خانهمقاله‌ها
چگونه از آیفون در مقابل ویروس‌ها محافظت کنیم؟

چگونه از آیفون در مقابل ویروس‌ها محافظت کنیم؟

در این مطلب قصد داریم ببینیم کدام اپلیکیشن برای محافظت از آیفون در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها مناسب‌تر است. در ادامه با ما همراه باشید.

۱ خرداد ۱۴۰۳

شما روی آیفون یا آیپد خود احتیاجی به نرم‌افزار آنتی‌ویروس نخواهید داشت. در حقیقت اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه برای آیفون یا آیپد طراحی شده‌اند، آنتی‌ویروس نبوده و در دسته اپلیکیشن‌های امنیتی قرار می‌گیرند که هیچ گونه محافظتی از شما در مقابل بدافزارها به عمل نخواهند آورد.

اپلیکیشن آنتی ویروس برای آیفون وجود ندارد!

نرم‌افزارهایی که از سیستم در مقابل ویروس‌ها محافظت می‌کنند، به تمامی فایل‌ها دسترسی داشته و به این ترتیب با گشت و گذار در میان آن‌ها، تک تک فایل‌ها را بررسی کرده و از این طریق اقدام به محافظت از شما می‌کنند.

هر اپلیکیشنی که شما روی آیفون یا آیپد نصب می‌کنید، با محدودیت‌های خاص خود همراه است. به این ترتیب تنها به برخی از فولدرها که از سمت شما اجازه دسترسی به آن‌ها پیدا خواهد کرد، سرک خواهد کشید و به فایل‌های سیستمی به هیچ عنوان دسترسی نخواهد داشت. به این ترتیب زمانی که مشغول انجام تراکنش‌های بانکی هستید، هیچ اپلیکیشنی امکان اطلاع از این موضوع را پیدا نخواهد کرد و همه چی در امنیت کامل خواهد بود. اپلیکیشن‌ها حتی در صورتی که اجازه شما را نداشته باشند، به تصاویر موجود در اپلیکیشن Photos نیز دسترسی نخواهند داشت.

52422415722_9d846c78fe_o-1.jpeg

در پلتفرم آی او اس یا آیپد او اس، هر اپلیکیشنی که نصب کنید، در این چارچوب قرار گرفته و دسترسی بیشتری نخواهد داشت. حتی بد نیست بدانید که این اپلیکیشن‌ها امکان اطلاع از وضعیت یکدیگر و یا سایر اپلیکیشن‌های نصب شده را نخواهند داشت. به این ترتیب اگر شما چند اپلیکیشن در حوزه امنیت و با یک ساختار را روی آیفون یا آیپد خود نصب کنید، از حل و احوالات یکدیگر خبر نداشته و هر کدام در چارچوب و با محدودیت‌های اعمال شده از سوی اپل، به کار خود ادامه می‌دهند.

البته که مانند بدافزار Spectre، آیفون‌ها هم برخی مواقع هدف حمله هکرها قرار می‌گیرند. اما باید بدانید که محافظت‌های امنیتی تنها با ارائه پچ‌های امنیتی از سوی اپل قابل انجام خواهد بود و هیچ اپلیکیشنی نمی‌تواند امنیت شما در این زمینه را تأمین کند. پس سعی کنید به محض ارائه آپدیت از سوی اپل، دیوایس خود را در اولین زمان ممکن بروزرسانی کنید.

آیفون چگونه از شما محافظت می‌کند؟

گوشی هوشمند یا تبلت تولید شده توسط اپل به صورت پیش فرض،‌میزبان قابلیت‌های مختلفی برای محافظت از شما در مقابل ویروس‌ها و بدافزارهاست. اپلیکیشن‌هایی که روی اپ استور یافت می‌شوند، به صورت روزانه و هنگام قرارگیری در این فروشگاه نرم‌افزاری چک شده و به این ترتیب، می‌توانید مطمئن باشید که با دانلود کردن آن‌ها، اتفاقی برای گوشی یا تبلت شما رخ نخواهد داد.

همچنین قابلیت Find My اپل که روی تمامی محصولات این شرکت در لحظه سینک می‌شود، قادر است در صورت سرقت، امکان قفل کردن، لاک کردن یا پاک کردن اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. شما برای استفاده از این ویژگی به هیچ اپلیکیشن سوم شخصی نیاز نخواهید داشت. برای چک کردن فعال بودن این قابلیت، به اپلیکیشن Settings رفته و از قسمت بالایی روی بنر نام خود ضربه بزنید، به قسمت Find My بروید، حالا وارد بخش Find My iPhone شوید و چک کنید که سوییچ آن در وضعیت فعال تنظیم شده باشد.

1-find-my-iphone.jpeg

مرورگر سافاری هم به قابلیتی با عنوان هشدار وب‌سایت‌های تقلبی مجهز است که از شما در مقابل صفحات فیشینگ محافظت می‌کند. اگر وارد وب سایتی شوید که قصد دارد اطلاعات شخصی شما را بدون اجازه سرقت کند، پیام هشداری روی صفحه ظاهر شده و به شما در این زمینه اطلاع می‌دهد. برای چک کردن فعال بودن این ویژگی، به مسیر Settings> Safari رفته و مانند تصویر زیر، چک کنید سوییچ مربوط به Fraudulent Website Warning در وضعیت روشن تنظیم شده باشد.

2-iphone-safari-fraud.jpeg

اپلیکیشن‌های فعال در حوزه امنیت به چه کاری می‌آیند؟

از آن جا که اپلیکیشن‌های مختلف اجازه دسترسی به فایل‌های سیستمی را نداشته و به این ترتیب نمی‌توانند وظیفه خود در قالب آنتی ویروس را به معرض نمایش بگذارند، پس این اپلیکیشن‌ها عملا قادر به انجام چه کاری هستند؟ اگر به نام این اپلیکیشن‌ها دقت کنید، تا حدودی به پاسخ این سوال خواهید رسید:

  • Avira Mobile Security
  • McAfee Mobile Security
  • Norton Mobile Security
  • Lookout Mobile Security

اپل به صورت واضح، اجازه استفاده از عبارت آنتی ویروس را به سازندگان این اپلیکیشن‌ها نمی‌دهد.

این اپلیکیشن‌ها اغلب در حوزه امنیت فعال بوده و به عنوان مثال، امکان پیدا کردن آیفون گم شده (دقیقا همان کاری که سرویس فایند مای انجام می‌دهد) را به شما می‌دهند. برخی از این اپلیکیشن‌ها نیز قادر خواهند بود تا تصاویر شما را پنهان کرده و به وسیله پسورد از آن‌ها محافظت کنند. بعضی دیگر نیز به عنوان ابزار مدیریت پسورد یا بلاک کننده تماس مشغول به فعالیت بوده و برخی از آن‌ها نیز میزبان مرورگر امنیتی مخصوص به خود هستند که ابزار فیشینگ اختصاصی روی آن‌ها نصب شده است.

3-mcafeee.jpeg

همان طور که مشاهده کردید، این اپلیکیشن‌ها تنها ابزارهای امنیتی هستند که وظایف خاصی را بر عهده داشته و اپل به هیچ عنوان، اجازه استفاده از نام آنتی ویروس و دسترسی به فایل‌های سیستم را به آن‌ها نخواهد داد.

آیفون خود را جیلبریک نکنید!

هرچه تا به حال گفته‌ایم، بر این مبنا بوده است که شما آیفون‌تان را جیلبریک نکرده‌اید. جیلبریک کردن در واقع به اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا خارج از محدودیت‌های ایجاد شده از سمت اپل، به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین امکان نصب اپلیکیشن خارج از اپ استور نیز از این طریق در اختیار شما قرار می‌گیرد که ریسک ورود ویروس و بدافزار به آیفون یا آیپد شما را افزایش می‌دهد.

اپل در طول سال‌های اخیر، مبارزه سرسختانه‌ای با دنیای جیلبریک را آغاز کرده است و با ارائه هر آپدیت نرم‌افزارهای، کار را برای افراد فعال در این حوزه بیش از پیش سخت می‌کند.

اگر از آیفون جیلبریک شده استفاده می‌کنید، باید از آنتی‌ویروس نیز استفاده کنید. چرا که جیلبریک کردن آیفون، باعث می‌شود تا محدودیت‌های اپل برداشته شده و امکان دسترسی به فایل‌های سیستمی باز می‌شود.

تا به این لحظه، هنوز اپلیکیشن خاصی برای استفاده به عنوان آنتی ویروس برای آیفون‌ها طراحی و توسعه نیافته است. اگر شما برنامه نویس یا توسعه دهنده آی او اس هستید، می توانید این پروژه را استارت زده و اولین اپلیکیشن در این زمینه را طراحی و ارائه کنید.

برچسب‌ها: