خانهمقاله‌ها
۱۵ ویژگی برتر اندروید ۱۵

۱۵ ویژگی برتر اندروید ۱۵

سیستم‌عامل اندروید ۱۵ به زمان عرضه‌ی خود نزدیک‌تر می‌شود. در این مطلب به قابلیت‌ها و به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی که گوگل برای کاربران در نظر گرفته است، می‌پردازیم.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایل گوگل، اندروید ۱۵، با انبوهی از ویژگی‌ها و بهبود‌های جدید در راه است. گوگل نوید ارتقاء بهره‌وری، حفظ حریم خصوصی و امنیت بهتر و عملکرد روان‌تر را می‌دهد. همچنین به‌روزرسانی‌هایی برای دستگاه‌های تاشو و صفحه‌نمایش بزرگ در نظر گرفته شده است. اندروید ۱۵ در حال حاضر فقط به صورت نسخه‌ی آزمایشی برای دستگاه‌های منتخب در دسترس است و عرضه‌ی نهایی آن چند ماه به طول می‌انجامد. با این حال، ما آن را امتحان کرده‌ایم و این‌ها تاکنون از قابلیت‌های جدید موردعلاقه‌ی ما هستند. گوگل رسما با اندروید ۱۰ سیستم نامگذاری بر اساس دسر را کنار گذاشت، اما هنوز به صورت داخلی از اسم‌های رمز استفاده می‌کند. اندروید ۱۴ کیک وارونه (Upside Down Cake) نام داشت و برای نسخه‌ی امسال، بستنی وانیلی (Vanilla Ice Cream) در نظر گرفته شده است.

چگونه اندروید ۱۵ را دانلود و نصب کنیم؟

گوگل اولین نسخه‌ی آزمایشی اندروید ۱۵ را در آوریل منتشر کرد و قرار است نسخه‌های بعدی در ماه‌های می، ژوئن و جولای، پیش از انتشار نهایی عمومی که احتمالا در مرداد یا مهر خواهد بود، عرضه شوند. این نسخه‌های آزمایشی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهند تا نسخه‌ی آتی سیستم‌عامل موبایل گوگل را تست کنند، با ویژگی‌های جدید آشنا شوند و برنامه‌ها یا بازی‌های خود را برای کارکرد درست آماده سازند. این نسخه‌ها همچنین به افراد علاقه‌مند به فناوری، فرصتی می‌دهند تا نگاهی اولیه به اندروید ۱۵ داشته باشند.

اجرا بر روی نسخه‌ی آزمایشی اندروید ۱۵ نسبت به پیش‌نمایش‌های توسعه‌دهندگان، از ثبات بیشتری برخوردار است اما هنوز ممکن است با باگ‌هایی مواجه شوید. همچنین برای نصب آن باید مراحلی را طی کنید، پس برای همه کاربران توصیه نمی‌شود. اگر مشتاق امتحان کردن آن هستید، به یک گوشی پیکسل گوگل (Pixel 6 یا جدیدتر) یا یک دستگاه پشتیبانی‌شده‌ی شریک گوگل (شامل برخی گوشی‌های Honor، Nothing، OnePlus و Xiaomi) نیاز خواهید داشت. برای دریافت به‌روزرسانی‌های آزمایشی باید در برنامه‌ی Android Beta ثبت‌نام کنید. اکثر افرادی که در این برنامه ثبت‌نام می‌کنند، به‌روزرسانی‌های آزمایشی را به صورت OTA (به‌صورت مستقیم) و بدون پاک شدن اطلاعات گوشی خود دریافت خواهند کرد. اما خروج از برنامه‌ی آزمایشی بدون راه‌اندازی مجدد به تنظیمات کارخانه (factory reset) امکان‌پذیر نیست. پس حتما قبل از هر اقدامی از گوشی اندروید خود پشتیبان تهیه کنید.

به‌روزرسانی‌ها معمولا به طور خودکار ظاهر می‌شوند، اما همیشه می‌توانید با رفتن به تنظیمات > سیستم > به‌روزرسانی سیستم و ضربه زدن روی «بررسی به‌روزرسانی»، از داشتن آخرین نسخه اطمینان حاصل کنید. می‌خواهید از نسخه‌ی آزمایشی خارج شده و به اندروید ۱۴ برگردید؟ به صفحه‌ی برنامه‌ی Android Beta گوگل بروید، به پایین اسکرول کنید تا دستگاه خود را پیدا کنید و روی «خروج» بزنید. این کار باعث پاک شدن تمام داده‌های ذخیره‌شده‌ی محلی می‌شود، پس قبل از آن از دستگاه خود پشتیبان تهیه کنید. سپس یک اعلان به‌روزرسانی دریافت خواهید کرد تا به نسخه‌ی قدیمی‌تر برگردید.کاربرانی که گوشی پیکسل یا دستگاه پشتیبانی‌شده‌ای از شرکای گوگل ندارند، باید برای مطلع شدن از زمان دریافت اندروید ۱۵، وب‌سایت، انجمن‌ها یا شبکه‌های اجتماعی سازنده‌ی گوشی خود را زیر نظر داشته باشند.

فضای خصوصی

اندروید ۱۵ یک «فضای خصوصی» جدید را در خود جای داده است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های حساس را از بقیه‌ی برنامه‌های گوشیتان جدا نگه دارید. فرقی نمی‌کند بخواهید از اطلاعات سلامت خود محافظت کنید یا برنامه‌های بانکداری‌تان را ایمن نگه دارید، «فضای خصوصی» آن‌ها را با یک لایه‌ی دوم تایید هویت، ایمن نگه می‌دارد. این فضا با همان رمزی که برای باز کردن قفل دستگاه خود استفاده می‌کنید یا یک پینِ جایگزین محافظت می‌شود. هنگامی که «فضای خصوصی» شما قفل است، برنامه‌ها از نمای برنامه‌های اخیر، اعلان‌ها، تنظیمات و سایر برنامه‌ها پنهان می‌شوند. همچنین می‌توانید کل «فضای خصوصی» خود را به طور کامل پاک کنید.

 

فضای خصوصی اندروید ۱۵

اتصال گسترده‌تر به ماهواره

اتصال به ماهواره در اندروید ۱۵ به‌طور قابل توجهی گسترش یافته است. برخی از برنامه‌های پیام‌رسان RCS و SMS اکنون می‌توانند از طریق ماهواره پیامک ارسال کنند (این قابلیت قبلاً فقط برای مواقع اضطراری کاربرد داشت). گوگل همچنین پاپ‌آپ‌ها و سایر عناصر رابط کاربری را برای شفاف‌سازی اتصال از طریق ماهواره، استانداردسازی کرده است.

ضبط صفحه‌نمایش قسمتی

به‌جای ضبط یا به اشتراک گذاشتن کل صفحه‌نمایش خود، در اندروید ۱۵ می‌توانید تنها یک برنامه‌ی خاص را بدون نمایش دادن بقیه‌ی صفحه یا اعلان‌های در حال دریافت، به اشتراک بگذارید. ورودها و گذرواژه‌های یک‌بار مصرف (OTP) به‌صورت خودکار از دید مخاطب پنهان می‌شوند. این قابلیت پیش از این روی گوشی‌های پیکسل در دسترس بود، اما حالا گوگل آن را به طور مستقیم در اندروید ۱۵ قرار داده است.

قابلیت‌های مسدودسازی برنامه‌های مخرب

اندروید ۱۵ با چند به‌روزرسانی جدید، زندگی را برای برنامه‌های مخرب سخت‌تر می‌کند. این برنامه‌های مخرب دیگر نمی‌توانند با جلو آوردن برنامه‌های دیگر یا قرار دادن خود به صورت نامرئی روی آن‌ها، پنهان شوند. همچنین تغییراتی برای جلوگیری از سوءاستفاده از «فرآیند» (intent) در نظر گرفته شده است. فرآیند به شما این امکان را می‌دهد تا با توصیف عملی که می‌خواهید انجام دهید، یک فعالیت را در برنامه‌ی دیگری آغاز کنید، اما بدافزارها اغلب از این قابلیت سوءاستفاده می‌کنند. این تغییرات در پس‌زمینه انجام شده‌اند تا کاربران را ایمن‌تر نگه دارند.

ویژگی جدید اندروید ۱۵

بایگانی کردن برنامه‌ها

اگر مدتی است از یک برنامه یا بازی استفاده نکرده‌اید، ممکن است از شما خواسته شود آن را حذف کنید، اما اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده دوباره از آن استفاده کنید، چه می‌کنید؟ با قابلیت بایگانی برنامه‌ها در اندروید ۱۵، می‌توانید با بایگانی کردن برنامه، بخش زیادی از آن را حذف کنید اما تنظیمات کاربری یا داده‌های ذخیره‌شده در بازی را نگه دارید. قابلیت بایگانی خودکار در سال گذشته معرفی شد، اما اندروید ۱۵ آن را به یک قابلیت سراسری تبدیل می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا در صورت کمبود فضای ذخیره‌سازی، گزینه بایگانی خودکار برنامه‌ها را انتخاب کنند.

مدیریت بهتر فایل‌های PDF

کار کردن با فایل‌های PDF روی گوشی‌های اندرویدی همیشه دردسرآفرین بوده است، پس خبر خوب این است که گوگل چندین بهبود برای PDF در اندروید ۱۵ در نظر گرفته است. فایل‌های PDF حالا باید روان‌تر بارگذاری شوند و حالا از فایل‌های رمزگذاری‌شده، حاشیه‌نویسی، ویرایش فرم‌ها و انتخاب متن برای کپی کردن پشتیبانی می‌شود. شاید بهترین خبر این باشد که حالا می‌توانید درون فایل‌های PDF جستجو کنید.

اندروید ۱۵

حفاظت بیشتر در برابر کلاهبرداری و فریب

اندروید ۱۵ چند به‌روزرسانی را به طور خاص برای خنثی کردن کلاهبرداران و فریبکاران ارائه می‌کند. گوگل از هوش مصنوعی از طریق Play Protect و روی دستگاه‌ها برای اسکن و علامت‌گذاری رفتارهای مشکوک استفاده خواهد کرد. پیام‌های حاوی گذرواژه‌های یک‌بار مصرف (OTP) که معمولاً در تایید دو مرحله‌ای استفاده می‌شوند، اکنون از سیستم اعلان‌ها پنهان می‌شوند و رهگیری آن‌ها را دشوارتر می‌کنند. همچنین تنظیمات محدود شده برای برنامه‌های جانبی – برنامه‌هایی که از طریق گوگل پلی استور دانلود نمی‌شوند – در حال گسترش است.

کنترل صدا

هنگام جابه‌جایی بین برنامه‌ها، تغییر ناگهانی حجم صدا می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، اندروید ۱۵ از استاندارد صدای CTA-2075 پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که صدا بین برنامه‌ها مقایسه می‌شود، ویژگی‌های بلندگوها، هدفون‌ها یا ایرفون‌های شما در نظر گرفته می‌شود و صدا به صورت هوشمندانه تنظیم می‌شود تا از جهش یا افت ناگهانی صدا جلوگیری کند.

دوربین بهتر در نور کم

برنامه دوربین در اندروید ۱۵ چندین بهبود قابل توجه داشته است. اولاً، قابلیت ارتقاء نور کم (Low Light Boost) پیش‌نمایش‌های بهتری در شرایط نور کم ارائه می‌دهد، بنابراین می‌توانید عکس‌های شبانه خود را بهتر تنظیم کنید و در صورت نور کم، کدهای QR را اسکن کنید. همچنین گزینه‌های جدیدی در برنامه‌ی دوربین برای کنترل دقیق‌تر فلاش وجود دارد تا بتوانید شدت نور را برای فلاش‌های تکی و حالت چراغ قوه‌ی دائمی تنظیم کنید.

گزینه‌های نوار وظیفه

برای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشوی اندروید، گوگل نحوه‌ی عملکرد نوار وظیفه را تغییر داده است. در ابتدا، این نوار ثابت بود، سپس موقت شد و حالا شما می‌توانید حالت دلخواه خود را انتخاب کنید. این قابلیت برای تبلت‌های متصل به داک که ممکن است نیاز به نمایش دائمی نوار وظیفه داشته باشند، مفید است. همچنین می‌توانید ترکیب‌بندی‌های مورد علاقه‌ی خود را برای حالت صفحه‌تقسیم پین کنید. اندروید ۱۵ به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت لبه به لبه نمایش داده شوند، بنابراین می‌توانند حتی با وجود نوار وظیفه یا نوار سیستم در پایین، از فضای بیشتری از صفحه‌نمایش استفاده کنند.

عمر باتری بهتر

همیشه در به‌روزرسانی‌های اندروید، تنظیمات و بهبودهایی برای کارایی وجود دارد که بر عمر باتری تأثیر مثبت می‌گذارد. اما در اندروید ۱۵، گوگل کنترل بیشتری روی سرویس‌های پیش‌زمینه اعمال می‌کند و جلوی اجرای مداوم برنامه‌ها در حالت فعال را می‌گیرد. دستگاه‌هایی با رم زیاد، به لطف پشتیبانی از صفحات بزرگ‌تر، راه‌اندازی سریع‌تر برنامه و دوربین را با مصرف انرژی کمتر تجربه خواهند کرد.

لرزش‌های بهتر

اندروید ۱۵ به شما امکان می‌دهد لرزش‌های صفحه‌کلید را به صورت کلی در سیستم روشن یا خاموش کنید، به جای اینکه مجبور باشید تنظیمات صفحه‌کلید را بررسی کنید. یک دکمه‌ی جدید در «تنظیمات» > «صدا و لرزش» > «لرزش و بازخورد لمسی» وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید شدت بازخورد لرزشی را با کشیدن اسلایدر تنظیم کنید (این قابلیت قبلاً روی برخی گوشی‌های اندروید وجود داشت، اما حالا در کل سیستم در دسترس است). در نسخه‌ی دوم بتا، لرزش‌های غنی نیز معرفی شدند تا کاربران بتوانند بدون نگاه کردن به صفحه، انواع مختلف اعلان‌ها را تشخیص دهند.

گزینه‌های بیشتر برای صفحه‌نمایش روی جلد گوشی‌های تاشو

برخی از بهترین گوشی‌های تاشو به طور خودکار هر عملی که انجام می‌دهید را هنگام تا شدن به صفحه‌نمایش روی جلد منتقل می‌کنند، اما حالا گوگل این انتخاب را در اندروید ۱۵ ادغام کرده است. اگر ترجیح می‌دهید صفحه‌نمایش روی جلد هنگام تا شدن قفل شود، این هم یک گزینه خواهد بود. همچنین با دسته‌ی گوشی‌های تاشوی کوچک‌تر، پشتیبانی بیشتری برای نمایش برنامه‌ها روی صفحه‌نمایش‌های روی جلد کوچک‌تر وجود دارد.

اندروید ۱۵

داده‌های بیشتر در Health Connect

Health Connect در ابتدا به عنوان یک برنامه برای جمع‌آوری همه‌ی داده‌های سلامتی و تناسب اندام شما از دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف راه‌اندازی شد. این برنامه به صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۴ نصب می‌شد، اما اندروید ۱۵ دو نوع داده‌ی جدید را به آن اضافه می‌کند: دمای پوست (توسط پوشیدنی‌هایی مانند حلقه‌ی Oura و ساعت پیکسل ۲ اندازه‌گیری می‌شود) و همچنین برنامه‌های تمرینی - که می‌توانند شامل اهداف تکمیل برای کالری سوزانده‌شده، مسافت، مدت زمان، تکرار و قدم‌ها باشند، اما همچنین اهداف عملکردی مانند حداکثر تکرار ممکن (AMRAP)، ریتم، ضربان قلب، قدرت، میزان درک شده‌ی فشار و سرعت را نیز شامل می‌شوند.

حفاظت بهتر در برابر سرقت

بسیاری از اقدامات حفاظتی جدید اندروید که گوگل برای جلوگیری از سرقت ارائه می‌کند - مانند قفل خودکار هنگام قاپیدن گوشی توسط فردی دیگر، و همچنین گزینه‌های قفل از راه دور - برای دستگاه‌هایی با اندروید ۱۰ و بالاتر ارائه می‌شوند. اما به‌روزرسانی مربوط به «محافظت در برابر بازنشانی به تنظیمات کارخانه» که جلوی راه‌اندازی مجدد توسط سارقان را می‌گیرد (که با راه‌اندازی مجدد به تنظیمات کارخانه سعی در استفاده از گوشی سرقت‌شده دارند)، تنها در اندروید ۱۵ موجود است.

برچسب‌ها: