیب، دسترسی آن اپلیکیشن به مخاطبین غیر فعال خواهد شد.

4-IMG_03081.jpeg

برخی از این عناوین مانند Photos از زیرمجموعه‌های دیگری نیز تشکیل شده‌اند. به این ترتیب شما می‌توانید امکان دسترسی به تمامی تصاویر، یا تنها بعضی از آلبوم‌ها را بدهید.

5-IMG_03091.jpeg

به همین سادگی می‌توانید تنظیمات دلخواه خود را در یک لحظه برای تمامی اپلیکیشن‌ها اعمال کنید. اما اگر می‌خواهید دسترسی هر اپلیکیشن را به صورت جداگانه بدهید، وارد مرحله بعد شوید.

مشاهده دسترسی هر اپلیکیشن روی آیفون و آیپد

اگر می‌خواهید ببینید هر اپلیکیشن به صورت جداگانه به کدام بخش‌ها و امکانات گوشی یا تبلت دسترسی دارد، وارد اپلیکیشن Settings شوید. سپس صفحه را به سمت پایین هدایت کرده و روی نام اپلیکیشن مورد نظر ضربه بزنید. ما در این مطلب، به سراغ اپلیکیشن دیسکورد رفته‌ایم.

7-IMG_03101.jpeg

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دسترسی‌های اپلیکیشن دیسکورد پیش روی شما قرار خواهد گرفت. به این ترتیب می‌توانید در صورت تمایل، هر یک از این گزینه‌ها را به صورت جداگانه تنظیم کرده و اطمینان داشته باشید که خللی در عملکرد اپلیکیشنی دیگر ایجاد نخواهد شد.

8-IMG_03111.jpeg

لغو دسترسی اپلیکیشن‌ها به لوکیشن روی آیفون و آیپد

Location Services یکی از مهم‌ترین امکانات دیوایس‌ها به حساب می‌آید که با مراجعه به مسیر Settings> Privacy & Security> Location Services می‌توانید تنظیمات آن را مشاهده کنید.

با خاموش کردن سوییچ Location Services (مانند تصویر زیر) دسترسی کلیه اپلیکیشن‌ها به لوکیشن شما قطع خواهد شد.

12-2023-05-16_12-28-35.jpeg

اما اگر صفحه را کمی به سمت پایین هدایت کنید، دسترسی اپلیکیشن‌ها به صورت جداگانه به لوکیشن دیوایس به نمایش گذاشته شده است. فلش خاکستری رنگ بدین معناست که اپلیکیشن مذکور ظرف ۲۴ ساعت گذشته از لوکیشن آیفون یا آیپد شما استفاده کرده و فلش بنفش رنگ، یادآور این موضوع است که اپلیکیشن مذکور اخیرا به لوکیشن دسترسی پیدا کرده است.

14-IMG_0313.jpeg

با ضربه زدن روی نام هر اپلیکیشن، می‌توانید تنظیمات مربوط به آن را به صورت جداگانه انجام دهید.

دسترسی به لوکیشن نه تنها موجب مصرف بیشتر باتری گوشی یا تبلت می‌شود، بلکه ممکن است مخاطراتی را نیز با خود برای شما به همراه داشته باشد. لذا توصیه می‌کنیم همواره نیم‌نگاهی به این بخش داشته و در استفاده از قابلیت Precise Location (لوکیشن دقیق) حداکثر احتیاط لازم را به عمل آورید.

مدیریت دسترسی اپلیکیشن‌ها به سلولار دیتا

اگر اینترنت خط شما روشن باشد، در صورت عدم اتصال به شبکه وای فای، از آن برای تبادل اطلاعات با محیط اینترنت استفاده خواهد شد. به این ترتیب اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه مشغول به فعالیت هستند نیز برای پیشبرد امورات خود و ارائه خدمات به شما از آن استفاده می‌کنند.

برای محدود کردن دسترسی اپلیکیشن‌ها به شبکه سلولار،‌ وارد مسیر Settings> Cellular شوید. سپس صفحه را کمی به سمت پایین هدایت کنید. به این ترتیب لیستی از اپلیکیشن‌هایی که به شبکه سلولار دسترسی دارند به همراه حجم مصرف شده از سوی آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

18-IMG_03161.jpeg

با خاموش کردن سوییچ روبروی هر اپلیکیشن، دسترسی آن به شبکه سلولار قطع شده و دیگر امکان استفاده از اینترنت خط را نخواهد داشت. برای اعطای دسترسی مجدد، باید همین مسیر را طی کرده و سوییچ را در وضعیت فعال تنظیم کنید.

غیر فعال کردن فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه

زمانی که به تنظیمات اپلیکیشن‌ها روی آیفون یا آیپد نگاه می‌کنید، گزینه‌ای با نام Background App Refresh را مشاهده خواهید کرد که کمتر کسی در مورد آن تا به حال توضیح داده است. این ویژگی به اپلیکیشن مذکور این امکان را می‌دهد که حتی با وجود قرار گرفتن در پس‌زمینه، به فعالیت خود ادامه دهد و همچنین بازگشایی مجدد آن، با سرعت بیشتری انجام شود.

اما اگر تمایلی به استفاده از این قابلیت ندارید، می‌توانید به اپلیکیشن Settings وارد شده و وارد تنظیمات اپلیکیشن دلخواه شوید. حالا مانند تصویر زیر سوییچ مربوط به گزینه Background App Refresh را خاموش کنید.

22-IMG_0319.jpeg

به این ترتیب با هر بار بستن اپلیکیشن مذکور، فعالیتی از سمت آن در پس‌زمینه اتفاق نخواهد افتاد. اما هر بار که بخواهید اپلیکیشن را باز کنید، متوجه کندتر بودن این پروسه نسبت به مواقع پیشین خواهید شد.

خوشبختانه تنظیمات یاد شده یک‌باره خواهد بود و در اغلب موارد، اولین باری که اپلیکیشن را باز می‌کنید، در مورد سطح دسترسی‌ها از شما سوال پرسیده می‌شود که می‌توانید همان لحظه، دسترسی‌های درست و دلخواه خود را اعمال کنید تا دیگر نیازی به چک کردن دوباره نداشته باشید.

برچسب‌ها: