خانهمقاله‌ها
۱۰ کاری که نمی‌دانستید آیفون قادر به انجام آن است!

۱۰ کاری که نمی‌دانستید آیفون قادر به انجام آن است!

در این مطلب قصد داریم با ۱۰ اتفاقی که آیفون می‌تواند رقم بزند، اما شما احتمالا اطلاعاتی از آن‌ها ندارید، آشنا شویم.

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

این موضوع که آیفون یک گوشی هوشمند پرقدرت است مسلما بر هیچ کس پوشیده نیست. اما همین محصول جذاب مسلما قادر به انجام کارهایی است که احتمالا تا به این لحظه اطلاعی از آن‌ها نداشته‌اید. در ادامه مطلب، با ۱۰ قابلیت ویژه آیفون آشنا خواهیم شد و به این ترتیب، می‌توانید بیش از پیش با این گوشی هوشمند و امکانات حرفه‌ای آن کار کنید. با ما همراه باشید.

اندازه‌گیری فواصل به کمک دوربین

آیفون‌ها به صورت پیش‌فرض با اپلیکیشنی به نام Measure همراه هستند که همان‌طور که از نامش پیداست، مخصوص اندازه‌گیری و تخمین است. اگر به صورت ناخودآگاه این اپلیکیشن را از روی آیفون حذف کرده‌اید، می‌توانید آن را به صورت رایگان از اپ استور دانلود کنید.

1-measure_app_iphone.jpeg

این اپلیکیشن به کمک سیستم واقعیت افزوده (AR) و از طریق دوربین دستگاه قادر به اندازه‌گیری فاصله بین دو نقطه است. شما می‌توانید فاصله بین دو نقطه را مشخص کرده تا اندازه این فاصله روی صفحه به شما نمایش داده شود و به کمک دکمه شاتر، می‌توانید از این اتفاق عکس بگیرید. اعداد و ارقام این اپلیکیشن تا حدی دقیق به نظر می‌رسند، اما بد نیست بدانید که نتایج تقریبا حدودی است و برای اندازه‌گیری دقیق باید از ابزار دیگری استفاده کنید.

اما برای اطلاع از فاصله حدودی میان دو نقطه، می‌توانید روی این اپلیکیشن حساب باز کنید.

اندازه‌گیری زوایا و تراز بودن یک سطح

اپلیکیشن Measure از قابلیت دیگری نیز برخوردار است که به شما امکان اندازه‌گیری زوایا و حتی تراز بودن یک سطح را می‌دهد. کافی است اپلیکیشن یاد شده را باز کرده و از قسمت پایین وارد تب Level شوید. اگر یک سطح به صورت کامل تراز باشد، رنگ سیاه پس زمینه به رنگ سبز درخواهد آمد.

2-iphone_spirit_level.jpeg

شما می‌توانید آیفون را به صورت تخت (نمایشگر به سمت بالا)، عمودی یا افقی روی یک سطح قرار داده و با ضربه زدن روی صفحه نمایش، تنظیمات را از ابتدا چک کنید. این قابلیت از سنسورهای مختلفی که درون آيفون قرار گرفته، استفاده می‌کند.

کمک به مسیریابی و تخمین ارتفاع

اپلیکیشن Compass قادر است اگر در جایی ناشناخته گیر افتادید، به شما برای رهایی کمک کند. البته اگر در موقعیتی خطرناک گیر افتادید، پیشنهاد می‌کنیم از نقشه‌های آفلاین استفاده کنید و روی این اپلیکیشن به هیچ عنوان حساب باز نکنید.

در صفحه اصلی این اپلیکیشن شما همچنین می‌توانید ارتفاع خود از سطح دریا در هر محلی که قرار گرفته‌اید را نیز مشاهده کنید. مشخصات جغرافیایی شما نیز در لحظه قابل مشاهده خواهد بود که می‌توانید برای اطلاع دیگران، این اطلاعات را در اختیارشان بگذارید.

پخش صدا در پس‌زمینه برای تمرکز بیشتر یا آماده شدن برای خواب

بر هیچ کس پوشیده نیست که اپلیکیشن‌های زیادی روی اپ استور وجود دارند که برای تمرکز یا آماده کردن شما برای خواب، اقدام به پخش صداهای جذاب می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که آی او اس به صورت پیش فرض این کارها را برای شما انجام می‌دهد؟ کافی است مسیر Settings> Accessibility> Audio/Visual> Background Sounds شده و این قابلیت را فعال کنید. همان طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، ۶ صدای مختلف شامل اقیانوس و باران برای شما در نظر گرفته شده است.

3-background_sounds.jpeg

از قسمت Settings> Accessibility> Accessibility Shortcut می‌توانید شورتکات مربوطه را فعال کرده و به این ترتیب هر زمان که نیاز داشتید، سه بار دکمه پاور را فشار دهید تا این ویژگی فعال شود.

ساخت مدل‌های سه‌بعدی

مطمئنا یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های آیفون، ساخت مدل سه‌بعدی از اجسام مختلف، تنها با حرکت کردن در اطراف آن است. این ویژگی توسط تکنیک‌های فتوگرامتری قابل انجام بوده و تصاویر دوبعدی را به کمک اپلیکیشن‌هایی مانند Polycam به مدل سه‌بعدی تبدیل می‌کند.

این اتفاق روی آیفون‌های نسخه پرو که از سنسور لایدار استفاده می‌کنند، با دقت و جزئیات بیشتری روی می‌دهد. آیفون ۱۲ پرو (و نسخه‌های پس از آن) و همچنین برخی مدل‌های آیپد به این سنسور مجهز هستند. این سنسور مسئولیت پخش و تشخیص نور به محیط اطراف و دریافت بازتاب آن را بر عهده خواهد داشت و از این طریق می‌تواند اجسام را تشخیص داده و مدل سه‌بعدی دلخواه شما را بسازد.

اگر شم از نسخه پرو آیفون‌ها استفاده می‌کنید، مطمئنا تا به حال متوجه بهبود برخی امکانات مانند تشخیص فاصله میان دو نقطه، دقت بیشتر در تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین و همچنین مدل‌های سه‌بعدی ساخته شده تو اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه شده‌اید.

صحبت کردن به جای شما به همراه تقلید لحن

قابلیت Live Speech به شما این امکان را می‌دهد که آیفون به جای شما با لحن خودتان صحبت کند. ابتدا شما باید این قابلیت را از مسیر Settings> Accessibility> Live Speech فعال کنید. همچنین می‌توانید برخی عبارت‌ها را برای یادآوری سریع به این قسمت اضافه کنید.

حالا به Settings> Accessibility> Accessibility Shortcut رفته و Live Speech را به لیست فعالیت‌ها اضافه کنید. به این ترتیب با سه بار فشردن دکمه پاور، این قابلیت فعال خواهد شد.

4-iphone_live_speech.jpeg

به محض فعال شدن، پنجره‌ای به همراه کیبورد و بخش جداگانه‌ای با عنوان Phrases روی صفحه ظاهر می شود. کافی است عبارت مورد نظر را تایپ کرده و روی دکمه Send ضربه بزنید. به این ترتیب آیفون با حالت ربات‌گونه‌ای به جای شما شروع به صحبت خواهد کرد. اگر صدایی نمی‌شنوید، مطمئن شوید که صدای آيفون به اندازه کافی زیاد است و همچنین بد نیست بدانید نیازی به غیر فعال کردن حالت سایلنت روی گوشی نخواهید داشت.

شما می‌توانید پا را فراتر گذاشته و کاری کنید که آیفون با صدای شما صحبت کند! برای انجام این کار، به مسیر Settings> Accessibility> Personal Voice بروید و روی Create Personal Voice ضربه بزنید. شما باید عبارت‌های مختلف را به مدت ۳۰ دقیقه با صدای بلند بخوانید و به این ترتیب آیفون قادر خواهد بود تا صدای شما را کاملا هوشمندانه تشخیص دهد. البته بد نیست بدانید که این حالت ممکن است چند روز به طول بیانجامد.

زمانی که پردازش صدای شما به پایان رسید،. به Settings> Accessibility> Live Speech رفته و از قسمت Voices، صدای خود را انتخاب کنید. حال از این پس هر عبارتی که در کادر مربوطه وارد کنید، با صدای شما پخش خواهد شد!

تشخیص صداهای اطراف و گزارش به شما

آیفون شما می‌تواند صدای زنگ درب یا هشدار دود منزل شما را یاد بگیرد و در مواقع لزوم، شنیده شدن این صداها را به شما گزارش دهد. با وجود این که چنین قابلیتی برای افرادی که از نظر شنوایی مشکل دارند طراحی شده است، اما ممکن است شما برای استفاده از آن دلایل دیگری داشته باشید. به مسیر Settings> Accessibility> Sound Recognition بروید و ویژگی یاد شده را فعال کنید. بد نیست بدانید که این قابلیت برای فعال شدن، نیاز به دانلود اطلاعاتی خواهد داشت.

سپس باید وارد بخش Sounds شوید تا نوتیفیکیشن‌های دلخواه را از این طریق تنظیم کنید. آیفون به صورت پیش فرض، برای شنیدن و هشدار صداهایی مانند هشدار آتش، پارس کردن سگ یا صدای آژیر خودرو آموزش دیده است. با ضربه زدن روی Custom Alarm می‌توانید صداهای دلخواه خود را به آیفون آموزش دهید.

5-sound_recognition_iphone.jpeg

به محض شنیده شدن صداهایی که انتخاب کرده‌اید، نوتیفیکیشنی روی صفحه آیفون ظاهر شده و به شما هشدار داده خواهد شد. شما می‌توانید از این صداها برای اجرای شورتکات‌های دلخواه خود نیز استفاده کنید. کافی است وارد اپلیکیشن Shortcut شده و از قسمت Automation، پروسه دلخواه خود را ایجاد کنید.

محدودیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بدون آن که بدانید، می‌توانند زمان زیادی از وقت گران‌بهای شما را به خود اختصاص دهند. خوشبختانه به کمک قابلیت Screen Time می‌توانید برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی محدودیت ایجاد کنید. برای انجام این کار کافی است به مسیر Settings> Screen time> App Limits بروید و میزان استفاده دلخواه از اپلیکیشن‌ها تعریف کنید.

به محض رسیدن به زمان مشخص شده، نوتیفیکیشنی روی صفحه ظاهر شده و اپلیکیشن به صورت موقت بلاک خواهد شد. حالا شما می‌توانید به استفاده از اپلیکیشن پایان داده، یک (یا ۱۵) دقیقه دیگر از آن استفاده کنید یا این وضعیت را نادیده گرفته و تا پایان روز از آن استفاده کنید.

6-time_limit_ignore.jpeg

این ویژگی در واقع مانند یک هشدار عمل کرده و جلوی استفاده شما را نخواهد گرفت. شما می‌توانید به راحتی آن را نادیده گرفته و به کار خود ادامه دهید، اما اهمیت دادن به آن باعث می‌شود تا اعتیاد شما به شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

ایزوله کردن سوژه در تصاویر یا فیلم‌ها

ایزوله کردن سوژه‌ها یکی از بهترین امکانات اپلیکیشن Photos به حساب می‌آید. کافی است یک تصویر را باز کرده را روی بخش دلخواه از فیلم Pause کرده و انگشت خود را روی سوژه مورد نظر نگه دارید تا آيفون آن را هایلایت کند. به این ترتیب می‌توانید آن را کپی کرده یا با زدن Add Sticker از آن سوژه یک استیکر بسازید یا آن را با اپلیکیشن دیگری به اشتراک بگذارید.

7-isolate_sticker_background.jpeg

به این ترتیب سوژه مورد نظر از پس زمینه جدا شده و مانند یک تصویر PNG فاقد پس زمینه قابل استفاده خواهد بود. شما می‌توانید از این قابلیت به راحتی برای تغییر تصویر بکگراند سوژه‌ها استفاده کنید.

کمک به شما برای صحبت به زبان‌های دیگر

شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های زیادی که در اپ استور موجود هستند، برای ترجمه صدا یا متن به زبان‌های دیگر استفاده کنید؛ اما اپل این ویژگی را به صورت پیش فرض به آیفون اضافه کرده است که حتی به صورت آفلاین نیز پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. کافی است برای شروع، اپلیکیشن Translate را باز کنید، زبان مد نظر را انتخاب کرده و سپس متن دلخواه را تایپ کرده یا بر زبان آورید.

برای ایجاد مکالمه، روی حالت Conversation ضربه بزنید. حالا کافی است روی میکروفون ضربه زده و به حالت معمول اقدام به صحبت کنید.

اگر قصد دارید به صورت آفلاین از این اپلیکیشن استفاده کنید، روی آیکون سه نقطه در منوی بالایی ضربه زده و Download Languages را انتخاب کنید. این موضوع اگر قصد سفر به کشورهای دیگر را داشته و نمی‌خواهید سیم‌کارت و بسته اینترنتی تهیه کنید، شدیدا به کار شما خواهد آمد. همچنین مطمئن شوید که اطلاعات مربوط به زبان اصلی را نیز دانلود کرده باشید.

برچسب‌ها: