خانهمقاله‌ها
مروری بر تاریخچه پروژه خودروی اپل: اپل دقیقا از کجا به بیراهه رفت؟

مروری بر تاریخچه پروژه خودروی اپل: اپل دقیقا از کجا به بیراهه رفت؟

پس از حدود ۱۰ سال سرمایه‌گذاری، تحقیق، استخدام نیرو و تلاش برای ساخت یک خودروی منحصر به فرد، سرانجام اپل به این نتیجه رسید که این پروژه باید متوقف شود. امروز قصد داریم از نقطه شروع تا پایان پروژه خودروی اپل را مرور کنیم و ببینیم که اصلا دلیل کنار گذاشتن چنین محصولی با وجود هزینه‌های زیاد مالی و انسانی چه بود.

۱۴۰۲/۱۲/۱۲

پس از گذراندن یک دهه برای توسعه یک خودروی خودران، اپل این هفته تصمیم گرفت که این پروژه را تعطیل کند. در واقع خودروی اپل دیگر وجود ندارد و اپل دیگر قصد ندارد یک خودروی الکتریکی را با برند اپل عرضه کند.

تاریخچه پروژه خودروی اپل

 

صدها مهندس و کارشناس خودرو که روی این وسیله نقلیه کار می‌کردند، اخراج خواهند شد یا در میان تیم‌های دیگر در اپل، از جمله تیم هوش مصنوعی ادغام می‌شوند. 

خودروی اپل یکی از طولانی‌ترین شایعاتی است که بدون تحقق محصولی در مورد آن گزارش داده‌ایم، بنابراین فکر کردیم نگاهی به برخی از لحظات کلیدی در تاریخ این محصول بیندازیم تا بینشی از آنچه اتفاق افتاده است را ارایه دهیم.

سال ۲۰۱۵ - مراحل اولیه توسعه

در اوایل سال ۲۰۱۵، یک ون اجاره شده توسط اپل در خیابان‌های کنکورد کالیفرنیا با تجهیزات لایدار روی سقف آن ظاهر شد. اپل از ون‌هایی مانند این برای اهداف نقشه‌برداری استفاده می‌کرد، اما سخت ‌افزار آن مشابه سخت ‌افزاری بود که توسط شرکت‌هایی که نرم ‌افزار خودران را آزمایش می‌کردند، استفاده می‌شد. این مشاهده یک وسیله نقلیه در نهایت باعث ایجاد شایعات زیادی شد.

مراحل اولیه توسعه خودروهای اپل
کانسپت خودروی اپل

در همان ماه، یکی از کارمندان اپل که نامش فاش نشد، به بیزینس اینسایدر گفت که اپل «تسلا را با پول خود تصاحب خواهد کرد» و فایننشال تایمز ادعا کرد که اپل در حال استخدام کارشناسان فناوری خودرو و طراحی خودرو برای کار در یک «آزمایشگاه تحقیقاتی فوق سری» است. 

سپس وال استریت ژورنال داستانی را با جزییات عمیق در مورد صدها کارمندی که روی یک خودروی برقی مینی ون با برند اپل کار می‌کردند، منتشر کرد.

از سوی دیگر تعدادی سرفصل و جزییات کلیدی دیگر در سال ۲۰۱۵ به اشتراک گذاشته شد.

  • طبق گزارش‌ها تیم کوک مدیر عامل اپل، پروژه خودروهای خودران را در سال ۲۰۱۴ تایید کرد.
  • در آن زمان این پروژه توسط استیو زادسکی، معاون طراحی محصولات اپل و مهندس سابق فورد هدایت می‌شد. دان ریچیو معاون مهندسی سخت ‌افزار اپل بر آن نظارت داشت.
  •  
  • در سال ۲۰۱۵، بلومبرگ گفت که اپل امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ این خودرو را تولید کند. بعدها وال استریت ژورنال اعلام کرد که خودروی اپل می‌تواند در اسرع وقت در سال ۲۰۱۹ آماده شود.
  •  
  • گفته می‌شود که اپل با مگنا استیر، بی‌ام‌و و شرکت‌های خودروسازی ملاقات می‌کرده تا به دنبال شریکی باشد.
  • گاردین گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه اپل فقط روی یک وسیله نقلیه الکتریکی کار نمی‌کند، بلکه روی یک خودروی خودمختار کار می‌کند. 
  • در این گزارش همچنین آمده بود که اپل نمونه‌های اولیه را آماده آزمایش کرده است که البته دقیق نبود.
  • دن آکرسون مدیر عامل سابق جنرال موتورز گفت که اپل سختی کار در تجارت خودرو را دست کم می‌گیرد. او گفت: «آنها نمی‌دانند در چه چیزی قرار دارند».
  • اپل تعداد زیادی از کارشناسان خودرو را از شرکت‌های خودروسازی و از شرکت‌هایی با تخصص در خودروهای خودران استخدام کرد.
  • دفتر مرکزی خودروهای محرمانه اپل در سانی ویل کالیفرنیا، نزدیک به پردیس «Infinite Loop» قرار داشت.

سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ - اولین نشانه‌های مشکل در پروژه منجر به تحولات منفی

اولین نشانه‌های مشکل در پروژه «Apple Car»‌ در ژانویه ۲۰۱۶ (دی ماه ۱۳۹۴) ظاهر شد و استیو زادسکی سرپرست این پروژه، شرکت را ترک کرد. در همین زمان اپل چندین نام دامنه از جمله apple.car و apple.auto را ثبت کرد.

باب منسفیلد معاون سابق فناوری‌های اپل، از بازنشستگی خارج شد تا پروژه را هدایت کند و تحت هدایت او شایعات حاکی از آن بود که اپل بر روی یک سیستم رانندگی خودکار با هدف شراکت با یک سازنده خودرو در آینده تمرکز کرده است. 

اپل به شدت در حال استخدام بود و در این زمان توسعه را به سخت افزار ماشین و نرم افزاری که روی آن اجرا می‌شد، تقسیم کرد.

 خودروی اپل متعلق به «موتور ترند»
کانسپت دیگری از خودروی اپل متعلق به «موتور ترند»

با انتقال به رهبری منسفیلد، صدها کارمند اخراج یا دوباره منصوب شدند و در اواخر سال ۲۰۱۶، یک تحول بزرگ رخ داد. اپل برنامه‌های خود برای ساخت وسیله نقلیه خود را رها کرد و به تیم منسفیلد مهلتی در سال ۲۰۱۷ داد تا امکان‌سنجی سیستم خودران را ثابت کند.

در اوایل سال ۲۰۱۷ شاسی بلندهای سفید «Lexus RX450h» مجهز به تجهیزات لایدار و آزمایشی توسط کارکنان اپل در منطقه خلیج مشاهده شد و اپل تاکنون از این وسایل نقلیه برای آزمایش سیستم‌های رانندگی خودران خود استفاده کرده است. همچنین شایعه شده بود که اپل در حال آزمایش فناوری خودران خود در یک مرکز در آریزونا است.

اپل در این زمان همچنین در حال کار بر روی ساخت یک شاتل مستقل با همکاری فولکس واگن بود تا کارمندان را به پردیس «Infinite Loop» منتقل کند، اما این اقدام لغو شد.

تیم کوک تصمیم غیرمعمولی گرفت تا تایید کند که اپل در حال کار بر روی رانندگی خودکار است. کوک گفت: «ما روی سیستم‌های خودمختار تمرکز کرده‌ایم. این یک فناوری اصلی است که به نظر ما بسیار مهم است. 

او در ادامه گفت که این پروژه مادر تمام پروژه‌های هوش مصنوعی است و آن را به عنوان یکی از دشوارترین پروژه‌های هوش مصنوعی توصیف کرد».

سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ - توسعه چراغ خاموش سیستم‌های رانندگی خودکار

در سال ۲۰۱۸ اپل به افزایش تعداد خودروهای شاسی بلند خود برای آزمایش نرم افزار رانندگی خودکار ادامه داد. مینگ چی کو تحلیلگر اپل گفت که خودروی اپل «محصول درخشان» بعدی اپل خواهد بود و در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. کو ادعا کرد که این محصول بازار خودرو را متحول خواهد کرد و آن را به عرضه آیفون تشبیه کرد.

سال ۲۰۱۸ سال آرامی برای این پروژه بود زیرا اپل در پشت صحنه روی سیستم‌های خودران کار می‌کرد، اما در اواخر سال این گمانه‌زنی وجود داشت که پروژه خودرو به دلیل استخدام مهندس ارشد سابق فورد یعنی داگ فیلد، دوباره به راه افتاده است.

در سال ۲۰۱۹ اشارات کمی مبنی بر اینکه ماشین اپل هنوز در دست ساخت است، وجود داشت. اپل مذاکراتی با تامین کنندگان حسگر لایدار داشت و به دنبال طراحی‌های پیشرفته بود. این شرکت همچنین استارتاپ خودروهای خودران Drive.ai را خریداری کرد.

در اواسط سال شایعه جالبی وجود داشت مبنی بر اینکه جانی آیو می‌خواست خودروی اپل را بدون فرمان طراحی کند، مفهومی که بعدها هم دوباره ظاهر شد.

سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ - یک تغییر رهبری علاقه به خودروی اپل را تجدید کرد

سال ۲۰۲۰ سال همه‌گیری بود و به مدت ۱۱ ماه چیزی در مورد خودروی اپل نشنیدیم. با این حال در پشت صحنه، پروژه در حال تغییر رهبری دیگری بود. باب منسفیلد خارج شد و توسعه خودروی اپل‌ به جان جیاناندریا، رییس هوش مصنوعی اپل منتقل شد و داگ فیلد بر عملیات روزانه نظارت داشت.

در ماه دسامبر (آذر ماه) شایعات حاکی از بازگشت خودرویی با برند اپل وجود داشت و ظاهرا اپل در حال مذاکره با تامین‌کنندگان مشهور لوازم الکترونیکی خودرو بود.

csm_hyundai-ev-platform-apple-car.jpg

 

سال ۲۰۲۱ شایعات متعددی مبنی بر همکاری اپل با هیوندای برای خودروی اپل به همراه داشت و هیوندای حتی قبل از بازگشت آن رابطه را تایید کرد. اما این معامله شاید به دلیل عدم صلاحدید هیوندای در نهایت منحل شد. اپل با چندین خودروساز ژاپنی مذاکره کرد، اما هیچ شراکتی محقق نشد. برای مدتی شایعاتی مبنی بر استفاده اپل از پلت فرم باتری الکتریکی هیوندای E-GMP وجود داشت، اما این اتفاق نیفتاد.

در اواخر سال، داگ فیلد اپل را ترک کرد و یک تغییر دیگر در رهبری رخ داد، با کوین لینچ، رییس اپل واچ، تحت رهبری جان جیاناندریا.

سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ - شایعه طراحی بدون فرمان در راستای از دادن تمرکز روی پروژه

در سال ۲۰۲۲ پس از انتشار گزارش «The Information» مبنی بر اینکه اپل در حال کار بر روی طرحی با چهار صندلی رو به داخل، سقف خمیده و صفحه‌های بزرگ پشتی صندلی که بالا و پایین می‌شوند، شایعات خودروی اپل داغ شد. صحبت از ماشینی بدون فرمان و پدال بود.

نمای داخلی خودروی خودران کانو
شایعه شده بود که خودروی اپل دارای طراحی مشابه «Canoo» است که در تصویر بالا نشان داده شده است. خودروی خودران کانو فاقد فرمان و فضای داخلی شبیه به لیموزین است

همان گزارش می‌گوید که فناوری خودران اپل کمبود دارد و شاسی‌ بلندهای اپل به محدودیت‌ها برخورد می‌کنند، برای ماندن در خطوط خود مشکل دارند و برای حرکت در خیابان‌ها مشکل دارند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که یک خودرو نزدیک بود با یک نفر برخورد کند.

در اواخر سال ۲۰۲۲ بلومبرگ اعلام کرد که اپل دوباره برنامه‌های خود را برای یک وسیله نقلیه کاملاً خودمختار کنار گذاشته است و به‌جای آن قصد دارد حالت خودرانی که در بزرگراه‌ها کار می‌کند، داشته باشد. گفته می‌شد که اپل در حال برنامه‌ریزی برای عرضه خودروی خود برای سال ۲۰۲۶ است و نسخه متفاوت این وسیله نقلیه را ارایه می دهد.

بدین معنی که به جای طراحی خارق‌العاده بدون فرمان، این خودرو طراحی سنتی‌تری دارد و قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار دلار دارد.

شایعات در مورد خودروی اپل در سال ۲۰۲۳ ناپدید شد و ما در طول این سال بسیار کم در مورد آن شنیدیم. در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ماه ۱۴۰۲)، مینگ چی کو تحلیلگر اپل گفت که این پروژه «چشم‌انداز خود را از دست داده است» و او هشدار داد که بدون تغییر، اپل شانسی برای تولید خودرو در چند سال آینده نخواهد داشت.

سال ۲۰۲۴ - بن‌بست بزرگ برای خودروی اپل

در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲)، بلومبرگ اعلام کرد که اپل برای بار دوم طراحی خودروی خود را تقلیل داده است و برنامه‌های عملکرد خودکار پیشرفته‌تر را فراموش کرده است. 

اپل می‌خواست این خودرو بتواند به تنهایی در بزرگراه‌ها رانندگی کند، اما این موضوع بسیار جاه طلبانه بود. در عوض اپل به ویژگی‌های کمک راننده مشابه نحوه عملکرد خودروهای تسلا رضایت داد، با یک طراحی که از فرمان و ترمز پشتیبانی می‌کند.

سال ۲۰۲۴ - بن‌بست بزرگ برای خودروی اپل

 

در حالی که اپل قصد داشت این محصول در سال ۲۰۲۶ راه‌اندازی شود، با تغییرات پروژه جدید، این راه‌اندازی به سال ۲۰۲۸ کشیده شد. بلومبرگ هشدار داد که اگر اپل اذعان کند که قادر به ارایه یک وسیله نقلیه الکتریکی با ویژگی‌های محدودتر از این نیست، ممکن است مدیران پروژه را لغو کنند.

تنها یک ماه پس از آن گزارش، مدیران اپل تصمیم گرفتند که جلوی خودروی اپل را بگیرند و به جای آن بر هوش مصنوعی تمرکز کنند. برخی از کارمندان اپل کار به تیم هوش مصنوعی مولد اپل نقل مکان خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر اخراج خواهند شد یا باید برای موقعیت‌های جدید در اپل درخواست دهند.

در حال حاضر خودوری اپل به دو پروژه لغو شده دیگر اپل می‌پیوندد؛ پد شارژ موسوم به «ایر پاور» که در سال ۲۰۱۹ متوقف شد و ست دستگاه اپل تی وی که برای چندین سال در حدود سال ۲۰۱۴ شایعه شده بود.

جمع‌بندی

با نگاهی به تاریخچه پروژه خودوری اپل‌، واضح است که تغییرات متعدد رهبری و تغییر مسیر تقریبا سالانه پروژه، در نهایت به تصمیم اپل برای پایان دادن به کار روی توسعه یک وسیله نقلیه منجر شد.

مدیران اپل به دلیل هزینه‌های هنگفت و ریسک ایمنی ناشی از قابلیت‌های رانندگی خودکار، هرگز کاملا در مورد دوام یک خودروی ساخت اپل متقاعد نشدند، و در نهایت هیچ‌کس در اپل وجود نداشت که بتواند آن را به ثمر برساند.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)