خانهمقاله‌ها
چت‌جی‌پی‌تی کار نمی‌کند؟ راه‌حل‌های رایج برای مشکلات فنی

چت‌جی‌پی‌تی کار نمی‌کند؟ راه‌حل‌های رایج برای مشکلات فنی

اگر شما هم در استفاده از سرویس هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی دچار مشکل شده‌اید، احتمالا راه حل‌های ارائه شده در این مقاله می‌تواند مشکل شما را حل کند. 

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چت‌جی‌پی‌تی یکی از محبوب‌ترین چت‌بات‌های هوش مصنوعی حال حاضر است. بسیاری این ابزار را به خاطر سهولت دسترسی و استفاده ترجیح می‌دهند؛ با این حال، بی‌نقص نیست. چت‌جی‌پی‌تی همچنین به خاطر قطعی‌های موقت و مشکلات فنی که ممکن است مانع دسترسی شما به چت‌بات در زمان مورد نیاز برای انجام یک کار خاص شود، شناخته شده است. دلایل متعددی می‌توانند باعث اختلال در عملکرد چت‌جی‌پی‌تی شوند. برخی مشکلات ممکن است از سمت شرکت مادر، OpenAI، نشأت بگیرند و برخی دیگر ممکن است به دلیل محیط کاربری شما پیش بیایند. خوشبختانه، با کمی عیب‌یابی، اغلب این مشکلات به سادگی قابل حل هستند.

ezgif-3-9db02b0f3d.jpg

صبر برای راه‌اندازی مجدد چت‌جی‌پی‌تی

برخی از شایع‌ترین دلایل از کار افتادن چت‌جی‌پی‌تی عبارتند از: ترافیک بالا، مشکلات سرور یا نگهداری برنامه‌ریزی‌شده. در هر یک از این موارد، چت‌بات ممکن است با کندی عملکرد یا توقف موقت خدمات مواجه شود، یا ممکن است پیام خطای «سرور داخلی» را در ناحیه گفتگو مشاهده کنید. به‌خصوص اگر از نسخه‌ی رایگان چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنید، بهترین گزینه این است که تا راه‌اندازی مجدد چت‌بات صبر کنید. می‌توانید صفحه‌ی وب خود را به‌روزرسانی کنید یا مرورگر وب خود را راه‌اندازی مجدد کنید تا ببینید آیا چت‌جی‌پی‌تی دوباره کار می‌کند یا خیر. همچنین می‌توانید صفحه‌ی وضعیت OpenAI را برای به‌روزرسانی در مورد خرابی‌های سرور بررسی کنید.

ezgif-4-0a4c21f1c4.jpg

بررسی اتصال به اینترنت

گاهی اوقات مشکل از سمت شما و به دلیل اختلالات اتصال اینترنت‌تان است. این مسئله می‌تواند منجر به کندی بارگذاری صفحه‌ی وب یا نمایش پیغام «خطای شبکه» هنگام تلاش برای اتصال به چت‌جی‌پی‌تی شود. اگر اتصال ضعیف یا ناپایدار است، با راه‌اندازی مجدد مودم یا روتر خود می‌توانید آن را رفع کنید. خاموش و روشن کردن مجدد دستگاه باید مشکل را حل کند. بسیاری از روترها و مودم‌ها دکمه‌ی ریست کوچکی روی بدنه‌ی خود دارند.

در صورت امکان، با تایپ عبارت «بررسی سرعت اینترنت» در موتور جستجو، یک تست سرعت در مرورگر خود اجرا کنید. بسیاری از مرورگرها یک ابزارک تست سرعت دارند که می‌توانید به طور مستقیم از نتایج جستجو استفاده کنید. برخی وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی تست سرعت مانند Speedtest.net، Fast.com و CloudFlare هم گزینه‌های دیگری هستند.

برای عیب‌یابی، قبل از بارگذاری چت‌جی‌پی‌تی، وی‌پی‌ان خود را غیرفعال کنید و پس از اتمام کار با چت‌بات، دوباره آن را فعال کنید. همچنین، می‌توانید وی‌پی‌ان خود را خاموش و روشن کنید تا ببینید آیا چت‌جی‌پی‌تی یک آدرس IP متفاوت را می‌پذیرد.

ezgif-4-07f478e8f2.jpg

غیرفعال کردن افزونه‌های مرورگر

مشابه ابزارهای تغییر آی‌پی، افزونه‌های مرورگر ابزارهای جانبی هستند که کارکردهای مختلفی را به تجربه‌ی وب‌گردی شما اضافه می‌کنند، اما ممکن است با چت‌جی‌پی‌تی سازگار نباشند. برخی از این افزونه‌ها ممکن است حاوی کدهای مخرب باشند و توسط فایروال OpenAI شناسایی شوند. در چنین حالتی، هنگام تلاش برای ورود به چت‌جی‌پی‌تی، با پیغام «خطای ۱۰۲۰: دسترسی رد شد» مواجه خواهید شد. بهترین راه حل موقت برای این مشکل، غیرفعال کردن افزونه‌های مرورگر هنگام استفاده از چت‌جی‌پی‌تی است.

اکثر مرورگرها در گوشه‌ی بالا سمت راست و در کنار آیکون سه‌نقطه، تنظیمات مربوط به افزونه‌ها را دارند. در بخش تنظیمات، تمامی افزونه‌های فعال خود را غیرفعال کنید. پس از اتمام کار با چت‌جی‌پی‌تی، می‌توانید آن‌ها را دوباره فعال نمایید. همچنین اگر تمایل دارید، می‌توانید با روشن و خاموش کردن تک‌به‌تک افزونه‌ها، ببینید کدام‌یک باعث ایجاد خطا می‌شود.

ezgif-4-147e583b90.jpg

خارج شدن و ورود مجدد

گاهی اوقات، خارج شدن از حساب کاربری و ورود مجدد می‌تواند مشکلات ساده‌ی اتصال و ورود به چت‌جی‌پی‌تی را حل کند. این سرویس به این شناخته می‌شود که پس از بی‌تحرکی طولانی‌مدت ابزار، اجازه‌ی ادامه‌ی کاربری برای همان جلسه را نمی‌دهد. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، به سادگی از طریق آیکون نام کاربری در گوشه‌ی پایین سمت چپ، روی دکمه‌ی «خروج» کلیک کنید. سپس با اعتبارنامه‌های خود مجدداً وارد شوید تا یک جلسه‌ی جدید داشته باشید.

پاک کردن حافظه‌ی کش و کوکی‌های مرورگر

حافظه‌ی کش و کوکی‌های مرورگر، داده‌هایی هستند که در طول زمان از فعالیت‌های آنلاین شما جمع‌آوری می‌شوند. پاک کردن این آرشیوهای داده، اغلب راه‌حلی کاربردی برای عیب‌یابی بسیاری از مشکلات رایانه‌ای است. در مورد چت‌جی‌پی‌تی، این مشکل ممکن است به صورت خطای ورود به سیستم ظاهر شود، به این ترتیب که چت‌جی‌پی‌تی اعتبارنامه‌های ورود شما را که قبلاً کار می‌کرده‌اند، نمی‌پذیرد یا ممکن است چت‌جی‌پی‌تی از مرورگر وب شما بارگذاری نشود. پاک کردن حافظه‌ی کش و کوکی‌ها می‌تواند به مرورگری که تحت حجم بالای داده است، کمک کند. همچنین ممکن است فایل‌های کش و کوکی خراب ذخیره‌شده در مرورگر شما را حذف کند.

با این حال، بسته به تنظیماتی که در بازنشانی اعمال می‌کنید، می‌توانید سابقه‌ی وب‌سایت‌ها و گذرواژه‌های ذخیره‌شده را حفظ کنید تا اعتبارنامه‌های ورود ذخیره‌شده در مرورگر یا وب‌سایت‌های پربازدید مرورگر خود را از دست ندهید.

امتحان کردن یک مرورگر وب متفاوت

اگر هیچ‌یک از راه‌حل‌های عیب‌یابی ذکر شده در بالا برای شما کارساز نبود، ورود به چت‌جی‌پی‌تی با یک مرورگر وب متفاوت را در نظر بگیرید.

اگر از گوگل کروم استفاده می‌کنید، مایکروسافت اج را امتحان کنید؛ اگر از اج استفاده می‌کنید، موزیلا فایرفاکس را امتحان کنید و به همین ترتیب.
همچنین ممکن است این ایده خوبی باشد که یک مرورگر اختصاصی برای چت‌جی‌پی‌تی و هر سرویس هوش مصنوعی دیگری که استفاده می‌کنید داشته باشید. به این ترتیب، ویژگی‌های جانبی کمتری از طرف‌های ثالث با این ابزارها رقابت خواهند کرد.

از طرف دیگر، می‌توانید با ورود به حالت ناشناس در مرورگر اصلی خود به چت‌جی‌پی‌تی وارد شوید. این حالت به شما امکان می‌دهد مرورگر را با افزونه‌ها، پلاگین‌ها و کوکی‌های کمتری ببینید که ممکن است عملکرد چت‌بات را مختل کند.

ezgif-4-733cc4d8f8.jpg

امتحان جایگزین‌های چت‌جی‌پی‌تی

اگر چت‌جی‌پی‌تی برای مدت زمان طولانی از کار افتاده است و به سرعت به یک چت‌بات نیاز دارید، می‌توانید گزینه‌های رقیب متعددی را در نظر بگیرید، از جمله:

  • مایکروسافت کوپایلوت
  • گوگل جمنای

بسیاری از این جایگزین‌ها قدرت و خلاقیت مشابهی ارائه می‌دهند و به طور همزمان دچار قطعی نمی‌شوند. علاقه‌مندان به هوش مصنوعی اغلب در بیش از یک سرویس حساب کاربری دارند.

برای کاربران حرفه‌ای که به طور مداوم از چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند، خرید اشتراک پلاس می‌تواند مفید باشد. این کاربران به طور کلی زمان انتظار کمتری را تجربه خواهند کرد، به خصوص زمانی که خود چت‌بات با قطعی مواجه باشد.

با پرداخت ماهانه‌ی ۲۰ دلار، به نسخه‌ی قدرتمندتری از مدل زبان بزرگ چت‌جی‌پی‌تی دسترسی پیدا می‌کنید که در زمان‌های خرابی سرور، اولویت با اتصال مجدد کاربران حرفه‌ای خواهد بود. همچنین، این اشتراک شامل دسترسی بیشتر به به‌روزرسانی‌های داخلی و پشتیبانی از OpenAI در زمان‌هایی است که خارج از کنترل شما، قطعی‌هایی رخ دهد.